Αναδρομική έκθεση του Ιωάννη Μητράκα

16 Φεβρουαρίου 2016

Το Μουσείο Μπενάκη παρουσιάζει αναδρομική έκθεση του ζωγράφου Ιωάννη Μητράκα, στις αίθουσες της Βυζαντινής και Μεταβυζαντινής Συλλογής του, στο κεντρικό κτήριο του Μουσείου. Η έκθεση εγκαινιάζεται  την Τρίτη 16 Φεβρουαρίου 2016 και θα διαρκέσει έως τις 27 Μαρτίου 2016.

foto 4 ikona

Σειρά Αγιογραφία: Γέννηση (Ποίηση: 1999 χρώματα αυγού σε ξύλο ενδεδυμένο με ύφασμα μεταποιημένο σε καμβά, χρυσός 22 καρατίων 125×70 εκ.)

Ογδόντα πέντε έργα του Ιωάννη Μητράκα παρουσιάζονται για πρώτη φορά στις αίθουσες του Μουσείου Μπενάκη. Σ’ αυτήν την έκθεση, όπου το παρόν αναμετριέται με την Ιστορία, τα πινέλα του Μητράκα διασταυρώνονται με τον χρωστήρα του Άγγελου, του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου, των Λαμπάρδων, του Κωνσταντίνου Τζάνε και του Θεόδωρου Πουλάκη και πολλών ανωνύμων βυζαντινών και μεταβυζαντινών ζωγράφων και τεχνιτών που γεφύρωσαν το πέρασμα από τον Ελληνισμό της αρχαιότητας, στο νεότερο Ελληνισμό.

Ο Μητράκας γεννήθηκε το 1936, στον Προβατώνα Έβρου από πρόσφυγες γονείς της Ανατολικής Ρωμυλίας και πρωτοεμφανίστηκε στον εικαστικό χώρο το 1970 εκθέτοντας τους Λιγνιτωρύχους, στο «Πρακτορείο Πνευματικής Συνεργασίας» του Μάριου Βαϊάνου. Ξεκίνησε ως αυτοδίδακτος ζωγράφος με έρεισμα τη βυζαντινή τέχνη.

foto 3 orfeas

Ορφέας ο σαλιγκοκαβαλάρης (Ποίηση: 2010 χρώματα αυγού σε καμβά 263×138 εκ.).

Από τη βυζαντινή τέχνη, αρχικά υιοθέτησε την τεχνική της αυγοτέμπερας, τη σημασιολογική προοπτική, τη σχηματοποίηση του χώρου και το πλάσιμο των μορφών. Αυτή η πρωτόλεια τεχνική, του επέτρεψε αρχικά να ζωγραφίσει το σεβασμό του προς τον καθημερινό μόχθο των λιγνιτωρύχων του Αλιβερίου Ευβοίας, όπου είχε εγκατασταθεί από το 1965, πριν διορισθεί το 1967 μετά από διαγωνισμό, ως κοινωνικός λειτουργός της ΔΕΗ.

Στην πορεία, η βαθιά γνώση για τη λαϊκή τέχνη και τη Θρακική παράδοση, το ενδιαφέρον για την Επιστήμη, ο θαυμασμός για την κληρονομιά του Ελληνισμού και η αγάπη για τον άνθρωπο και ιδίως τα συναισθήματα της προσφυγιάς, του επέτρεψαν να ξανοιχτεί και σε άλλες θεματογραφίες.

Οι ήρωές του: λιγνιτωρύχοι, λαϊκοί άνθρωποι, αυτοκράτορες, άγιοι, μορφοποιημένες ιδέες και έννοιες, είναι ζωγραφισμένες με τέτοιο τρόπο, ώστε να δίνουν την εντύπωση, ότι ανήκουν σ’ έναν υπερρεαλιστικό κόσμο, όπου το όνειρο λειτουργεί υποσυνείδητα αποκαλύπτοντας τους μηχανισμούς διαχρονίας του Ελληνισμού.

foto mana

Σειρά Μάνες: Μάνα προστάτιδα της Φύσης (Ποίηση: 2007 χρώματα αυγού σε καμβά 112×81,5 εκ.).

