Τα νέα σχολικά εγχειρίδια των Θρησκευτικών του Δημοτικού Σχολείου

9 Μαρτίου 2016
[Προηγούμενη Δημοσίευση:http://bitly.com/21s5BRZ]

8rds2

1.6. Τα νέα σχολικά εγχειρίδια των Θρησκευτικών του Δημοτικού  Σχολείου

Στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, το μάθημα των Θρησκευτικών, διδάσκεται ως αυτοτελές μάθημα στις τάξεις Γ΄, Δ΄, Ε΄& ΣΤ΄. Ας σημειωθεί ότι για τις τάξεις Α΄ & Β΄ στοιχεία θρησκευτικής αγωγής συμπεριλαμβάνονται στο μάθημα της Μελέτης Περιβάλλοντος. Στο μάθημα αυτό, όταν για παράδειγμα γίνεται αναφορά σε μια θρησκευτική γιορτή, ο δάσκαλος μπορεί  να  αξιοποιήσει τις εμπειρίες και τις προϋπάρχουσες γνώσεις των μαθητών του και στη συνέχεια να τους βοηθήσει να τις εμπλουτίσουν.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι το μάθημα της Μελέτης Περιβάλλοντος μπορεί να συνδεθεί με τη θρησκευτική αγωγή και να συμβάλει στην ανάδειξη της πολιτισμικής της διάσταση, καθώς οι σκοποί του αναφέρονται στην ανάπτυξη της προσωπικότητας του μαθητή, στην καλλιέργεια οικουμενικών και πανανθρώπινων αξιών και στην ανάπτυξη της ελληνικής μας ταυτότητας και συνείδησης με βάση την πολιτιστική μας κληρονομιά [67].

Το σχολικό εγχειρίδιο των Θρησκευτικών για την Τρίτη (Γ΄) τάξη έχει τίτλο «Ο Θεός στη ζωή μας». Περιλαμβάνει οκτώ κεφάλαια, μέσα από την επεξεργασία των οποίων επιδιώκεται, μεταξύ άλλων,  να γνωρίσουν οι μαθητές ότι ο κόσμος είναι ένα θαυμαστό δημιούργημα του Θεού, να πληροφορηθούν ότι ο Θεός είναι στοργικός πατέρας για κάθε άνθρωπο. Μέσα από την επεξεργασία των διδακτικών ενοτήτων, τα παιδιά καλούνται να γνωρίσουν την ορθόδοξη παράδοση, μελετώντας τις θρησκευτικές γιορτές. Επίσης τους δίνεται η ευκαιρία να αντιληφθούν το μεγαλείο της χριστιανικής αγάπης καθώς και την αξία της αλληλοκατανόησης, του αλληλοσεβασμού και της συμβίωσης μέσα από τη συμμετοχή στη ζωή της Εκκλησίας[68].

Το σχολικό εγχειρίδιο των Θρησκευτικών για την Τετάρτη (Δ΄) τάξη έχει τίτλο «Η πορεία μας στη ζωή». Περιλαμβάνει επτά κεφάλαιο και μεταξύ άλλων, ανά κεφάλαιο, οι μαθητές επιδιώκεται να γνωρίσουν το Ευαγγέλιο και να κατανοήσουν ότι αυτό αποτελεί πυξίδα στην πνευματική πορεία των Χριστιανών. Να μελετήσουν την ιστορία, την τέχνη, τη ζωή των μοναστηριών και τον ορθό τρόπο τέλεσης της Θείας Λατρείας. Επίσης να γνωρίσουν την ιεραποστολική πορεία της Εκκλησίας μέχρι σήμερα, κατανοώντας ταυτόχρονα τη σημασία της ιεραποστολής και της δράσης των ιεραποστόλων[69].

Το σχολικό βιβλίο των Θρησκευτικών για την Πέμπτη (Ε΄) τάξη έχει τίτλο «Οι Χριστιανοί στον αγώνα της ζωής». Περιλαμβάνει έξι κεφάλαια και κατά τη συγγραφή, όπως αναφέρεται στον πρόλογο, η συγγραφική ομάδα επιχείρησε να προσεγγίσει τις θεματικές κατευθύνσεις του Αναλυτικού Προγράμματος (Φ.Ε.Κ. 303/13.03.03,τ.Β΄, σελ. 3882-3886), μέσω της επαγωγικής μεθόδου. Επίσης, με αφορμή τις διδακτικές ενότητες, δόθηκε η δυνατότητα ενίσχυσης του βιωματικού στοιχείου, γεγονός που ευνοεί τη διαχρονική αναφορά σε σχέση με τη σύγχρονη πραγματικότητα, καθώς και την αξιοποίηση των διαθεματικών και διαπολιτισμικών προσεγγίσεων με τις οποίες εμπλουτίζονται οι ενότητες[70].

[Συνεχίζεται]

[67] Κ. Κορναράκης, «Το μάθημα των Θρησκευτικών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση», στο διαδικτυακό τόπο http://thriskeftika.blogspot.com/…/blog-post_4418.html(ημερομηνία ανάκτησης: 10-9-12) σελ.6.

[68] Ο Θεός στη ζωή μας, βιβλίο δασκάλου  Γ΄ Τάξης, ΙΤΥΕ, Αθήνα 2012, σελ. 7.

[69] Η πορεία μας στη ζωή, βιβλίο δασκάλου  Δ΄ Τάξης, ΙΤΥΕ, Αθήνα 2012, σελ. 7.

[70] Οι Χριστιανοί στον αγώνα της ζωής, βιβλίο δασκάλου  Ε΄ Τάξης, ΙΤΥΕ, Αθήνα 2012, σελ. 5.