Λιγότερο γρήγορα πλοία για οικολογία-οικονομία

8 Μαρτίου 2012

άν υποχρεωθούν τα πλοία να μειώσουν την ταχύτητά τους, θα μπορούσαν να μειώσουν κατά 15% τις εκπομπές άνθρακα και να εξοικονομήσουν δισεκατομμύρια ευρώ σε καύσιμα, σύμφωνα με μια νέα έκθεση.

Η έκθεση με τίτλο «Ρυθμιζόμενη χαμηλότερη ταχύτητα στις θαλάσσιες μεταφορές», που εκπονήθηκε από συμβούλους της CE Delft, αναφέρει ότι εάν οι παγκόσμιες ταχύτητες θαλάσσιων μεταφορών μειώνονταν κατά μέσο όρο 10%, οι εξοικονομήσεις CO2 θα αυξάνονταν στο 19%, ακόμη και εάν λαμβανόταν υπόψη το κόστος κατασκευής και λειτουργίας νέων πλοίων για επανόρθωση του χαμένου εδάφους.

 «Η ρυθμιζόμενη μείωση της ταχύτητας μπορεί να παράγει μειώσεις στις εκπομπές μέχρι το 2030 και το 2050, που ανταγωνίζεται κάθε άλλη επιλογή μείωσης σε επίπεδο ΕΕ ή Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού», λέει ο John Maggs της Seas At Risk, που συμμετείχε στην έκθεση. «Και μπορεί να το κάνει με μεγάλα οικονομικά οφέλη». Ο Διεθνής Οργανισμός Ναυτιλίας συνιστά όργανο του ΟΗΕ και επιβλέπει την ασφάλεια ναυτιλίας και τη ρύπανση.

Στη διεθνή ναυτιλία σήμερα αντιστοιχεί το 4,5% των εκπομπών CO2παγκοσμίως, ωστόσο εάν δεν ληφθεί δράση, το Περιβαλλοντικό Πρόγραμμα του ΟΗΕ προβλέπει αύξηση του ποσοστού μεταξύ 10% και 32% μέχρι το 2050.

Το Πρωτόκολλο του Κιότο

Το 1997, το Πρωτόκολλο του Κιότο κάλεσε τον Διεθνή Οργανισμό Ναυτιλίας να μειώσεις τις εκπομπές της διεθνούς ναυτιλίας, ωστόσο η συμφωνία απεδείχθη ανέφικτη.

Τον περασμένο Μάιο, οι υπουργοί οικονομικών της ΕΕ κάλεσαν τον ΔΟΝ να «αναπτύξει χωρίς καθυστέρηση ένα παγκόσμιο πολιτικό πλαίσιο που θα αποτρέπει στρεβλώσεις ανταγωνισμού ή διαρροή άνθρακα.

Καθώς ο εκνευρισμός με τη ναυτιλιακή βιομηχανία λόγω της αργής αντιμετώπισης του θέματος των εκπομπών αυξανόταν, τον Ιούλιο η Επίτροπος για την κλιματική αλλαγή Connie Hedegaard τόνισε ότι ήρθε η ώρα για συμφωνία στο πλαίσιο του ΔΟΝ.

 «Παρά το ότι προτιμούμε μια παγκόσμια λύση», συνέχισε, «τα κράτη μέλη και το Κοινοβούλιο ζήτησαν από την Επιτροπή να παρουσιάσει πιθανή πρόταση μείωσης των εκπομπών της ναυτιλίας για το 2012 σε περίπτωση που ο ΔΟΝ δεν καταφέρει να βρει λύση».

Ωστόσο η διεύθυνση της ΕΕ για το εμπόριο αντιτίθεται στο να υπαγάγει τη ναυτιλία στο Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών της ΕΕ [ETS], ενώ νέες προτάσεις ίσως παρουσιαστούν μετά τη λήξη της διαμάχης για την εισαγωγή των αερογραμμών στο ETS.

Μείωση ταχύτητας

Η έκθεση της CE Delft σύμφωνα με πληροφορίες συντάχθηκε αφού ο ΔΟΝ απέρριψε τη μείωση της ταχύτητας ως τρόπο αντιμετώπισης των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής από τα πλοία.

«Η περίπτωση μείωσης της ταχύτητας είναι ισχυρή και προφανής, ήρθε η ώρα για τους αρμόδιους να καθίσουν κάτω και να το προσέξουν», είπε ο Bill Hemmings από την Transport & Environment, που επίσης συμμετείχε στην έρευνα.

Η έκθεση δημοσιεύθηκε καθώς ο ΔΟΝ άνοιξε την 63η συνάντηση της Επιτροπής Θαλάσσιας Περιβαλλοντικής Προστασίας. Η Maersk, μια από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες, έχει προβεί σε εκτεταμένες δοκιμές μείωσης της ταχύτητας, τις οποίες και περιγράφει ως κατάσταση «win-win».

Πηγή: EurActiv.gr