Απόστολος Παύλος, Ιεραποστολή στην Κύπρο

15 Μαΐου 2016
ap pavlos

Πηγή blogs.sch.gr

…Η μεγάλη ιστορία των Ιεραποστολικών ταξιδιών του Παύλου ξεκίνησε με αρχικό υπεύθυνο τον αρχαιότερο Απόστολο, τον Βαρνάβα. Η κλήση που είχαν λάβει από τον Κύριο για ιεραποστολή, είχε βρει πλήρη ανταπόκριση στις προθέσεις τους. Ο Βαρνάβας ήταν ευχαριστημένος και για το γεγονός, ότι ο ανεψιός του ο νεαρός Ιωάννης – Μάρκος ήταν μαζί τους, Ικανός βοηθός για ιεραποστολικό έργο στα έθνη.

Ο Βαρνάβας, που ήταν γνώστης της ψυχολογίας των συμπατριωτών του και της δεκτικότητάς τους στα νέα μηνύματα, άλλα και επειδή ήταν γεωγραφικά μία κοντινή περιοχή, ως πρώτο σταθμό της ιεραποστολικής προσπάθειας πρότεινε την πατρίδα του, την Κύπρο. Η αποβίβαση έγινε στη Σαλαμίνα, το μεγαλύτερο λιμάνι της Κύπρου, που έγινε η «πύλη» προς τον κόσμο των Εθνών. Σήμερα σώζονται μόνο ερείπια από την αρχαία ένδοξη αυτή πόλη. Αυτή ήταν η πατρίδα του Βαρνάβα. Συγγενείς και φίλοι έσπευσαν να υποδεχθούν θερμά τον εκλεκτό τους συμπατριώτη. Προς χάριν του καλωσόρισαν εγκάρδια και τον Παύλο, γνωστόν σε αρκετούς από τους πιστούς που εξαιτίας του διωγμού, με αφορμή τον λιθοβολισμό του Στεφάνου, είχαν καταφύγει στην Αντιόχεια και στην Κύπρο (Πράξ. 11,19).

Το έργο τους ήταν κοπιώδες και χρονοβόρο λόγω των πολυάριθμων συναγωγών της πόλεως, όπου γινόταν ο ευαγγελισμός στη νέα πίστη. Ευτυχώς οι Εβραίοι εδώ ήσαν ανεκτικοί και δεκτικοί και δεν παρουσίασαν καμμία αντίσταση. Ο σπόρος του Ευαγγελίου άρχισε να καρποφορεί. Αυτό έγινε αφορμή να επισκεφθούν στη συνέχεια και τις άλλες πόλεις της Μεγαλονήσου. Από την ανατολική πλευρά της Κύπρου, που βρίσκεται η Σαλαμίνα, μέχρι τη δυτική, που είναι η πόλη Πάφος, η απόσταση είναι 150 χιλιόμετρα, ευθεία γραμμή. Αν οι Απόστολοι επισκέφθηκαν και τις 15 μεγαλύτερες πόλεις του νησιού με ενδιάμεσους σταθμούς, και κηρύττοντας το Ευαγγέλιο του Χριστού, θα χρειάσθηκαν ασφαλώς αρκετούς μήνες, ώσπου να φθάσουν στην Πάφο, στο Διοικητικό κέντρο την εποχή εκείνη.

Η Νέα Πάφος, βρισκόταν σε μικρή απόσταση από την Παλαιά Πάφο, όπου υπήρχε ο περίφημος ναός της Αφροδίτης κι επηρέαζε με τη λατρεία της τους κατοίκους της περιοχής. Η Νέα Πάφος ήταν η έδρα του Ρωμαίου ανθυπάτου. Ο τίτλος αυτός δίνονταν στον κυβερνήτη Επαρχίας που εξαρτώταν από τη Σύγκλητο της Ρώμης. Ο Σέργιος Παύλος, που ήταν τότε ανθύπατος Κύπρου, ήταν από αριστοκρατικό γένος της Ρώμης, πολύ μορφωμένος, με ενδιαφέρον για φιλοσοφικά και θρησκευτικά θέματα. Είναι ενδεικτικό ότι στην αυλή του κατέφευγαν στοχαστές, φιλόσοφοι, ακόμη και Μάγοι. Ο ιερός συγγραφέας Λουκάς τον χαρακτηρίζει με κολακευτικά λόγια ως «συνετόν άνδρα» (Πράξ. 13,7). Ο Ανθύπατος όταν πληροφορήθηκε την άφιξη στην πόλη τους «λογίων ανδρών» από την Αντιόχεια και την επίδραση που είχε στους κατοίκους της Πάφου η διδασκαλία τους, ζήτησε με ενδιαφέρον να ακούσει τον νέον λόγο του Θεού, τον οποίον αυτοί εκήρυτταν. Ήταν η πρώτη φορά, που ο Χριστιανισμός εισερχόταν στην αριστοκρατική ρωμαϊκή κοινωνική τάξη. Εδώ ο Βαρνάβας παραχωρεί στον φίλο του Ρωμαίο πολίτη, τον Παύλο, τον «πρώτον λόγο» να μιλήσει. Η κίνηση αυτή θα καταγραφεί στην ιστορία της ιεραποστολής ως μοναδική, θείας έμπνευσης, αλλά και μεγάλου ανδρός. Γνωρίζουμε την ιεραποστολική μέθοδο του Παύλου, για τον ειδωλολατρικό κόσμο, τον οποίον είχε γνωρίσει πολύ καλά στην ελληνιστική Ταρσό. Άρχισε να ομιλεί ξεκινώντας από τη φυσική γνώση του Θεού, μέσω των δημιουργημάτων Του, χρησιμοποιώντας αποφθέγματα φιλοσόφων και ποιητών γνωστά, πιθανώς, στον Σέργιο Παύλο, όπως: «εν Αυτώ ζώμεν και κινούμεθα και εσμέν» του ποιητή Άρατου (Πράξ. 17,28). Το κήρυγμα για τον Χριστό, τα θαύματά Του, την σταυρική Του θυσία και την Ανάστασή Του ήταν η αποκορύφωση του λόγου του Παύλου. Ο ανθύπατος εντυπωσιάσθηκε από την επιχειρηματολογία του λόγιου συνομιλητή του. Ήθελε όμως να ακούσει και τον αντίλογο σε όλα αυτά. Γι’ αυτό έδωσε τον λόγο στον Ιουδαίο μάγο Βαριησού, πιθανόν σύμβουλόν του για θρησκευτικά θέματα που παρίστανε τον εαυτόν του και ως προφήτη.

