Ο ζηλωτισμός και οι ζηλώτες την εποχή της Καινής Διαθήκης

8 Δεκεμβρίου 2020

Οι Ζηλωτές ήταν οι φορείς της τέταρτης φιλοσοφίας των Ιουδαίων, (οι άλλες τρείς ήταν των Φαρισαίων, των Σαδδουκαίων και των Εσσαίων) σύμφωνα με τον Ιώσηπο. Ο τελευταίος κατονομάζει έτσι τον Ιούδα τον Γαλιλαίο, ο οποίος κατά το 6 μ.Χ. έγινε ο υποκινητής της επανάστασης αντιδρώντας στο γεγονός ότι η Ρώμη προσάρτησε την Ιουδαία, επίσημα ως επαρχεία της[1]. Η φιλοσοφία αυτή υποστήριζε τα εξής στοιχεία: α) Το γεγονός ότι ήταν εκτός του Νόμου να πληρώνουν φόρο στους Ρωμαίους,β) μόνο ο Θεός ήταν ο κύριος όλων και γ) ο Θεός θα ήταν αυτός που θα βοηθούσε τους Ιουδαίους, εάν επαναστατούσαν εναντίων τους, με τα όπλα. Με άλλα λόγια συμφωνούσαν σε αρκετά σημεία με τους Φαρισαίους, όμως οι Ζηλωτές ήταν διατεθειμένοι να σκοτώσουν και να πεθάνουν για να πετύχουν τον στόχο τους[2].

Η κατάκτηση της Ιερουσαλήμ από τον Τίτο.

Το όνομα Ζηλωτής αποδίδεται για πρώτη φορά στον Φινεες (Αρ. 25:1-11)[3] και κατά την επανάσταση που έλαβε χώρα το 66 μ.Χ. στην Ιουδαία, ο όρος χρησιμοποιείται εκτεταμένα.  Οι Ζηλωτές ήταν οι πιο φανατικοί των επαναστατών, γι’ αυτό συνήθως αποτελούσαν τις ηγετικές προσωπικότητες μεταξύ των επαναστατών. Ο Ιώσηπος αναφέρει την σκληρή συμπεριφορά τους και ότι ο όρος εξέλαβε τεχνικό περιεχόμενο μόνο κατά την περίοδο αυτή. Έτσι, όταν ο Λουκάς χρησιμοποιεί το παρωνύμιο «ζηλωτὴν» (Λκ. 6:15) για των Σίμωνα, είναι πιθανόν αναχρονισμός ή κάποιο γενικό χαρακτηριστικό και όχι η κανονική έννοια του όρου. Διότι, ο Μάρκος και ο Ματθαίος μεταφράζουν το παρωνύμιο ως «Καναναῖος» (Μκ. 3:8 και Μτ. 10:4) από τα εβραϊκά παρά την λέξη «ζηλωτὴν» που χρησιμοποιεί ο Λουκάς[4].

Φυσικά επειδή η ύπαρξη του όρου ξεκινά επίσημα κατά την επανάσταση του 6 μ.Χ. θα πρέπει να αφήσουμε ένα περιθώριο ότι μπορεί να χρησιμοποιείτο και ως τεχνικός όρος περιγράφοντας την συγκεκριμένη ομάδα πολύ πριν από την χρονική στιγμή που μας αναφέρουν οι αρχαίες πηγές. Κάτι καθόλου απίθανο από την στιγμή που αναφέρθηκε ότι ο Ιησούς είχε επαφές με το επαναστατικό κίνημα. Γι’ αυτό τον λόγο οι αρχές ήταν υποψιασμένες εναντίων του. Όμως, αυτή η θεωρία αγνοεί το μεγαλύτερο μέρος της διδασκαλίας τους Ιησού και δεν υποστηρίχθηκε από την έρευνα[5].

Τέλος, η ομάδα των Σικάριων ήταν αυτοί που μας αναφέρει ο Ιώσηπος[6]. Έφεραν εγχειρίδια, μικρά μαχαίρια, και με αυτά κυκλοφορούσαν μέσα στο πλήθος και σκότωναν αυτούς που ήταν φιλικά προσκείμενοι στους Ρωμαίους. Αυτή η τρομοκρατική, όπως θα λέγαμε με σημερινούς όρους, ομάδα ήταν που προξένησε μεγάλη αναστάτωση των α’ αιώνα μ.Χ. στην Ιουδαία και κατά την περίοδο της επανάστασης του 66 μ.Χ. οχυρώθηκε στην πόλη Μασάδα (73 μ.Χ.) και επέλεξε την αυτοκτονία, από το να γίνουν αιχμάλωτοι των Ρωμαίων[7].

Διαβάστε ολόκληρη τη μελέτη εδώ

 

Παραπομπές:

[1]Ζάρρας, ΙστορίατηςεποχήςτηςΚαινήςΔιαθήκης.Σελ. 555.

[2]Ferguson, BackgroundsofearlyChristianity.Σελ. 497-498.

[3] «Φινεες υἱὸς Ελεαζαρ υἱοῦ Ααρων τοῦἱ ερέως κατέπαυσεν τὸν θυμόν μου ἀπὸ υἱῶν Ισραηλ ἐν τῷ ζηλῶσαί μου τὸν ζῆλον ἐν αὐτοῖς καὶ οὐκ ἐξανήλωσα τοὺς υἱοὺς Ισραηλ ἐν τῷ ζήλῳ μου» (Αρ. 25:11).

[4]Περισσότεραβλ.: Brandon, Jesus and the Zealots: a study of the political factor in primitive Christianity (Manchester,: Manchester U.P., 1967).

[5]Ζάρρας, Ιστορία της εποχής της Καινής Διαθήκης. Σελ. 557-558.

[6] Ιώσηπος, Ιουδαϊκή Αρχαιολογία20:8,10 και Ιουδαϊκός πόλεμος 2:13,3.4:7,2.

[7]Ferguson, BackgroundsofearlyChristianity.Σελ. 499.