Page 15 - Ηθική & Ποιμαντική του Διαδικτύου
P. 15

www.pemptousia.gr                                          Τεύχος 18 /  Ηθική & Ποιμαντική του Διαδικτύου / 01 Φεβρουαρίου 2014     ΑΝΑΛΕΚΤΑ




         χριστιανού αποτελεί την πιο σοβαρή ένδειξη διασάλευσης   Τέλος, ο εθισμός των νέων στο διαδίκτυο σμικρύνει, όπως
         της  χριστιανικής αυτοσυνειδησίας  και  πνευματικότητάς   αποδεικνύεται,  τους πνευματικούς ορίζοντές τους, αφού οι
         του. Αποδεικνύει με κατηγορηματικό τρόπο πως ο άνθρω-  διαδικτυακές περιπλανήσεις τους επικεντρώνονται στη χρή-
         πος αυτός έπαψε να βιώνει την ελπίδα του Χριστού, που   ση παιχνιδιών και ανούσιων εφαρμογών, χωρίς μορφωτικό
         είναι η πιο δυνατή ελπίδα.                           περιεχόμενο.

           Πράγματι, μέσα στην Εκκλησία ο χριστιανός καλείται να    Η συνεχής και αδιάκοπη ενασχόληση του εφήβου με όλες
         ζήσει το μήνυμα της αναστάσεως του Χριστού. Εντάσσεται   τις παραπάνω ανούσιες παιδαγωγικά εφαρμογές του δι-
         στο σώμα του Χριστού και με τη χάρη του Αγίου Πνεύ-  αδικτύου οξύνει ακόμα περισσότερο τη γλωσσική ένδεια
         ματος ζει μέσα στην προοπτική της αναστάσεως και της   του σύγχρονου νεοέλληνα. Ενισχύει τη λεξιπενία του κατά
         καινής κτίσεως [5]. Ζει ως μέτοχος της ζωής του Θεού, με   τρόπο ώστε να μην μπορεί να αντιληφθεί γλωσσικούς όρους
         την πίστη, την ελπίδα και την αγάπη [6]. Το πνεύμα του   και  εκφράσεις  που  γέννησε  η  ίδια  η  γλώσσα  του  και  οι
         δεν είναι πνεύμα δειλίας και φόβου, αλλά πνεύμα δυνάμε-  οποίοι μετατρέπονται σε νεκρές λέξεις, που απλώς παρα-
         ως και ελπίδας [7]. Ζει την παρουσία του Θεού μέσα στον   πέμπουν σε κάποιο ένδοξο παρελθόν. Το πρόβλημα αυτό
         κόσμο, αισθάνεται την αγάπη του, δέχεται ως παρόντα τα   δεν έχει απλώς και μόνο μορφωτικές συνέπειες στους νέ-
         μέλλοντα και εμπιστεύεται στην πρόνοια του. Αναμφισβή-  ους, οι οποίοι αδυνατούν να αναπτύξουν μία συγκροτημένη
         τητα οι χριστιανοί είναι άνθρωποι της ελπίδας. Η ελπίδα   και ολοκληρωμένη προσωπικότητα.
         τους είναι σταθερή και ασφαλής. Δεν αναφέρεται στο πιθα-
         νό η το ενδεχόμενο, αλλά στο βέβαιο και αιώνιο, δηλαδή στο   Οι έφηβοι εμφανίζουν συνάμα και γλωσσική ανεπάρκεια
         Θεό [8]. Η ελπίδα αυτή νικά την εφημερότητα του παρόντος   κατανόησης του περιεχομένου της δογματικής διδασκαλίας
         βίου και συνδέει αυτή με την αιωνιότητα της παρουσίας   της Εκκλησίας. Όροι όπως «τριαδικός», «αγέννητος», «γεν-
         του Θεού.                                            νητός», «αμέθεκτος», «μεθεκτός», «άκτιστος», «κτιστός»,
                                                              «εκπόρευση», «ενσάρκωση», «σωτηρία», «χάρη», «πίστη»,
           Σ’ αυτά τα πλαίσια ο χριστιανός καλείται να οπλιστεί   «μυστήρια της Εκκλησίας» ή  «αιώνια ζωή» και άλλοι, δια
         με  δύναμη,  ελπίδα  και  αισιοδοξία  για  να  αντιμετωπίσει   των οποίων διατυπώθηκε με τη μέγιστη δυνατή ακρίβεια
         τα προβλήματα του βίου του. Η χαμηλή αυτοεκτίμηση, το   από τους Πατέρες της Εκκλησίας το περιεχόμενο της πί-
         καθημερινό άγχος και η κοινωνική φοβία αντικαθίστανται   στεως, δεν θεωρούνται σήμερα δεδομένοι αν δεν τύχουν
         από την ασφάλεια της ειρήνης του Χριστού. Η έννοια της   επαρκούς αποσαφήνισης απ’ όποιον τους χρησιμοποιεί. Στο
         ειρήνης στην Εκκλησία υπερβαίνει τη κοσμική ψυχολογική   βαθμό λοιπόν, κατά τον οποίο ο εθισμός των νέων στο δια-
