Εμπνεύστε τους μαθητές σας και θα δείτε τα αποτελέσματα!

26 Ιανουαρίου 2018
[Προηγούμενη δημοσίευση: https://www.pemptousia.gr/?p=182502]

Τους χτίζετε την πεποίθηση ότι δεν είναι μόνο τα αποτελέσματα που μετράνε για να ορίσετε την επιτυχία, αλλά η διαδρομή. Τους δείχνετε ότι είμαστε όλοι σε διαφορετικά σημεία της λεωφόρου της γνώσης και αυτό που μετράει είναι το να μη σταματάμε!

Αν είστε σταθεροί και επίμονοι σ’ αυτήν την ιδέα θα παρατηρήσετε ότι η αίσθηση της αποτυχίας θα εξατμιστεί και θα απελευθερώσει μια απίστευτη δύναμη. Η τάξη θα επανακτήσει την εμπιστοσύνη στον εαυτό της και τότε όλα είναι πιθανά.

Πηγή:cdn1.theodysseyonline.com

Ε) Εμπνεύστε τους!

Όταν συναντώ μαθητές μου, που τώρα είναι ενήλικες και που ήταν σε δύσκολες τάξεις μου, αυτό που θυμούνται συχνότερα από τα μαθήματά μας εκείνα τα χρόνια είναι οι «Σύντομες συζητήσεις μας για ανθρώπους που μας εμπνέουν». Με τον καιρό έχω συγκεντρώσει πολύ υλικό με βιογραφίες ανθρώπων που θαυμάζω και που έχουν επιτύχει σπουδαία πράγματα,  παρόλα τα σημαντικά τους προβλήματα. Τα παραδείγματά μου περιλαμβάνουν έναν άνθρωπο που σχεδόν κάηκε σε ατύχημα και τώρα εμπνέει ανθρώπους σε όλο τον κόσμο με την ιστορία του, έναν παίκτη ράγκμπυ που παρ’ όλον ότι έμεινε παράλυτος είναι προπονητής στο άθλημα, ένα άτομο που ήταν έγκλειστος στις φυλακές, σαν παραβατικός νεαρός, όμως  ίδρυσε ένα διεθνές περιοδικό για να βοηθάει τους άστεγους, κλπ.

Οι μαθητές που εμφανίζουν δύσκολη συμπεριφορά, συχνά αισθάνονται ότι δεν είναι καλοί σε τίποτα και ότι η αυταξία τους είναι χαμηλή. Όταν παρουσίαζα αυτές τις σύντομες ιστορίες, έδειχνα εικόνες ή φωτογραφίες για να τις κάνω πιο ενδιαφέρουσες. Επίσης έλεγα στους μαθητές μου τα προβλήματα που αντιμετώπισε το πρόσωπο για το οποίο συζητούσαμε και πώς σιγά-σιγά κυριάρχησε σε αυτά.

Αν παρουσιάσετε αυτές τις ιστορίες, μιας και είναι αληθινές, συνδέστε τις με τη δύναμη του ανθρώπινου πνεύματος. Διδάσκω στους μαθητές μου ότι αυτό που πραγματικά έχει σημασία αν θέλουμε να επιτύχουμε κάτι είναι η θετική στάση του μυαλού.

Συχνά, αυτές οι ιστορίες λειτουργούν σαν κινητήριος δύναμη ώστε οι μαθητές να δουλεύουν και να προσπαθούν ακόμα πιο πολύ. Αυτή καθ’ εαυτή η διήγηση κρατάει το ενδιαφέρον τους με απίστευτο τρόπο! Συνήθως ρωτάνε και πολλές ερωτήσεις.

Συστήνω σε όλους τους δασκάλους να έχουν στη φαρέτρα τους τέτοιες ιστορίες για να διεγείρουν τους μαθητές τους όταν τα πράγματα δεν πηγαίνουν καλά.

Mέρος 5ο:  Επιζητώντας άμεσα αποτελέσματα

Α) Τα πρώτα μαθήματα

Στα πρώτα μαθήματα σε μια καινούργια τάξη να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί, αφού τότε μπαίνουν οι βάσεις συνεργασίας. Έχω γνωρίσει δασκάλους που ξεκίνησαν με τρόπο φιλικό και με χιούμορ, προσπαθώντας να κερδίσουν τους μαθητές τους με την προσωπικότητά τους. Εδώ χρειάζεται προσοχή. Πιθανόν κάποιοι δύσκολοι μαθητές να χρησιμοποιήσουν την ίδια τακτική, προσπαθώντας να πάρουν έγκαιρα τον έλεγχο του μαθήματος. Απ’ την άλλη έχω δει δασκάλους να μπαίνουν μέσα στην τάξη με ύφος στρατηγού, να αναρωτιούνται μετά γιατί κλαίει η μικρή Αιμιλία, για να ανακαλύψουν ότι απλά τους φοβάται.

Αξίζει να κάνετε μια ιδιαίτερη προετοιμασία για το πώς θα συμπεριφερθείτε σ’ αυτά τα σημαντικά λίγα πρώτα μαθήματα. Να έχετε αυτοπεποίθηση και να το δείχνετε. Η φωνή σας να είναι ήρεμη αλλά συγχρόνως και δυναμική. Να τους ενθαρρύνει. Οι μαθητές παρακολουθούν κάθε σας κίνηση και μάλιστα οι άτακτοι πολλές φορές δεν παρεκτρέπονται εξ αρχής, αλλά σας παρατηρούν και σκέπτονται τι μπορούν να κάνουν.

Κάτι άλλο που πρέπει να προσέξετε είναι να μην τους παραφορτώσετε με   κανόνες. Αυτό από μόνο του θα μπορούσε να δημιουργήσει ένταση. Θέστε τους πιο σημαντικούς κανόνες και μετά προχωρήστε στη δουλειά σας, το γρηγορότερο. Μην περάσετε το μισό μάθημα κάνοντάς τους διάλεξη τι είναι και τι δεν είναι αποδεκτό.

Β) Παρακολουθείστε έμπειρους δασκάλους να διδάσκουν

Δε φαντάζεστε πόσο σημαντικό είναι να παρακολουθείτε άλλους έμπειρους δασκάλους. Ιδίως αν μπορούσατε να τους παρακολουθείτε συστηματικά για κάποια χρονική περίοδο. Για να μην τους φανεί περίεργο όταν τους το ζητήσετε, ξεκαθαρίστε τους ότι τους εκτιμάτε σαν δασκάλους και θέλετε να μάθετε απ’ αυτούς. Αυτό ενισχύει και την αυτοπεποίθηση του δασκάλου που παρακολουθείτε.

Θα εκπλαγείτε από το πόσα μπορείτε να μάθετε από έναν έμπειρο δάσκαλο. Σκεφτείτε ότι αν παρακολουθείτε πέντε δασκάλους, με είκοσι χρόνια εμπειρία ο καθένας τους, τότε άμεσα έχετε μια παρακαταθήκη ικανοτήτων περίπου εκατό ετών!

Ειδικότερα, παρατηρείστε πώς χειρίζονται τους δύσκολους μαθητές. Θα εκπλαγείτε με τη βοήθεια που θα αποκομίσετε, ίσως αναρωτηθείτε γιατί δεν το κάνουν όλοι οι δάσκαλοι, γιατί δεν το κάνατε τόσο καιρό. Το καλύτερο είναι ότι μπορείτε να εφαρμόσετε άμεσα τις ιδέες που μάθατε και να απολαύσετε κατ’ ευθείαν τα οφέλη.

[Συνεχίζεται]