Page 5 - Η βιοηθική Παιδεία
P. 5

www.pemptousia.gr                                                                                  Τεύχος 13 /  Η Βιοηθική Παιδεία / 01 Αυγούστου 2013     ΑΝΑΛΕΚΤΑ






















         κές, φιλοσοφικές, νομικές και θεολογικές προεκτάσεις   27 χρόνια με τετραπληγία εξαιτίας μιας άτυχης βου-
         και αναλύσεις για τα θέματα αυτά.                     τιάς σε αβαθή νερά, ζητά επίμονα το δικαίωμα στην
                                                               ευθανασία.
            Ωστόσο, οι μαθητές και μαθήτριες του 2ου Γυμνα-
         σίου Τούμπας διέψευσαν τους φόβους αυτούς και πέ-       3. Επίσκεψη της αντιπροσώπου του Παραρτήματος
         τυχαν στο έργο τους. Αρχικά ήλθαν σε επαφή με συ-     Θεσσαλονίκης του Ε.Ο.Μ. Την Τρίτη 5 Μαρτίου φιλο-
         γκεκριμένα προβλήματα και θέματα (study cases) που    ξενήσαμε στο σχολείο μας την κ. Δήμητρα Ζαχαρούδη,
         αφορούν την έναρξη και το τέλος της ανθρώπινης ζωής,   ειδική για τα θέματα μεταμοσχεύσεων, η οποία μας
         καθώς και τις νέες δυνατότητες για τις θεραπείες, και   ενημέρωσε σχετικά για το θέμα. Αρχικά, έγινε προβο-
         κλήθηκαν με τη συμμετοχή τους σε «εικονικές» Επι-     λή 15 λεπτής ταινίας κι ακολούθησε συζήτηση με τα
         τροπές Βιοηθικής, να αποφασίσουν για τη στάση που     παιδιά για τις μεταμοσχεύσεις. Η ανταπόκριση των
         θα τηρούσαν σε ανάλογες περιπτώσεις, σύμφωνα με       μαθητών ήταν εκπληκτική, καθώς ήταν πρωτόγνωρη
         τα  πανανθρώπινα  δικαιώματα  της  αυτοδιάθεσης  και   η εμπειρία μαθητών Γυμνασίου «να συζητούν» για το
         του σεβασμού της ανθρώπινης ζωής.                     θέμα  του  εγκεφαλικού  θανάτου,  του  κώματος  ή  της
                                                               φυτικής κατάστασης, όπως και της δωρεάς οργάνων .
            Οι μαθητές γνώρισαν τα σύγχρονα βιοηθικά προ-      Η επίσκεψη αυτή αποδείχθηκε ωφέλιμη για όλους μας.
         βλήματα και σύμφωνα με την κρίση τους αποφάσισαν
         στις υποθετικές περιπτώσεις και στα καταιγιστικά δι-    4.  Επίσκεψη του  δρ Ισίδωρου Καρατζά, επικεφα-
         λήμματα που ανέκυψαν. Η συμμετοχή τους στις «Επι-     λής του Τομέα Ηθικής, της Ευρωπαϊκή Επιτροπής στις
         τροπές Βιοηθικής» ανέπτυξε την υπευθυνότητα, τη συ-   Βρυξέλλες. Την Τρίτη στις 26 Μαρτίου μας επισκέφθη-
         νεργατικότητα, την ομαδικότητα, αλλά και τα κριτήρια   κε ο δρ Ισίδωρος Καρατζάς και μας ενημέρωσε για
         για την αντιμετώπιση μελλοντικών σοβαρών θεμάτων.     τις εργασίες του Τομέα Ηθικής της Ευρωπαϊκής Επι-
         Σημαντικό, λόγω της ηλικίας τους, δεν ήταν η ορθότη-  τροπής. Η συζήτηση με τους μαθητές ήταν δυναμική
         τα ή μη της κρίσης κι απόφασής τους, αλλά το ταξίδι   κι ενθουσιώδης και κατέληξε σε καταθέσεις απόψεων
         να φτάσουν σε αυτή.                                   και τοποθετήσεων για τα θέματα και τα διλήμματα
                                                               που προκαλεί η Βιοηθική. Οι μαθητές επικεντρώθηκαν
             Α΄Φάση του Προγράμματος                           στο θέμα της ευθανασίας που τελικά φάνηκε να τους
                                                               προβληματίζει περισσότερο.
             1. Δημιουργία (κλειστής) Ομάδος στο facebook με
         τον τίτλο «Students of the 2nd Gymnasium of Toumpa      Β΄ Φάση του Προγράμματος
         are  discussing  about  Bioethics».  Αρχικά,  δημιουργή-
         θηκε από τον γράφοντα και υπεύθυνο καθηγητή του         Αρχικά, έγινε η διανομή των τριών «εικονικών» πε-
         προγράμματος κλειστή ομάδα στο facebook με τους       ριπτώσεων μελέτης (study cases) που επινοήθηκαν από
         συμμετέχοντες μαθητές και μαθήτριες. Ο διαδικτυα-     τον γράφοντα και οι μαθητές συμμετείχαν -σύμφωνα
         κός τόπος λειτούργησε ως αποθετήριο θεμάτων, εικό-    με την επιθυμία τους- στις τρεις επιτροπές που δημι-
         νων, ειδήσεων και άμεσων ειδοποιήσεων προς όλα τα     ουργήθηκαν για να εξετάσουν το κάθε πρόβλημα. Κλή-
         μέλη. Η επικοινωνία και η ενημέρωση της ομάδος ήταν   θηκαν λοιπόν να αποφασίσουν και να ψηφίσουν μέσα
         καθημερινή με την επισύναψη χρήσιμων κειμένων και     στην Επιτροπή τους για το πρόβλημα που επέλεξαν.
         αρχείων, αλλά και την κοινοποίηση ιστοσυνδέσμων για   Η απάντησή τους, τεκμηριωμένη σε 1-2 παραγράφους,
         τα θέματα της Βιοηθικής.                              αποτέλεσε και την επίσημη απόφαση της κάθε Επι-
                                                               τροπής.
            2.  Προβολή  ταινίας  (βιοηθικού  προβληματισμού)
         Στο χώρο του εργαστηρίου Πληροφορικής και σε δύο        Κάθε Επιτροπή Βιοηθικής αποτελούνταν από τον
         συνεδρίες  προβλήθηκε  η ταινία:  «Η θάλασσα  μέσα    προεδρεύοντα ή την προεδρεύουσα, τον ή την γραμμα-
         μου», που πραγματεύεται την αληθινή ιστορία του Ρα-   τέα και τα υπόλοιπα μέλη. Σχεδιάστηκε οι επιτροπές
         μόν Σαμπέδρο στην Ισπανία στις αρχές της δεκαετίας    να αποτελούνται από μέλη με περιττό αριθμό για να
         του ’90. Ο ασθενής καθηλωμένος στο κρεβάτι του για    αποφευχθούν οι ισοψηφίες, αλλά δεν ήταν δυνατό για


                                                                                                            Σελίδα 5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10