         κατάσταση της ηρεμίας και προσλαμβάνει νέο περιεχόμενο:   δίκτυο συμβάλλει στον περιορισμό των πνευματικών οριζό-
         Συνδέεται πλέον με τη κατάσταση κοινωνίας με το Θεό   ντων τους και παρεμποδίζει, όπως αποδείχθηκε, τη κατα-
         μετά την απαλλαγή του ανθρώπου από την αμαρτία. Δεν   νόηση όρων που διατυπώνουν το περιεχόμενο της πίστεως,
         πρόκειται  πλέον  για  μια  συμβατική  ειρήνευση,  αλλά  για   συνιστά και γι’ αυτό το λόγο ποιμαντικό πρόβλημα που
         οντολογική απαλλαγή από τη φθορά και το θάνατο [9]. Ο   πρέπει να θεραπευτεί.
         χριστιανός βιώνει την ειρήνη με τον εαυτό του και ολόκληρο
         τον κόσμο και απαλλάσσεται από κάθε ταραχή και ανησυ-    ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
         χία.                                                     [1] Subrahmanyam, K., Greenfield, P., Kraut, R., & Gross, E.,
                                                                  «The Impact of Computer Use on Children’s and Adolescents’
           Διατηρεί την εσωτερική του ειρήνη ακόμα και στις μεγα-  Development»,  Journal of Applied Developmental Psychology,
         λύτερες ακαταστασίες και ταραχές της ζωής και υιοθετεί    σσ. 22, 7-30.
         πνεύμα πραότητας και ανεξικακίας που πηγάζει από την     [2] http://www.newsbomb.gr/koinwnia/story/277704/nai-sto-
         εμπειρική βίωση της αγάπης του Θεού. Αυτό το φρόνημα     hamogelo–nai-sto-diadiktyo–nai-stis-nees-tehnologies.
         μεταφέρει στον υπόλοιπο κόσμο, τον οποίο καλείται να με-  [3] Eric J. Moody, «Internet Use and Its Relationship to
         ταμορφώσει και να ανακαινίσει. Ο χριστιανός βλέπει  τον   Loneliness», CyberPsychology & Behavior,  4 (3), 2001, σσ.
         πλησίον του αλλά και ολόκληρο τον κόσμο μέσα στο φως     393-401.  Lemmens S. J., Valkenburg  M. P.,  Jochen P.,
         της αναστάσεως του Χριστού. Μέσα στα πλαίσια της καθο-   «The Effects of Pathological Gaming on Aggressive Behavior»,
         λικής μεταμόρφωσης του κόσμου αποκτά ουσιαστικό νόημα    Journal of Youth and Adolescence 40, 2011, σσ. 38-47.
         η ανακαίνιση των διαπροσωπικών και κοινωνικών του σχέ-
         σεων. Δέχεται την αγάπη του Θεού, που είναι η πηγή της   [4] Μαντζαρίδης Γ., Χριστιανική Ηθική, Θεσσαλονίκη
         χαράς του, η οποία δεν αποτελεί καρπό ευδαιμονιστικής    1991, σ. 425.
         αναζητήσεως, αλλά έχει πνευματικό περιεχόμενο [10].      [5] Οπ. παρ. σ. 37.
                                                                  [6] Όπ. παρ. σ. 45.
           Αν λοιπόν ο εθισμός των νέων στο διαδίκτυο ασκεί αρ-   [7] Όπ. παρ. σ. 109.
         νητικές επιδράσεις  στον ψυχικό τους κόσμο, καλλιεργώ-   [8] Όπ. παρ. σ. 204.
         ντας πνεύμα απαισιοδοξίας, επιθετικότητας, νευρικότητας,   [9] Για το νέο περιεχόμενο που προσλαμβάνει η έννοια
         σύγκρουσης, αυτοκαταστροφής η φοβικότητας, τότε αναμ-    της ειρήνης στον Χριστιανισμό βλ. σχ. Στογιάννος Π.
         φισβήτητα λειτουργεί ως αντίρροπη δύναμη στο έργο του    Β., Πρώτη Επιστολή Πέτρου, Θεσσαλονίκη 2003, σσ.
         ποιμένα, ο οποίος αποσκοπεί να εμφυσήσει τη γνήσια χρι-  103-104, 461.
         στιανική ελπίδα και βεβαιότητα στα πνευματικά του τέκνα.
                                                                  [10] Μαντζαρίδης Γ., όπ. παρ. , σ. 227.

                                                                                                            Σελίδα 15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20