Δραματικό και μουσικό πρελούδιο για τον Κ. Π. Καβάφη

30 Σεπτεμβρίου 2013

Δραματικό και μουσικό πρελούδιο για τον Κ. Π. Καβάφη.150 χρόνια από τη γέννηση του ποιητή.

Συνέντευξη με τον Ηλία Λιαμή

Η Μικρή Όπερα του Κόσμου επιστρέφει στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης την Πέμπτη 3, Παρασκευή 4, Σάββατο 5 και την Κυριακή 6 Οκτωβρίου 2013, στις 21:30 το βράδυ, μετά από την επιτυχημένη παράσταση με την Όπερα του Παϊζιέλο «Κουρέας της Σεβίλλης» με μια παράσταση αφιερωμένη στον Κωνσταντίνο Καβάφη. Ο Ηλίας Λιαμής βασιζόμενος στα κείμενα του Κ. Π. Καβάφη καθώς και στις μελέτες των Μαλάνου, Τσίρκα, Λιντλ, Σαββίδη και Σεφέρη εμπνεύστηκε μια ανάγλυφη διαδρομή και αναδρομή στις αναζητήσεις και τα όνειρα του μεγάλου ποιητή.

Δραματικό και Μουσικό Πρελούδιο για τον Καβάφη, Η Αφίσα

Δραματικό και Μουσικό Πρελούδιο για τον Καβάφη, Η Αφίσα

Είναι μια απόπειρα αφήγησης μέσα από τη σκέψη του ποιητή δεμένη με τη μουσική. Η αφήγηση αυτή, δεν ασχολείται με μιαν ιστορική αναδρομή αλλά ανατρέχει στη σκέψη του Καβάφη σε σχέση με την ποίηση και την εσωτερική του πάλη, τα πάθη και τα βιώματα τα οποία τον οδήγησαν στους ποιητικούς του δρόμους.

Πρελούδιο Δραματικό, φωτο 1

Πρελούδιο Δραματικό, φωτο 1

Οι συντελεστές της παράστασης είναι οι:

Σκηνοθεσία – σκηνικός χώρος: Βασίλης Αναστασίου

Σύνθεση κειμένου: Ηλίας Λιαμής

Κοστούμια: Λέντιο Κονξχόλι

Video-art: Δημήτρης Ζόγκας

Φωτισμοί: Β. Αναστασίου – Δ. Ζόγκας

Παίζουν

Ποιητής: Πάνος Κορδαλής

Άννα Κομνηνή – Μητέρα – Νοσοκόμα: Μαρκησία Γαδ

Πιάνο: Βανιαμήν Χατζηκουμπάρογλου

Πρελούδιο Δραματικό, φωτο 2

Πρελούδιο Δραματικό, φωτο 2

Ο κ. Ηλίας Λιαμής μίλησε στην Πεμπτουσία, για αυτήν την μουσικοθεατρική παράσταση:

-Με ποια αφορμή γράφτηκε το έργο;

-Αφορμή για να γραφτεί αυτό το έργο, στάθηκε το 1ο Μεσαιωνικό Φεστιβάλ Καστοριάς «ΑΛΕΞΙΑΔΑ». Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής, ο Βασίλης Αναστασίου, μου ανέθεσε να γράψω ένα έργο σχετικό με την Άννα Κομνηνή. Στην αναζήτησή μου για πηγές σχετικά με το πρόσωπό της, έπεσε στα χέρια μου και το σχετικό ποίημα του Καβάφη. Έτσι δημιουργήθηκε ένα έργο, που φέρνει σε διάλογο τα δύο πρόσωπα. Το φετινό έτος Καβάφη έδωσε μια δεύτερη αφορμή για να αναδειχθεί, με αρκετές μετατροπές και προσθήκες, η προσωπικότητα του ποιητή, πάντα σε διάλογο με την Βυζαντινή πριγκίπισσα.

-Για ποιους λόγους υπάρχει ο χαρακτηρισμός, δραματικό και μουσικό;

-Οι όροι περιγράφουν τα δύο συστατικά της παραστάσεως. Αφ΄ ενός η δραματοποίηση φέρνει με ανάγλυφο τρόπο αληθινά γεγονότα στης ζωής του στο παρόν, αφ΄ ετέρου η ζωντανή μουσική σχολιάζει αλλά και δημιουργεί ένα αρμονικό με την ροή του έργου ακουστικό background.

-Τι αποτέλεσε για εσάς πηγή έμπνευσης;

-Με απασχόλησε το ερώτημα, τι έκανε τον Καβάφη να αφιερώσει ποίημά του στην Άννα Κομνηνή. Αρχικά, φάνηκε να αποτελεί ακόμη μια επιλογή του, στη βάση των ιστορικών του ενασχολήσεων. Δεν αρκέστηκα όμως σ΄ αυτό. Τόλμησα να φέρω σε διάλογο τις ψυχές τους. Όταν συνειδητοποίησα, πως και ο δύο βιώνουν την μελαγχολία, μπροστά στην ματαίωση των ανθρωπίνων σχεδιασμών. Για την Άννα Κομνηνή, η μελαγχολία αυτή προέρχεται από την ακύρωση των σχεδίων της να πάρει τον θρόνο. Για τον Καβάφη, υπάρχει κάτι ευρύτερο: Αφ΄ ενός βιώνει την ιστορική παρακμή του Ελληνιστικού κόσμου. Είναι μάρτυρας δραματικών γεγονότων της νεοελληνικής ιστορίας. Παράλληλα βιώνει τη οδύνη ενός διχασμένου ψυχισμού και την αδυναμία του να ζήσει μια συγκροτημένη ζωή. Αυτό όμως που τελικά καταλήγει να είναι το πιο σημαντικό, είναι πως αυτή η οδύνη παράγει υψηλή Τέχνη, αλλά και στην Τέχνη βρίσκει το βάλσαμό της.

-Ποια είναι η υπόθεση του έργου;

-Το έργο διαδραματίζεται στην τελευταία κατοικία του ποιητή στην Αλεξάνδρεια, την ώρα, που αναχωρεί για τελευταία φορά για το νοσοκομείο. Μια βαλίτσα γίνεται η αφορμή να αρχίσει να ξετυλίγει αναμνήσεις από την προσωπική και καλλιτεχνική του περιπέτεια. Στη πορεία, η Βυζαντινή πριγκίπισσα Άννα Κομνηνή, πρόσωπο ενός από τα ποιήματά του, γίνεται μέσον αποκάλυψης της μελαγχολίας, αλλά και του νοήματος, που ο ίδιος έδωσε στην τέχνη του. Στη συνέχει, η παρουσία της μητέρας του, ξεκλειδώνει μυστικά του αινιγματικού ψυχισμού του. Όλα διακόπτονται από την κ. Σεγκοπούλου, πρόσωπο που συμπαραστάθηκε μέχρι τέλους στον Καβάφη, η οποία τον συνοδεύει για το νοσοκομείο.

-Το Δραματικό και μουσικό πρελούδιο για τον Κ. Π. Καβάφη, θα μπορούσαμε να πούμε ότι αποτελεί μια εισαγωγή…

-Ας πούμε, πως αποτελεί μια εισαγωγή για τον κάθε θεατή σ΄ ένα ταξίδι βαθύτερης γνωριμίας με αυτόν τον αινιγματικό, αλλά και τόσο γοητευτικό Ρωμιό Αλεξανδρινό.

Κατερίνα Χουζούρη