Τα συνήθη προβλήματα που αντιμετωπίζει ο δάσκαλος στην τάξη

5 Φεβρουαρίου 2018
[Προηγούμενη δημοσίευση: https://www.pemptousia.gr/?p=182800]

Μέρος 7: Συνηθισμένα προβλήματα

Α) Αναστάτωση πριν αρχίσει το μάθημά σας

Φανταστείτε το εξής: Αρχίζετε το μάθημα. Μόλις πριν έχει συμβεί κάποιο περιστατικό, ας πούμε ότι τσακώθηκαν μερικοί μαθητές μεταξύ τους, ίσως έγινε κάτι άλλο, πάντως φθάνουν στην τάξη ανήσυχοι και ξεσηκωμένοι.

Τους αφήνετε χρόνο να ηρεμήσουν αλλά δυστυχώς, κάποιοι δεν ησυχάζουν. Η κατάσταση είναι δύσκολη για τον δάσκαλο. Έχετε την τάση να αντιδράσετε έντονα. Όλες τις άλλες εναλλακτικές τις έχετε δοκιμάσει. Αλλά αν αντιδράσετε έντονα θα τροφοδοτήσετε με περισσότερη ενέργεια την ήδη ανήσυχη τάξη.

Πηγή: neatoday.org

Αντί λοιπόν να δείξετε ενοχλημένοι, να κάνετε ακριβώς το ανάποδο. Σταθείτε ήρεμοι και ακίνητοι. Μην λέτε τίποτα. Υιοθετείστε τη σιωπή και κυρίως μια σταθερή στάση του σώματος και μια έκφραση στο πρόσωπο που να δείχνει ότι δεν αποδέχεστε αυτό που συμβαίνει. Περιμένετε. Μην ενδώσετε στον πειρασμό να πείτε ή να κάνετε κάτι. Οι μαθητές γνωρίζουν ότι σας πίεσαν πολύ και ότι κρύβεται δύναμη πίσω από τη σιωπή και την ακινησία σας.

Η αναμονή έχει σαν αποτέλεσμα να ηρεμήσουν λίγο τα πνεύματα. Οι μαθητές δεν είναι αρκετά σίγουροι τι θα κάνετε στη συνέχεια. Αυτό είναι το μυστικό. Περιμένετε μέχρι να ηρεμήσουν τα πράγματα και μετά με ήρεμη φωνή λέτε: «Περίμενα να ησυχάσετε. Έχω ετοιμάσει το μάθημα και προσπαθώ να το διδάξω. Αντιλαμβάνομαι ότι κάτι σας ανησύχησε. Αλλά μέχρι εδώ. Το παρατραβήξατε». Μετά συνεχίστε με το μάθημά σας.

Ως συνήθως, προσπαθήστε όσο πιο γρήγορα μπορείτε να ξεκινήσετε το μάθημα. Δώστε τους να λύσουν μια άσκηση. Αν κάποιοι μεμονωμένοι μαθητές αγνοούν τις οδηγίες σας, προχωρήστε στο επόμενο βήμα που μπορεί να είναι να τους βγάλετε από την τάξη. Θα δείτε, στις περισσότερες περιπτώσεις θα ανατρέψετε την κατάσταση χωρίς να χρειαστεί να βγάλετε έξω μαθητές.

Β) Όλη η τάξη δεν θέλει να κάνει μάθημα

Μερικές φορές όλη η τάξη δεν θέλει να κάνει μάθημα και παρακαλάει να κάνουνε κάτι διασκεδαστικό. Μπορεί να ζεσταίνονται ή να είναι κουρασμένοι μετά από ένα διαγώνισμα, ή για οποιονδήποτε άλλο λόγο.

