Page 11 - Ηθική & Ποιμαντική του Διαδικτύου
P. 11

www.pemptousia.gr                                          Τεύχος 18 /  Ηθική & Ποιμαντική του Διαδικτύου / 01 Φεβρουαρίου 2014     ΑΝΑΛΕΚΤΑ




         κτύου και να τους αποπροσανατολίσουν θέτοντας σε     θήσει [6]. Και ενώ γίνεται παραδεκτό και από νομι-
         κίνδυνο ακόμα και την ίδια τους τη ζωή. Οι νέοι      κούς κύκλους και καταγράφεται σε νομικά κείμενα
         παγιδεύονται αρκετές ώρες την ημέρα σε περίεργες     πως «δεν υπάρχει ελευθερία στο να βρίζεις κάποιον
         διαδικτυακές κοινότητες, τα ηγετικά μέλη των οποί-   μέσω του διαδικτύου, να προσβάλλεις τα προσωπικά
         ων επιδίδονται σε μία προσπάθεια να διαφωτίσουν      του δεδομένα, να τον εξαπατάς η να προσβάλλεις το
         τους νέους και να τους καθοδηγήσουν στην αλήθεια,    δικαίωμα στην πνευματική του ιδιοκτησία» [7] και
         της οποίας μάλιστα  αυτοαναγορεύονται αυθεντικοί     αναγνωρίζεται πως «υπάρχει πρόβλημα επίσης όταν
         εκφραστές.                                           διαδίδεται μία πληροφορία σε blog που αφορά στην
                                                              ιδιωτική και οικογενειακή ζωή ενός προσώπου, χωρίς
            Ως  έμπειρος χειραγωγός των πνευματικών του       τη συγκατάθεσή του και χωρίς το πρόσωπο αυτό να
         παιδιών, ο ιερέας οφείλει να συνδράμει έγκαιρα και   αποτελεί πρόσωπο της δημοσιότητας εκ της ιδιότη-
         έγκυρα στην αντιμετώπιση όλων εκείνων των κιν-       τάς του ή λόγω περιστάσεων»[8], όλοι μας γινόμαστε
         δύνων που απειλούν να ακυρώσουν την πνευματι-        μάρτυρες της καθημερινής διαδικτυακής παραβίασης
         κή ωρίμανσή  τους  ως  μετόχους  της  βασιλείας      των παραπάνω ελευθεριών του προσώπου.
         του  Θεού αλλά και του κόσμου τούτου. Έχει χρέος
         να αναλάβει όλες εκείνες τις  απαραίτητες ενέργει-      Με δεδομένο ότι η Εκκλησία υπερασπίζεται κατη-
         ες, προκειμένου να διατηρήσει η να επαναφέρει, ως    γορηματικά το αυτεξούσιο του ανθρώπου, το  οποίο
         «καλός ποιμήν» τα πρόβατα του Χριστού στη μάν-       απορρέει κατ’ ευθείαν από τη κατ’ εικόνα και καθ’
         δρα της Εκκλησίας. Καλείται να επιδείξει σπουδή      ομοίωση του Θεού δημιουργία του, ο ποιμήν οφείλει
         και φροντίδα προς σωτηρία και ευεξία του ποιμνί-     να έρχεται αντιμέτωπος με κάθε πνευματική δύναμη
         ου αυτού. Αν λάβουμε υπόψη μας ότι το ποιμαντικό     που αμφισβητεί η καταργεί την ελευθερία του αν-
         έργο επιτελείται «πολυμερώς, πολυτρόπως και πά-      θρώπινου προσώπου.
         ντως» [5], ο ποιμήν έχει ποιμαντική ευθύνη να επι-
         στρατεύσει και να εφαρμόσει όλους εκείνους τους           ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
         τρόπους με τους οποίους  θα επιτύχει να  προστα-
         τεύσει τους νέους από τις επικίνδυνες διαδικτυακές        1. Φραγκουλίδου Φ., όπ. παρ., σσ. 42-43.
         περιπλανήσεις τους.
                                                                   2. Suler J., «The Online Disinhibition Effect»,
            * * *                                                  Cyberpsychology and Behavior 7, 2004, σσ. 321-
                                                                   326.
            Όλο αυτό το παιχνίδι των ψεύτικων ταυτοτήτων
         αναμφισβήτητα προσβάλλει την αξιοπρέπεια του αν-          3. Ρουμελιώτου Μ., «Μέσα Κοινωνικής Δικτύ-
         θρώπου, αφού θέτει σε κίνδυνο την δημοσιοποίηση           ωσης: Η Σύγχρονη Συμμετοχική Δημοκρατία
         και διακίνηση ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων             των Νέων Τεχνολογιών»,  http://www.academia.
         του ατόμου. Αρχεία με οπτικοακουστικό περιεχόμε-          edu/1639955/M_, σσ. 10-11.
         νο, κατάλληλα επεξεργασμένα, αποκαλύπτουν πτυ-
         χές της αυστηρώς προσωπικής ζωής του ατόμου και           4. Σταυρόπουλος Α., Επιστήμη και Τέχνη της
         διακινούνται ανεξέλεγκτα μεταξύ των χρηστών του           Ποιμαντικής, Αθήνα 1997,  σσ. 38-39.
         διαδικτύου, ακόμα και εν αγνοία των προσώπων στα
         οποία αφορούν. Το πρόβλημα προσλαμβάνει ακόμα             5. Εβρ. α΄1.
         μεγαλύτερες διαστάσεις όταν αφορά νέους ανθρώ-
         πους, οι οποίοι διάγουν μία ευαίσθητη ηλικία της          6. Μκ η΄ 34
         ζωής τους.
                                                                   7. Μαντζούφας Π., «Ελευθερία Έκφρασης και
            Σεβασμός  και  προστασία  της  ανθρώπινης  αξιο-       Διαδίκτυο»,  Ένεκεν, 2009, σ. 29 επ. .
         πρέπειας σημαίνει σεβασμό και προστασία της μο-
         ναδικότητας του κάθε ανθρώπου. Κάθε άνθρωπος              8. Όπ. παρ.
         είναι διαφορετικός από τον άλλο και η διαφορετικό-
         τητά του αυτή είναι άξια σεβασμού και προστασίας.                               .
         Η  έκθεση  της προσωπικής ζωής του ατόμου με
         στόχο τον έλεγχο, τη διαπόμπευση και γελοιοποί-                                 .
         ησή του συνιστά ευθεία ισοπέδωση της ελευθερίας
         του ανθρώπινου προσώπου. Όταν συμβαίνει αυτό, το                                .
         άτομο «αστυνομεύεται», παρακολουθείται και περι-
         ορίζεται.                                                                       .

            Κι όμως ο Χριστός διακήρυξε με έμφαση την                                    .
         ελευθερία του ανθρώπου και κάλεσε μόνο όποιον θέ-
         λει, να απαρνηθεί τον εαυτό του και να τον ακολου-                              .


                                                                                                            Σελίδα 11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16