Αρκαδία: Σύμβολο ελευθερίας και αγιότητας

20 Ιανουαρίου 2015

Σήμερα που η εκποίηση των Αξιών και ο ανεπίτρεπτος εξευτελισμός του «κατ’ εικόνα θεού» ανθρώπου έχει δημιουργήσει πολλών ειδών κρίσεις, έρχεται η Αρκαδία, με κοινή συναίνεση Εκκλησίας  και Πολιτείας και με την αξιέπαινη πρωτοβουλία της Πανελλαδικής Ένωσης Αρκάδων, να προσφέρει σε διεθνείς γεωγραφικές περιοχές, νέα οράματα και προοπτικές, απευθυνόμενη σε τουρίστες θρησκευτικών προσανατολισμών ή και σε προσκυνητές ομόδοξους.

Πηγή:tribes.wordpress.com

Πηγή:tribes.wordpress.com

Ο Ορθόδοξος Ελληνισμός αντιπροτείνει στον παραπαίοντα και αλληλοσυγκρουόμενο κόσμο μας την πνευματικότητα της παράδοσής του ως κιβωτού διεθνούς σωτηρίας. Έτσι, από χώρα εισαγόμενης ουτοπίας, η Αρκαδία γίνεται η χώρα εξαγωγής σ’ ολόκληρο τον κόσμο των πραγματικών και όχι των φανταστικών, θησαυρών της. Εξάγει δικά της πνευματικά και ιερά προϊόντα και επιδιώκει να τροφοδοτήσει και πάλι τον ταραγμένο σήμερα κόσμο, ο οποίος αναζητά, όπως και τότε, που υμνούσε τη φανταστική Αρκαδία, τη γαλήνη της ψυχής του και την ειρήνη, και θέλει να επιτύχει αυτό το στόχο με την αντιπρόταση του θρησκευτικού προσκυνηματικού τουρισμού, λυτρωτικού του άγχους της μοναξιάς, του φόβου του θανάτου. Οι επισκέπτες αυτής της τουριστικής μορφής θα γυρίσουνε πίσω σε αιώνες μακρινούς και ξεχασμένους για τους Ευρωπαίους, άλλα ζωντανούς για τους Ελληνορθόδοξους κληρονόμους της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, της οποίας ολοζώντανα μνημεία και όχι μουσειακά είδη είναι οι προβαλλόμενες για επίσκεψη Ιερές Αρκαδικές Μονές.

Θα συνειδητοποιήσουν οι ξένοι επισκέπτες, μέσα στον Αρκαδικό χώρο, ότι η πορεία του Ελληνισμού είναι διαχρονική και περιλαμβάνει την συνυπάρχουσα μέσα στην Ορθοδοξία Ελληνική Αρχαιότητα και χρησιμοποιεί το ελληνικό γλωσσικό όργανο μέσω του εκπολιτιστή του τότε γνωστού κόσμου, δημιουργού της ελληνικής ενότητας, νικητή της βάρβαρης Ασίας, Μεγάλου Αλεξάνδρου, ο οποίος διέδωσε σ’ ολόκληρο τον κόσμο την Ελληνική γλώσσα και οδήγησε στην Αυτοκρατορία της Νέας Ρώμης. Ο Αλέξανδρος θα αναφέρεται τιμητικά, τόσο στα βυζαντινά κείμενα, όσο και στα κείμενα της Τουρκοκρατίας και θα αναγιεννιέται ως βυζαντινός χριστιανός, αφού ακόμη και ο Άγιος Σισώης θρηνεί πάνω στον τάφο του βασιλιά των Ελλήνων Μεγάλου Αλεξάνδρου, όπως αναγράφεται σε τοιχογραφία στο νάρθηκα της Μονής Βαρλαάμ Μετεώρων (1566) και είναι έργο του ιερέα και Σακελλάριου Γεωργίου.

Στην Αρκαδία, τη χώρα των συμβόλων και του πολιτισμού, συναδελφώνονται τα μνημεία όλων των περιόδων του Ορθόδοξου Ελληνισμού, κλασικά, μεσαιωνικά και νεότερα. Και μέσα από τα μνημεία της αυτά του κλασικού ωραίου και του υψηλού της Ορθοδοξίας, καλεί η Αρκαδία τον επισκέπτη να έρθει, να την γνωρίσει πραγματικά, εδώ στα χώματά της, με τη βεβαιότητα ότι θα βρει το αναζητούμενο ψυχικό καταφύγιο, την ευτυχία της αγιότητας.

Επομένως, το κάλεσμα της Αρκαδίας σήμερα δεν έχει ως κίνητρο τόσο την τουριστική αξιοποίηση των μνημείων της, όσο την επιθυμία της να ξαναδώσει η Αρκαδία στη χειμαζόμενη ανθρωπότητα τη λύτρωση, μέσα από τον αγιασμένο χώρο των Ιερών Μονών της και με δεδομένο μάλιστα ότι αυτές οι Μονές, όπως είναι οι Αρκαδικές, μπορεί να προκαλέσουν, με το ουράνιο μεγαλείο τους και τη γύρω αρκαδική φύση, την επιθυμία στον επισκέπτη να συνομιλήσει με τους Αγίους και ίσως και να εναποθέσει σ’ αυτούς και τα αιτήματά του και μπορεί έτσι να ανακαλύψει και το πνευματικό του βάθος παράλληλα προς τη γήινη υπόστασή του.

Ο Ορθόδοξος Ελληνισμός δεν επαναπαύει τον άνθρωπο μόνο στην παρούσα ζωή, αλλά του ανοίγει τα μάτια της ψυχής του και στη μέλλουσα ζωή, τον φωτίζει. Σε πρόσφατη συνέντευξή του ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος είπε: «Δεν χρειάζεται να στρεφόμαστε όλο στο παρελθόν. Πρέπει να ενδιαφερθούμε και για το μέλλον» και πρόσθεσε όμως: «Στη ζωή μας έχουμε ένα κομμάτι που λέγεται Βυζάντιο και ένα κομμάτι που λέγεται έρημος. Πρέπει να γευόμαστε το Βυζάντιο, τον κόσμο, αλλά πρέπει να αποσυρόμαστε και στην έρημο, στον εαυτό μας». Η Αρκαδία καλεί τον επισκέπτη και για το Βυζάντιο και για την έρημο, για να ανατρέξει στις πηγές, στα γνησιότερα πρότυπα, για να αντλήσει κάποια ενίσχυση και παραμυθία. Και όλα αυτά μέσα σε χώρο ελευθερίας. Η Αρκαδία είναι το σύμβολο της ελευθερίας και της αγιότητας, έχει δηλαδή τα χαρακτηριστικά της εθνικής μας ταυτότητας, όπως τα διαμόρφωσε η Ελληνική Ορθοδοξία.

Τα Μοναστήρια, κατάλοιπα της Ορθόδοξης Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, πολύτιμα πετράδια βυζαντινής και μεταβυζαντινής αρχιτεκτονικής και αγιογραφίας, καλούν τον επισκέπτη να περιφρονήσει και αυτός, όπως ο Μοναχισμός, τα υλικά αγαθά, την απληστία και να αναζητήσει για λίγο την ολιγάρκεια και τα πνευματικά αγαθά που ανεβάζουν τον άνθρωπο, τον εξανθρωπίζουν, τον αγιάζουν, τον μεταμορφώνουν, τον ειρηνεύουν, του θερμαίνουν την καρδιά με την ελπίδα, την αγάπη, την αδελφοσύνη και την αλληλεγγύη.

[Συνεχίζεται]