pavlos per

Πηγή iereuskogiasnikolaos.blogspot.com

Ο μάγος, που ήταν γνωστός και ως Ελύμας που σημαίνει μάγος, προσπάθησε με ενστάσεις και διαστροφές να προβληματίσει τον ανθύπατο και να τον απομακρύνει από τη νέα πίστη. Ο Παύλος τότε, αφού ο Ελύμας δεν ήθελε να αποδεχθεί την αλήθεια, εμπνεόμενος από το Άγιον Πνεύμα, αφήνει την τακτική του διαλόγου και γίνεται δυναμικά επιθετικός για να αποκαλύψει τον δόλιο χαρακτήρα του: «Ω, υιέ του διαβόλου, που είσαι γεμάτος από δόλο και κάθε πονηριά και ραδιουργία, εχθρέ της δικαιοσύνης, δεν θα παύσεις να διαστρέφεις την ευθείαν οδόν του Κυρίου; Αφού επιμένεις, να, τώρα θα σε κτυπήσει το χέρι του Κυρίου και θα μείνεις τυφλός, για ορισμένο καιρό» (Πράξ. 13,9-11). Αμέσως, ο Ελύμας τυφλώθηκε.

Όταν, ο ανθύπατος είδε το θαυμαστό αυτό γεγονός, εξεπλάγη από τη δύναμη των λόγων του Παύλου και επίστευσε στον Χριστό. Κατάλαβε την ανικανότητα της μαγείας που μπορεί φαινομενικά να εντυπωσιάζει, αλλά στο βάθος της είναι απάτη και πλάνη. Η μεταστροφή του ανθυπάτου ήταν η πρώτη θριαμβευτική νίκη του Χριστιανισμού στις ανώτερες τάξεις της ρωμαϊκής κοινωνίας. Και προς χάριν του γεγονότος αυτού και της θαυμαστής μεταστροφής του Ανθύπατου Σέργιου Παύλου, από τη στιγμή εκείνη και εξής ο Σαύλος θα μετονομαστεί πλέον ως Παύλος. Αυτό το όνομα θα τον καθιερώσει στην ιστορία ως τον Απόστολο των Εθνών.

Εδώ ολοκληρώθηκε η ιεραποστολική προσπάθεια του Βαρνάβα και του Παύλου στην Κύπρο.

Στη συνέχεια και σε διάφορα μέρη της Νήσου θα αρχίσουν να δημιουργούνται χριστιανικοί όμιλοι, τους οποίους αργότερα ο Βαρνάβας θα τους οργανώσει συστηματικότερα σε εκκλησιαστικές κοινότητες. Όταν τελείωσε η πρώτη Αποστολική περιοδεία τους, ο Βαρνάβας επέστρεψε κι εγκαταστάθηκε μονίμως στην Κύπρο. Εκεί εργάσθηκε ιεραποστολικά, με τον ανεψιόν του Μάρκο μέχρι το έτος 57, όταν και αντιμετώπισε μαρτυρικό θάνατο από τους Εβραίους των Συναγωγών. Ο Απόστολος Βαρνάβας τιμάται στη Μεγαλόνησο ως ο πρώτος Επίσκοπος και προστάτης Άγιος των Κυπρίων πιστών.

Πηγή: Σωτηρίου (Τράμπα) Μητροπολίτου Πισιδίας, «Παύλος ο Απόστολος των Εθνών», Εκδόσεις «Εν πλω», Αθήνα, Α΄έκδοση Νοέμβριος 2013.