Την έκθεση συνοδεύει μικρό έντυπο με εισαγωγικά κείμενα και επιλεγμένο οπτικό υλικό.

Την επιμέλεια της έκθεσης έχει ο Ιωάννης Κολοκοτρώνης, Αναπλ. Καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης στο  Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο και το συντονισμό η  Πανωραία Μπενάτου, Ιστορικός Τέχνης-Βυζαντινολόγος.

«O Ιωάννης Μητράκας[1] είναι ένας Έλληνας καλλιτέχνης που πάντα προσελκύονταν από το βυζαντινό πολιτισμό και τη βαθιά χριστιανική του έμπνευση και ξεκίνησε την καριέρα του στις αρχές της δεκαετίας του 1970. Ο καλλιτέχνης είναι μέρος του ρεύματος της βυζαντινής τέχνης, που ποτέ δεν έχει εξαφανιστεί από τα εδάφη που κάποτε διοικούνταν από τη Βυζαντινή Αυτοκρατορία. Ο Ιωάννης Μητράκας αντλεί την έμπνευσή του από την Ορθόδοξη Χριστιανική τέχνη και το έντονα πνευματικό ύφος που φέρει. Ο καλλιτέχνης ανακαλύπτει στη βυζαντινή τέχνη, το αρχέτυπο για τα έργα του. Από τα πρώτα χρόνια της καριέρας του, η τέχνη της κοσμικής και θρησκευτικής επιρροής με την κλασική εικονογραφική ιστορία της, ενέπνευσε τον Ιωάννη Μητράκας, που δένει με το ύφος του και επιτρέπει στην τέχνη του να καταλήξει σε μια ουσιαστική και μοναδική ερμηνεία.

foto 7 apiro

Αρμονία-Σύμπαν (Ποίηση: 1983-1985 χρώματα αυγού 100×200 εκ.)

Κάθε ένα από τα έργα του είναι διαφορετικό όσον αφορά την ταυτότητα, την εκτέλεση και το σχεδιασμό. Όλα όμως είναι γεμάτα από τις βαθύτερες ανθρώπινες αξίες, έχουν μελετηθεί λεπτομερώς, σε μια προσπάθεια να έρθουν στο προσκήνιο τα εσωτερικά χαρακτηριστικά των χαρακτήρων των έργων του.

Η τεχνική της ζωγραφικής του παραμένει η ίδια με αυτήν που τόσοι πολλοί Δάσκαλοι έχουν χρησιμοποιήσει. Αυτή η τεχνική έχει στο πέρασμα των ετών παράσχει το μέσον για την αναπαραγωγή κοσμικών εκφράσεων, τα φυσικά χρώματα σε σκόνη αναμιγνύονται με κρόκο αυγού και ξύδι. Τα χρώματα που λαμβάνονται, εφαρμόζονται σε καμβά που παρασκευάζεται από τον ίδιο τον καλλιτέχνη και κτίζεται πάνω σε ξύλινες σανίδες από φυσικό ξύλο βελανιδιάς. Όπου είναι διαθέσιμο, δημιουργούνται χρυσά υπόβαθρα από χρυσό 22 καρατίων.

Ο Ιωάννης Μητράκας έχει συμμετάσχει σε πολλές διεθνείς εκθέσεις στη Νέα Υόρκη, τη Γενεύη, τη Δανία και σε όλη την Ελλάδα, όπου εξακολουθεί να παρουσιάζει σε τακτική βάση. Πρόσφατα, τα έργα του καλλιτέχνη εκτίθενται στο Βυζαντινό Μουσείο Αθηνών και το Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών. Επιπλέον, έχει ζωγραφίσει μέρος του τοιχογραφικού διάκοσμου της εκκλησίας του Αγίου Παύλου, στο Ορθόδοξο Κέντρο του Οικουμενικού Πατριαρχείου, στο Σαμπεζύ της Γενεύης.

Τα έργα του φιλοξενούνται σε ιδιωτικές συλλογές και γκαλερί τέχνης σε όλο τον κόσμο».

Κατερίνα Χουζούρη

[1] http://mitrakas.gr/index.php/about-me-gr