Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο: Από τα καλύτερα ΑΕΙ παγκοσμίως!

18 Σεπτεμβρίου 2015

EMP_UP Αξιοσημείωτη διάκριση – σε πείσμα της κρίσης – για το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (ΕΜΠ), που σε πρόσφατη αξιολόγηση του αναγνωρισμένου καταλόγου κατάταξης Πανεπιστημίων Quacquarelli Symonds (QS) κατατάσσεται μεταξύ των καλύτερων Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (Πολυτεχνείων) στον κόσμο για την περίοδο 2015/16.

Συγκεκριμένα στην κατηγορία “Engineering and Technology” το ΕΜΠ κατατάσσεται στην 67η θέση παγκοσμίως, υψηλότερα από κάθε άλλο αντίστοιχο ελληνικό Πανεπιστήμιο, και 17ο στον Ευρωπαϊκό χώρο. Στην αντίστοιχη περσινή κατάταξη το ΕΜΠ ήταν στην 76η θέση παγκοσμίως και στην 24η θέση στην Ευρώπη, δηλ. παρουσίασε βελτίωση παρά την δυσμενή συγκυρία που περνάει η χώρα μας. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι στο κριτήριο “εκτίμηση από τους εργοδότες” – πάντα στην κατηγορία “Engineering and Technology” το ΕΜΠ κατατάσσεται 27ο στον κόσμο και 7ο στην Ευρώπη.

Η σημασία της κατάταξης αυτής του ΕΜΠ γίνεται προφανής από την διαπίστωση ότι στον σχετικό κατάλογο, μετά το ΕΜΠ, κατατάσσονται πολύ γνωστά Πανεπιστήμια σε ολόκληρο τον κόσμο.

Ανάλογη βελτίωση σημειώθηκε και στην αξιολόγηση των Πανεπιστημίων χωρίς διάκριση αντικειμένου (στην οποία λαμβάνονται υπόψη και πρόσθετα κριτήρια που αξιολογούν καλύτερα τις υπόλοιπες επιστήμες), σύμφωνα με την οποία το ΕΜΠ κατατάσσεται πλέον στην 376η θέση έναντι της περσινής κατάταξης στις θέσεις 441-450.

Σημειώνουμε ότι το ΕΜΠ είναι το μοναδικό ελληνικό ανώτατο εκπαιδευτικό ίδρυμα που καταλαμβάνει μια θέση στο παγκόσμιο “top 400”. Η κατάταξη* των υπολοίπων Ελληνικών Πανεπιστημίων έχει ως εξής:

      Ίδρυμα                                                              Θέση

  • Αριστοτέλειο Παν/μιο Θεσσαλονίκης               461-470
  • Πανεπιστήμιο Κρήτης                                        501-550
  • Πανεπιστήμιο Πατρών                                       601-650
  • Εθνικό & Καποδιστριακό Παν/μιο Αθηνών      601-650
  • Οικονομικό Παν/μιο Αθηνών                            701+

*Μετά τα 400 πρώτα ιδρύματα, η κατάταξη ομαδοποιείται, αρχικά κατά δεκάδες και μετά κατά πενηντάδες, ενώ τα τελευταία 100 της κατάταξης εντάσσονται σε μία ομάδα. Ωστόσο ακόμα και το γεγονός της ένταξης ενός πανεπιστημίου σε αυτή την κατάταξη των 800 Πανεπιστημίων είναι σημαντικό, αν λάβουμε υπόψη ότι αρκετές χιλιάδες άλλα Ιδρύματα σε όλο τον κόσμο μένουν εκτός αυτού του πίνακα.


QS World University Rankings: Λίγα λόγια για τη μεθοδολογία

Πρωταρχικός στόχος του QS World University Rankings® είναι να βοηθήσει τους μαθητές να κάνουν συγκρίνουν τα κορυφαία πανεπιστήμια σε όλο τον κόσμο. Βασισμένη σε έξι δείκτες απόδοσης, η βαθμολογία αξιολογεί τα πανεπιστήμια σε τέσσερις τομείς: την έρευνα, τη διδασκαλία, την απασχολησιμότητα και τη διεθνοποίηση. Κάθε ένας από τους έξι δείκτες έχει διαφορετική βαρύτητα κατά τον υπολογισμό της συνολικής βαθμολογίας (βλέπε παρακάτω). Τέσσερις από τους δείκτες αυτούς βασίζονται σε «απόλυτα» στοιχεία, ενώ οι υπόλοιποι δύο σε σημαντικές παγκόσμιες έρευνες: η μία αφορά ακαδημαϊκούς και η άλλη τις επιχειρήσεις – εργοδότες αποφοίτων Πανεπιστημίων.

