Ο Κωστής Παρθένης στον Πόρο. Συνέντευξη στην Πεμπτουσία.

23 Μαΐου 2013

Συνέντευξη στην ΠΕΜΠΤΟΥΣΙΑ

Το Σάββατο 11 Μαίου πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια της έκθεσης “Ο Κωστής Παρθένης στον Πόρο”. Η έκθεση γίνεται από την αιγίδα της Ι.Μ. Ύδρας, της Περιφέρειας Αττικής και του δήμου Πόρου και διοργανώνεται από το δήμο του νησιού, τον Γιάννη Σουλιώτη και την Αίθουσα Τέχνης Citronne. Τα έργα του Κώστα Παρθένη, καθώς και έργα σύγχρονων καλλιτεχνών, φιλοξενούνται στο κτίριο Συγγρού μέχρι τις 28 Μαΐου.

Η προσκύνηση των μάγων, λιθογραφία, 43χ37εκ., (1917-1919), Ιδ. συλλογή

Η προσκύνηση των μάγων, λιθογραφία, 43χ37εκ., (1917-1919), Ιδ. συλλογή

Για τη σύνδεση του μεγάλου ζωγράφου με τον Πόρο, για τα έργα που εκτίθενται, πολλά από τα οποία για πρώτη φορά στο κοινό, καθώς και για τη συμμετοχή στην έκθεση άλλων ζωγράφων μίλησε στην Πεμπτουσία εκ των διοργανωτών ο κ. Γιάννης Σουλιώτης.

Το μοναστήρι στον Πόρο, (Μονή Ζωοδόχου Πηγής), Ελαιογραφία σε χαρτί, 16χ24εκ., (συλλογή έργων τέχνης της Βουλής των Ελλήνων)

Το μοναστήρι στον Πόρο, (Μονή Ζωοδόχου Πηγής), Ελαιογραφία σε χαρτί, 16χ24εκ., (συλλογή έργων τέχνης της Βουλής των Ελλήνων)

Πώς συνδέεται ο Παρθένης με τον Πόρο;

Ο Παρθένης συνδέεται με τον Πόρο πρώτον με την αγάπη του για το νησί, που όπως λέγεται από το 1903 επισκέφθηκε πολλές φορές μέχρι το 1920 που υπάρχει φωτογραφία δικιά του(ήταν πολύ καλός φωτογράφος) στο λιμάνι του νησιού με τα δυο μικρά τότε παιδιά του Σοφία και Νίκο…Αποτέλεσμα της αγάπης του για τον Πόρο είναι 35 περίπου έργα του μαζί με τις αγιογραφίες στον Μητροπολιτικό ναό του Αγίου Γεωργίου, αριθμό πινάκων που δεν πραγματοποίησε σε κανένα από τα μικρά μέρη όπου έζησε κατά καιρούς. Πράγματι ο Κ.Π. ζωγράφισε 10 έργα στο Μοναστήρι του νησιού, μεταξύ των οποίων και τον “Ευαγγελισμό”που τον καθιέρωσε ως έναν από τους μεγαλύτερους ζωγράφους όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς. Δικαιολογημένα πήρε γι’ αυτόν τον πίνακα το χρυσό βραβείο στη Διεθνή Έκθεση των Παρισίων το 1911.

Ευαγγελισμός,Ελαιογραφία σε χαρτόνι, 20,7χ22 εκ., 1907-1910, (Συλλ. Εθν. Πινακοθ.) Ατνίγραφο

Ευαγγελισμός,Ελαιογραφία σε χαρτόνι, 20,7χ22 εκ., 1907-1910, (Συλλ. Εθν. Πινακοθ.) Ατνίγραφο

“Η Πλαγιά”, “Μοναστηριακό” έργο είναι επίσης βραβευμένη και φημισμένη για τη τέχνη της. Το 1907-1908 εργάστηκε στον Μητροπολιτικό Ναό του Πόρου, καλεσμένος του ευεργέτη του νησιού Γ. Μιχαήλ, ζωγράφισε τον Παντοκράτορα με τους Ευαγγελιστές και τους Προφήτες καθώς και φορητές εικόνες (Δεσποτικό, Άμβωνα, Ωραία Πύλη). “….σπανίως ελληνική εκκλησία ηυτύχησε να κοσμηθή τόσον καλλιτεχνικώς!”(Περιοδικό ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ)

Ο Χριστός Μέγας Αρχιερεύς, Ωραία Πύλη, ελαιογραφία σε καμβάσ, 210χ130 εκ., (1907), Ναός Αγ. Γεωργίου Πόρου, αντίγραφο

Ο Χριστός Μέγας Αρχιερεύς, Ωραία Πύλη, ελαιογραφία σε καμβάσ, 210χ130 εκ., (1907), Ναός Αγ. Γεωργίου Πόρου, αντίγραφο

Πόσα έργα εκτίθενται στην έκθεση και ποια είναι η θεματολογία τους; Υπάρχουν κάποια έργα που εκτίθενται για πρώτη φορά;

Στην Έκθεση εκτίθενται 53 έργα του Κ.Π. και πολλά προσωπικά του αντικείμενα. Πρέπει να σημειωθεί ότι από τα έργα αυτά 5 ΜΟΝΟ είναι γνωστά. ΟΛΑ τα άλλα έρχονται για πρώτη φορά στη δημοσιότητα, όπως ακριβώς και τα προσωπικά του αντικείμενα (Στέφανα γάμου, κασελάκι ζωγραφικής, ρούχα του, αλληλογραφία, φωτογραφίες…) και αυτό είναι ,ίσως, το μεγάλο ενδιαφέρον της Έκθεσης. Υπάρχουν ορισμένα λάδια με τοπία και πολλά σχέδια. Επίσης σχεδόν ΟΛΑ τα βραβεία του.

Σ’ αυτήν την έκθεση έργα σύγχρονων εικαστικών συνυπάρχουν με έργα του Παρθένη. Θα θέλατε να μας μιλήσετε γι’ αυτήν την εικαστική συμβίωση;

“Φίλοι” του Παρθένη συνυπάρχουν με τα έργα του Κ.Π.,όπως ο Π.Τέτσης, ένας από τους τελευταίους μαθητές του, ο Δ. Μυταράς, ο Δ.Γέρος, ο Σ.Σόρογγας, η Μ.Πρέκα, ο Μ.Μανουσάκης, ο Α.Αντωνόπουλος, ο Κ.Σπυριούνης, ο Α. Νικολάου κι ο υποφαινόμενος με μια εγκατάσταση.

Πρόκειται για ένα δείγμα ευγνωμοσύνης κι αγάπης, ένα χαμόγελο στον Μεγάλο Δάσκαλο, που συνήθιζε να λέει : “Έχω στην ψυχή μου πάντα μου την πικρία”!…

Σημειώνω ότι κυκλοφόρησαν, με την ευκαιρία της Έκθεσης, ένα Λεύκωμα “Ο ΠΑΡΘΕΝΗΣ ΣΤΟΝ ΠΟΡΟ” και ο κατάλογος της, με τον ίδιο τίτλο (Εκδ.Σοκόλη-Κουλεδάκη), απ’ όπου προέρχονται και οι φωτογραφίες των έργων που κοσμούν το ρεπορτάζ.

Κατερίνα Χουζούρη