Πού είναι ο Θεός; Καρδιακό μάθημα πίστης για μια φανταστική διαδικτυακή τάξη

20 Νοεμβρίου 2020

Μια μικρή εισαγωγή

Η σειρά αυτή των ιδιότυπων μαθημάτων αποτελούν ουσιαστικά καταγραφή συζητήσεων μέσα στην τάξη με πολύ απλοϊκό τρόπο, συγχρόνως όμως απόλυτα στοχευμένων ως προς το θέμα και τον σκοπό τους. Αφορά ηλικίες από Ε΄ Δημοτικού έως Β΄ Γυμνασίου. Αποτελούν καταστάλαγμα μιας εμπειρίας τριάντα χρόνων σε περιοχή με τάξεις ποικίλης σύνθεσης: Παιδιά οικογενειών με χαμηλά εισοδήματα, παιδιά αλλοδαπών οικογενειών, παιδιά με φανερά και αφανή προβλήματα. Όλα με μια κοινή ανάγκη: να μάθουν με τρόπο απλό βασικά σημεία της πίστης μας.

Σημερινός σκοπός:

α) Η αναζήτηση του Δημιουργού.

β)Τα δημιουργήματα μιλούν για τον Θεό.

γ) Τα μάτια μας δεν τα βλέπουν όλα.

δ) Άνθρωπος: Ένα θαύμα που ρωτάει για τον Δημιουργό του.

Βοηθητικά κείμενα

α) 19ος Ψαλμός του Δαυίδ

 2Τα ουράνια φανερώνουνε το μεγαλείο του Θεού

και δείχνει το στερέωμα τα έργα που έχει φτιάξει.

3Η μια στην άλλη μέρα μεταδίδει αυτό το μήνυμα

κι η μια στην άλλη νύχτα

μεταφέρει αυτή τη γνώση.

4Χωρίς να ’χουν μιλιά και δίχως λόγια·

η φωνή τους δεν ακούγεται.

5Κι όμως σ’ όλη τη γη απλώθηκε η λαλιά τους,

οι λέξεις τους στα πέρατα της οικουμένης.

β)  Μ. Βασιλείου, Ομιλία εις την εξαήμερον.