1. Ακαδημαϊκό κύρος (40%)

Η ακαδημαϊκή φήμη υπολογίζεται με βάση παγκόσμια έρευνα, κατά την οποία οι πανεπιστημιακοί καλούνται να προσδιορίσουν τα θεσμικά όργανα στα οποία θεωρούν ότι πραγματοποιούνται οι καλύτερες εργασίες, που αφορούν το δικό τους τομέα.

Για την κατάταξη του έτους 2015/16, οι βαθμολογίες προέκυψαν από 76.800 απαντήσεις από ακαδημαϊκούς σε όλο τον κόσμο, που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια μιας περιόδου πέντε ετών. Οι ερωτώμενοι δεν μπορούν να ψηφίσουν υπέρ των δικών τους Πανεπιστημίων.

2.Εκτίμηση από τους εργοδότες (10%)

Ο δείκτης της εκτίμηση από τους εργοδότες βασίζεται επίσης σε μια παγκόσμια έρευνα, και λαμβάνει υπόψη του περισσότερες από 44 200 απαντήσεις για το έτος 2015/16. Η έρευνα ζητά από τους εργοδότες να προσδιορίζουν τα πανεπιστήμια που θεωρούν ότι παράγουν τους καλύτερους απόφοιτους.

Σκοπός της έρευνας είναι να δώσει στους σπουδαστές μια καλύτερη αίσθηση για τις αξιώσεις με τις οποίες οι απόφοιτοι των πανεπιστημίων διεκδικούν μια θέση στην αγορά εργασίας.

3.Αναλογία Φοιτητών/Σχολή (20%)

Πρόκειται για τη σχέση του αριθμού του απασχολούμενου ακαδημαϊκού προσωπικού προς τον αριθμό των φοιτητών. Ο δείκτης αυτός έχει ως στόχο να εντοπίσει τα πανεπιστήμια που είναι καλύτερα εξοπλισμένα και λειτουργούν με μικρού μεγέθους τάξεις και ένα καλό επίπεδο ατομικής εποπτείας.

4.Παραπομπές ανά σχολή (20%)

Ο δείκτης αυτός έχει ως στόχο να αξιολογήσει την επίδραση της έρευνας των πανεπιστημίων. Ως παραπομπή (citation) νοείται μία έρευνα που παρατίθεται (αναφέρεται) σε μία άλλη έρευνα. Σε γενικές γραμμές, όσο πιο συχνά αναφέρεται μία έρευνα, τόσο μεγαλύτερη επιρροή είναι η επιρροή της. Έτσι, όσο περισσότερες ερευνητικές εργασίες δημοσιεύει ένα πανεπιστήμιο, τόσο ισχυρότερο στον τομέα της έρευνας θεωρείται.

5 & 6. Αναλογία ξένων διδασκόντων (5%) και αναλογία ξένων φοιτητών (5%)

Οι δύο τελευταίοι δείκτες δείχνουν πόσο καλά τα καταφέρνει ένα πανεπιστήμιο στην προσέλκυση φοιτητών και επιστημόνων από άλλες χώρες. Αυτό βασίζεται στο ποσοστό των ξένων φοιτητών και μελών ΔΕΠ του ιδρύματος. Κάθε ένας από αυτούς τους δείκτες συμβάλλει σε ποσοστό 5% στις συνολική κατάταξη.

Μαζί με τη γενική/συνολική κατάταξη από το QS World University Rankings, δημοσιεύονται και οι κατατάξεις των 400 κορυφαίων πανεπιστημίων του κόσμου με βάση το γνωστικό αντικείμενο: Τέχνες & Ανθρωπιστικές Επιστήμες, Μηχανική & Τεχνολογία, Επιστήμες της Ζωής & Ιατρική, Φυσικές επιστήμες, Κοινωνικές αντικείμενο επιστήμες και & management. Αυτές οι βαθμολογίες που καταρτίζονται με βάση τις ακαδημαϊκές και εργοδότη έρευνες, καθώς και τα δεδομένα της έρευνας αναφορές.

Τα 10 καλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου

Κατάταξη QS World University Rankings® 2015/16

 2015/16 2014/15 Χώρα
MassachΗΠΑetts Institute of Technology (MIT) 1 1 ΗΠΑ
Harvard University 2 4 ΗΠΑ
University of Cambridge 3= 2= Μεγ. Βρετανία
Stanford University 3= 7 ΗΠΑ
California Institute of Technology (Caltech) 5 8 ΗΠΑ
University of Oxford 6 5= Μεγ. Βρετανία
University College London (UCL) 7 5= Μεγ. Βρετανία
Imperial College London 8 2= Μεγ. Βρετανία
ETH Zurich (Swiss Federal Institute of Technology) 9 12 Ελβετία
University of Chicago 10 11 ΗΠΑ