Η πρόκληση να αφήσετε το μάθημα και να τους επιτρέψετε να κάνουν κάτι άλλο σε τέτοιες περιπτώσεις είναι έντονη και ξέρω αρκετούς συναδέλφους (και μένα τον ίδιο) που ενδίδουν. Νομίζουν ότι θα είναι πιο εύκολο να τους επιτρέψουν να κάνουν κάτι διασκεδαστικό παρά να προχωρήσουν στο μάθημα.

Αλλά αυτό είναι πάντα λάθος, γιατί πάντα καταλήγει σε χάος. Οι μαθητές πάντα θα βρίσκουν τρόπους να αστειεύονται και ακόμα κι αν τους προτείνετε κάποια επιτραπέζια παιχνίδια, τελικά θα καταλήξετε σε φασαρία. Και όχι μόνο αυτό, θα χάσουν και το μάθημά τους.

Αλλά και να προσπαθήσετε να κάνετε μάθημα, μόνο προβλήματα θα δημιουργήστε. Τι να κάνετε λοιπόν; Μπορείτε να διαπραγματευτείτε!

Να πως: Τους εξηγείτε εν συντομία περί τίνος θα ήταν το μάθημα και γιατί είναι σημαντικό. Μετά τους εξηγείτε ότι επειδή κάνει πολύ ζέστη (ή για όποιον άλλο λόγο γίνεται η φασαρία) θα συμφωνούσατε ευχαρίστως να κάνετε ένα πιο σύντομο και πιο εύκολο μάθημα, και αν πετύχετε στους μαθησιακούς στόχους που έχετε βάλει, θα ακολουθούσε μια ευχάριστη δραστηριότητα στο τέλος. Έτσι εμφανίζεστε στους μαθητές σας πιο λογικοί και ευέλικτοι. Οι περισσότεροι μαθητές θα ακολουθούσαν μια τέτοια πρόταση.

Σε όλους αρέσει η διαπραγμάτευση. Οι μαθητές αισθάνονται ότι γλύτωσαν κάμποση δουλειά αφού δεν έγινε κανονικό μάθημα, και εσείς έχετε επιτύχει τους στόχους της ημέρας.

Γ) Ζωγραφίζουν τα θρανία

Ένα κοινό πρόβλημα στα σχολεία είναι ότι οι μαθητές ζωγραφίζουν στα θρανία. Συχνά δεν το καταλαβαίνουμε μέχρι να φύγουν οι μαθητές από την τάξη. Είναι πολύ δύσκολο να βρούμε και να αποδείξουμε ποιος το έκανε μετά. Το μουτζουρωμένο θρανίο κάνει κακή εντύπωση.

Υπάρχει μια απλή λύση πρόληψης για να εφαρμόσετε σαν καθημερινή ρουτίνα.

Όταν καθίσουν όλοι οι μαθητές κάτω, περπατήστε στον διάδρομο μεταξύ των θρανίων. Επισημάνετε πόσο καθαρές είναι οι επιφάνειες και πως θα θέλατε να παραμείνουν έτσι. Πείτε τους ότι θα ρίξετε μια ματιά πάλι στο τέλος του μαθήματος και ότι ο κάθε μαθητής είναι φυσικά υπεύθυνος να κρατά το θρανίο του καθαρό.

Μην ξεχάσετε να ρίξετε μια ματιά στο τέλος να δείτε αν τα θρανία είναι ΟΚ.

Αν βρείτε κάτι γραμμένο στο θρανίο, η πείρα λέει ότι ο μαθητής θα αρνηθεί ότι το έγραψε ο ίδιος. Είναι σημαντικό να αναφέρετε το περιστατικό στον Διευθυντή, ο οποίος θα στείλει στην τάξη το μήνυμα ότι έχετε ενοχληθεί με τη ζημιά στο θρανίο. Αν βρείτε τα θρανία καθαρά συγχαρείτε τους. Η προσοχή σας σ’ αυτό βοηθάει να βελτιωθούν κι άλλα πράγματα, για παράδειγμα το μουτζούρωμα των βιβλίων.

[Συνεχίζεται]