  • Λοιπόν παιδιά μου, τι σκέφτεστε για τον Θεό; Τι έχετε ακούσει; Υπάρχει;
  • Υπάρχει!
  • Πού είναι; Μου τον δείχνετε;
  • Εγώ τον βλέπω. Να, εκεί, τρίτο συννεφάκι δεξιά. Τον βλέπετε;
  • …Όχι
  • Είναι γιατί χρησιμοποιείτε τα έξω μάτια σας.
  • Υπάρχουν και άλλα;
  • Βέβαια! Υπάρχουν τα μέσα μάτια. Είναι τα μάτια της καρδιάς. Βλέπουν όσα δεν μπορούν να δουν τα έξω μάτια. Πρέπει όμως να τα ανοίξει μια δύναμη!
  • Ποια δύναμη;
  • Η δύναμη που λέγεται «πίστη». Όταν ανοίξουν τα μέσα μάτια με την πίστη, τότε μπορώ να δω πίσω από αυτό το συννεφάκι τον Θεό.
  • Μόνο εκεί είναι ο Θεός;
  • Όχι βέβαια! Ο Θεός είναι παντού. Είναι εύκολο να το καταλάβετε. Φτάνει ν΄ αρχίσετε να ρωτάτε!
  • Τι να ρωτάμε;
  • ¨όταν ήμουν μικρή, καθόμουν τα βράδια και κοίταζα ώρα πολλή τον ουρανό με τα χιλιάδες αστέρια. Τα έχετε δει;
  • Βέβαια!
  • Εγώ, ένα βράδυ δεν τα κοίταζα απλώς. Ξαφνικά μου ήρθε ένα ερώτημα: Ποιος τάχα τα έφτιαξε όλα αυτά; Γιατί τα έφτιαξε; Και ξέρετε πως ένιωσα τότε;
  • Πολύ μικρή. Εσείς νιώθετε μικροί;
  • Μα για σκεφτείτε: Τι είμαστε; Είστε ένα τμήμα σε ένα μεγάλο σχολείο. Και το μεγάλο μας σχολείο είναι ένα από τα χιλιάδες σχολεία της πατρίδας μας. Κι η πατρίδα μας είναι μια γωνιά μιας μεγάλης ηπείρου που λέγεται…
  • Ευρώπη!
  • Σωστά! Ευρώπη. Κι η Ευρώπη;
  • Ένα κομμάτι της γης.
  • Και η Γή ένα κομμάτι του ηλιακού μας συστήματος. Κι όλοι οι κοντινοί μας πλανήτες είναι μια κουκίδα στον γαλαξία. Κι ο γαλαξίας μας μια κουκίδα στο απέραντο σύμπαν. Δεν είμαστε λοιπόν μικροί;
  • Είμαστε!
  • Για σκεφτείτε λοιπόν, ποιος κρύβεται πίσω απ΄ όλ΄ αυτά;
  • Ο Θεός;
  • Ο Θεός που τα δημιούργησε και γι΄ αυτό λέγεται «Δημιουργός». Όμως το μυαλό μας είναι μικρό. Αν δεν φτάνει να καταλάβουμε το σύμπαν, πώς να καταλάβουμε Αυτόν; Ξέρουμε όμως πως υπάρχει για τι χωρίς Δημιουργό τίποτε δεν θα μπορούσε να φτιαχτεί. Υπάρχει όμως και κάτι άλλο.
  • Τι άλλο;
  • Τα πράγματα δεν είναι μόνο μεγάλα. Είναι και πολύπλοκα.
  • Δηλαδή;
  • Για σκεφτείτε: Έχετε κήπο;
  • (κάποια παιδάκια) Έχουμε!
  • Τον ποτίζετε;
  • Μάλιστα!
  • Μα για σκεφτείτε: Ρίχνετε νερό στη λεμονιά και βγάζει λεμόνια, ρίχνετε το ίδιο νερό στην τριανταφυλλιά και βγάζει τριαντάφυλλα και κάθε φυτό διαφορετικά! Το έχετε σκεφτεί αυτό; Δεν είναι ένα θαύμα;
  • !!!!!!
  • Βλέπετε λοιπόν πως δεν είναι μόνο πως κάποιος έφτιαξε κάτι. Αυτός που τα έφτιαξε τα έβαλε να λειτουργούν με τάξη και ακρίβεια. Σαν ένα καλοκαρδισμένο ρολόι.
  • Είδατε λοιπόν τη διαφορά που έχουν τα έξω και τα μέσα μάτια; Τι κάνουν τα έξω μάτια;
  • Βλέπουν.
  • Σωστά. Βλέπουν αλλά δεν μπορούν να εξηγήσουν, γιατί τα σημαντικά δεν φαίνονται. Βλέπουν ένα πράγμα, αλλά Αυτόν που τα έφτιαξε με τόσο υπέροχο τρόπο Τον αναγνωρίζουν τα μέσα μάτια, τα μάτια της καρδιάς που τα ανοίγει….
  • …η πίστη!
  • Σωστά! Με την πίστη βλέπουμε τον Θεό να δίνει ζωή σε χίλια δυο ζώα, ψάρια, πουλιά και να τους δίνει όπλα για να ζήσουν. Ο σκαντζόχοιρος έχει αγκάθια για να γλυτώσει, το ψάρι έχει τα βράγχια για να μην πνίγει, το σπουργιτάκι μ΄ ένα πέταγμα εξαφανίζεται. Δεν σας έδειξα όμως το μεγαλύτερο θαύμα:
  • Ποιο;
  • Αυτό το θαύμα είναι μέσα στην τάξη.
  • Πού είναι; (ψάχνουν)
  • Μην παιδεύεστε. Κοιτάξτε τα χέρια σας. Τα πόδια σας. Βάλτε το χέρι σας να ακούσετε την καρδιά σας. Εσείς είσαστε το μεγαλύτερο θαύμα. Όλοι μας, εμείς, οι άνθρωποι. Χτυπάμε και η πληγή κλείνει, το δέρμα μας σκουραίνει με τον ήλιο για να μην καεί. Η σπονδυλική μας στήλη είναι σταθερή και μαζί ελαστική για να μην σπάει.
  • Μα έτσι είναι και τ‘ άλλα ζώα. Γιατί εμείς είμαστε το μεγαλύτερο θαύμα;
  • Γιατί παιδιά μου μπορούμε και κάνουμε αυτή τη συζήτηση. Κανένα άλλο ζώο δεν έχει τα μέσα μάτια που έχει ο άνθρωπος. Όλα τα ζώα ξέρουν τι να κάνουν για να ζήσουν, δεν μπορούν όμως να ρωτήσουν για το ποιος τα έφτιαξε όλα τα πράγματα. Δεν μπορούν να τον αναζητήσουν. Δεν μπορούν να μιλήσουν μαζί Του.
  • Εμείς μπορούμε;
  • Και βέβαια μπορούμε. Γιατί όποιος έχει ανοιχτά τα μέσα μάτια του, όποιος έχει πίστη, νιώθει τη καρδιά του να διψάει να συναντήσει τον Δημιουργό. Και τότε γεννιέται το πιο υπέροχο δώρο στον άνθρωπο.
  • Ποιο είναι αυτό;
  • Η προσευχή.

Δραστηριότητες:

  • Παρατηρείστε τις σημερινές φωτογραφίες και θαυμάστε τον τρόπο που είναι φτιαγμένα αυτά που απεικονίζονται. Παρατηρείστε την αρμονία, τη σοφία την πολυπλοκότητά τους.

  • Φέρτε στον νου σας ένα πλάσμα της φύσης, ακόμη και το ίδιο σας το σώμα, και αναλογιστείτε με πόση σοφία το έχει φτιάξει ο Θεός. Παρατηρείστε πώς λειτουργεί, τι ιδιαίτερο μέσον του έχει δώσει για να επιβιώνει. Αναζητείστε τον Θεό πίσω από κάθε δημιούργημα.