Page 2 - Εναλλακτικές Καλλιέργειες
P. 2

ΑΝΑΛΕΚΤΑ    Τεύχος 11 /  Εναλλακτικές Καλλιέργειες / 23 Μαΐου 2013                                                www.pemptousia.gr


         Εναλλακτικές

         Καλλιέργειες








         «...ἐν ἱδρῶτι τοῦ προσώπου σου φαγῇ τὸν ἄρτον σου» (Γεν. 3,19)
         Ο άνθρωπος, από τότε που με την δική του προαίρεση διέκοψε την άμεση κοινωνία με την πηγή της ζωής, τον Θεό, εξέπε-
         σε από ένα ανώτερο επίπεδο ζωής σε ένα κατώτερο. Όπως έλεγε και ο αείμνηστος Παναγιώτης Νέλλας, επέλεξε ανάμεσα
         στην ζωή και την επιβίωση την δεύτερη (Βλ. Ζώον Θεούμενον, Εκδ. Αρμός, 2006). Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να υποταχθεί
         στην φυσική αναγκαιότητα. Η σκληρή εργασία και η επιστράτευση όλων των διανοητικών και σωματικών του δυνάμεων
         αποτέλεσαν τα μέσα αντίστασης στον βιολογικό του αφανισμό, ο οποίος ελλόχευε σε κάθε στιγμή. Η εργασία, οι τέχνες, οι
         επιστήμες και κάθε μέσο επιβίωσης συμβολίζονται από τον ιερό συγγραφέα της Γενέσεως με την χαρακτηριστική εικόνα
         των δερματίνων χιτώνων (Γεν. 3,21). Από την ένδοξη, ανεπαίσχυντη και ανενδεή γυμνότητα του Παραδείσου, ο άνθρωπος
         έχει ανάγκη πια την ένδυση, την υπόδηση και την διατροφή, πράγματα που πρέπει ο ίδιος να παράγει.
         Όμως οι δερμάτινοι χιτώνες, παρά το κατώτερο επίπεδο ζωής που σκεπάζουν, δεν παύουν να αποτελούν μέρος της
         Πρόνοιας του φιλεύσπλαχνου και παντεπόπτη Δημιουργού. Μέσα από αυτούς πια καλείται ο άνθρωπος όχι μόνο να επι-
         βιώσει, αλλά να αναζητά και να πράττει το θέλημα του Θεού. Μέσα από την εργασία, τον πολιτισμό και την σχέση του
         με την κτίση, μαθαίνει να αναγνωρίζει την μέριμνα και την αγάπη Του. Έτσι οι δερμάτινοι χιτώνες γίνονται από κατάρα,
         ευλογία και δώρο Θεού.

         Στο παραπάνω πλαίσιο, ένα από τα δώρα του Θεού στον άνθρωπο θεωρείται η καλλιέργεια της γης. Τόσο σε συμβολικό
         όσο και σε πραγματικό επίπεδο, η αγροτική ζωή προβάλλεται στα ιερά και στα πατερικά κείμενα ως ένας τρόπος ζωής
         που αρμόζει στο κατά φύσιν. Στο χριστιανισμό, ιδιαίτερα, καταξιώθηκε η αγροτική εργασία μέσα από την προσφορά των
         καρπών της γης, σίτου και οίνου, με σκοπό να αποτελέσουν τα συστατικά στοιχεία της Θείας Ευχαριστίας, της κορωνί-
         δας των μυστηρίων. Εξάλλου η αγροτική ζωή, γεωργία και κτηνοτροφία, καλύπτουν τις βασικές ανάγκες του ανθρώπου,
         διατροφή και ένδυση, όπως τις περιγράφει και ο Απόστολος Παύλος: «έχοντες διατροφές και σκεπάσματα, τούτοις αρ-
         κεσθησόμεθα» (Α΄ Τιμ. 6,8).

         Ο αστικός τρόπος ζωής των σύγχρονων κοινωνιών, ο οποίος θέτει ως στόχους τον καταναλωτισμό, την ηδονοθηρία και το
         κέρδος, απομάκρυνε το μεγαλύτερο μέρος της κοινωνίας από τις διαδικασίες παραγωγής και το αποξένωσε σε μεγάλο
         βαθμό από την κτίση. Η ραγδαία εκβιομηχάνιση άλλαξε ακόμη και αυτόν τον τρόπο παραγωγής, προσανατολίζοντάς
         τον όχι στην αυτάρκεια, αλλά στην υπερπαραγωγή μέσα από την υπερεκμετάλλευση της φύσης. Όλα αυτά είχαν
         ανυπολόγιστες κοινωνικές, οικολογικές και οικονομικές συνέπειες για τον σύγχρονο άνθρωπο. Οι συνέπειες αυτές
         γίνονται πολύ πιο εμφανείς σε περιόδους κρίσεων, όπως η σημερινή που περνά η πατρίδα μας.

         Η Ελλάδα ωστόσο είναι ένας τόπος ευλογημένος. Έχει τεράστιες δυνατότητες αγροτο-κτηνοτροφικής παραγωγής,
         μέσα από την ηλιοφάνεια, το ήπιο κλίμα της και την εναλλαγή του αναγλύφου της που δημιουργεί πολλά μικροκλί-
         ματα. Μπορεί να μην προσφέρεται για μεγάλες μονοκαλλιέργειες, αλλά είναι ιδανική για εναλλακτικές καλλιέργειες.

         Η Πεμπτουσία κατανοώντας την σημασία της επιστροφής του ανθρώπου στην παραγωγή της τροφής και της ένδυ-
         σής του στη σημερινή δύσκολη εποχή εγκαινιάζει με αυτό το τεύχος των Αναλέκτων την προβολή των εναλλακτικών
         καλλιεργειών. Ευελπιστούμε ότι στο μέτρο που μας αναλογεί, θα συμβάλουμε και εμείς από την πλευρά μας στην
         ανάδειξη της ζωτικής για τον τόπο δραστηριότητας αυτής. Πιστεύουμε ότι η συγκεκριμένη επιλογή μας είναι μόνο
         η αρχή, προσδοκώντας και στη συνέχεια που θα ακολουθήσει.



         Νίκος Κόϊος



         Διευθυντής Σύνταξης Πεμπτουσίας




         Σελίδα 2
   1   2   3   4   5   6   7