Page 2 - Η βιοηθική Παιδεία
P. 2

ΑΝΑΛΕΚΤΑ    Τεύχος 13 /  Η Βιοηθική Παιδεία / 01 Αυγούστου 2013                                                               www.pemptousia.gr


         Η Βιοηθική Παιδεία









         Η βιοηθική είναι ο δι-επιστημονικός κλάδος που εξετάζει τα ηθικά προβλήματα τα
         οποία ανακύπτουν από τις εφαρμογές της σύγχρονης βιο-ιατρικής τεχνολογίας.

         Από την δεκαετία του 1960 που έκανε την εμφάνισή της στις νοσοκομειακές κλι-
         νικές, στα ερευνητικά κέντρα, στις κρατικές επιτροπές, στα διεθνή φόρα και στις
         επιστημονικές αίθουσες το ενδιαφέρον της κοινωνίας για όσα έχει να πει αυξάνε-
         ται συνεχώς. Η αύξηση αυτή συνδέεται αφ’ ενός με την πρόοδο των επιστημονικών
         εξελίξεων και τεχνολογικών ανακαλύψεων και αφ’ ετέρου με την υιοθέτηση και την
         νόμιμη εφαρμογή τους από τις κοινωνίες. Εκεί, στο «πέρασμα» από το πείραμα
         στην πράξη και στην διάχυση των τεχνολογικών εφαρμογών στην κοινωνία παρατη-

         ρούνται και τα μεγαλύτερα προβλήματα και οι αντιδράσεις.
         Μεγάλο μέρος των αντιδράσεων και των προβλημάτων αυτών οφείλεται στην ελλι-
         πή ενημέρωση και άγνοια. Και οι δύο παράμετροι, άγνοια και ελλιπής ενημέρωση

         περί τα βιοηθικά θέματα, μπορούν να οδηγήσουν σε εσφαλμένες επιλογές τόσο
         τους ειδικούς όσο και το ευρύ κοινό. Εφαρμογές και ανακαλύψεις πολύ σημαντι-
         κές μπορεί να απορριφθούν ως επικίνδυνες μέσα από μία επιχειρηματολογία έωλη
         επιστημονικά που ταιριάζει σε σενάρια επιστημονικής φαντασίας. Από την άλλη,
         επικίνδυνες για το κοινωνικό σύνολο πρακτικές μπορεί να περάσουν στις νομοθε-
         σίες «αβρόχοις ποσί».

         Οι παραπάνω διαπιστώσεις, οι οποίες γεννώνται από πραγματικά περιστατικά και
         γεγονότα, οδηγούν στο συμπέρασμα ότι ειδικά για τα βιοηθικά ζητήματα ταιριάζει
         σε υπέρτατο βαθμό το λόγιο του Κλεόβουλου του Ρόδιου:  «Μελέτη το παν». Και
         δεν υπάρχει ασφαλέστερη προϋπόθεση για την μελέτη από την σωστή παιδεία.
         Το εκπαιδευτικό σύστημα τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο αρχίζει να

         δείχνει ευαισθησία και ενδιαφέρον για την βιοηθική παιδεία από τις μικρές έως τις
         ανώτατες βαθμίδες της εκπαίδευσης.

         Η Πεμπτουσία, η οποία θεωρεί την Βιοηθική ως μία από τις κεντρικές της θεματι-
         κές προσφέρει το 13ο τεύχος των Αναλέκτων της υπό τον τίτλο Βιοηθική Παιδεία
         ως δείγμα μικρής συνεισφοράς σε ένα φλέγον κοινωνικό, ηθικό και πνευματικό
         ζήτημα. Με αυτόν τον τρόπο δηλώνουμε την βούληση και την διάθεσή μας να ανοί-
         ξει και άλλο ο βιοηθικός διάλογος μέσα από τις ηλεκτρονικές μας σελίδες και οι
         αγαπητοί μας επισκέπτες και αναγνώστες να βρουν την ευκαιρία να οξύνουν τον
         βιοηθικό τους ενδιαφέρον και αισθητήριο.




         Νίκος Κόϊος



         Διευθυντής Σύνταξης

         Σελίδα 2
   1   2   3   4   5   6   7