Πορεία προς την Βηθλεέμ με τρεις στάσεις: Στάση πρώτη
24 Δεκεμβρίου 2021Βρισκόμαστε ήδη στις παραμονές της μεγάλης εορτής των Χριστουγέννων και υπάρχει έντονη προσμονή για τον ερχομό του Λυτρωτή, η οποία βρίσκει τους ανθρώπους σε ζωηρή κινητικότητα. Βέβαια φέτος εξαιτίας της πανδημίας, όλοι αισθάνονται μουδιασμένοι. Ωστόσο, η γιορτινή ατμόσφαιρα παρά τίς δυσκολίες και τους περιορισμούς, είναι πλέον ευδιάκριτη. ΄Αλλοι αγοράζουν δώρα, είδη ένδυσης και υπόδησης καθώς και προμήθειες για το πλούσιο γιορτινό τραπέζι. ΄Αλλοι σκέπτονται το δρόμο της φυγής σε κάποιο μακρινό ταξίδι. ΄Αλλοι προσμένουν τη γιορτή ανάμεσα στη νοσταλγία των παιδικών χρόνων και τη σκληρότητα της σύγχρονης καθημερινότητας. ΄Αλλοι προσπαθούν να καλύψουν ανάγκες των εμπερίστατων συνανθρώπων τους, ασκούμενοι στο άθλημα της αγάπης.΄Αλλοι στολίζουν και φωταγωγούν πλατείες, δρόμους, σπίτια και αγορές. ΄Αλλοι τέλος σπεύδουν στους ναούς και τις ιερές ακολουθίες, έστω και εθιμικά, για τη μεγάλη συνάντηση. Ορισμένοι προσπαθούν να προλάβουν όλα αυτά και χάνονται στις βιοτικές μέριμνες.
Στη σύγχρονη εποχή για τους πολλούς η έλευση του Λυτρωτή συνδέεται με κάποιο ακαθόριστο εξωτερικό γεγονός. Περιορίζεται απλώς στην προσμονή, την προσδοκία. Συχνά, δεν υποψιαζόμαστε ότι ο Θεός Λόγος, που γεννήθηκε μια φορά από την Παρθένο Μαρία, μπορεί να γεννιέται κάθε μέρα στις ψυχές των ανθρώπων και μάλιστα σύμφωνα με τη θέλησή τους και την πνευματική τους κατάσταση. Δε γίνεται αντιληπτό ότι, ο Λυτρωτής μπορεί να τις επισκέπτεται διακριτικά και κατά το μέτρο της δεκτικότητάς τους. Και οι άνθρωποι με την εκούσια συγκατάνευση στη θεία επίσκεψη έχουν τη δυνατότητα να αλλοιώνονται εσωτερικά και να καθίστανται μέτοχοι της θείας ζωής.
Σε αυτό ακριβώς αποβλέπει η εκκλησιαστική παράδοση, που για σαράντα περίπου ημέρες μας προετοιμάζει πνευματικά και μας εισάγει κλιμακωτά στο προεόρτιο κλίμα της πορείας προς τη Βηθλεέμ. Με το εορτολόγιο, τους ύμνους της θείας λατρείας, τα ιερά μυστήρια, τα μυσταγωγικά βιβλικά κείμενα και τη νηστεία μας ταξιδεύει στην τροχιά του μεγάλου Αστέρα. ΄Ηδηάρχισαν να ψάλλονται οι καταβασίες, «Χριστός γεννάται δοξάσατε, Χριστός εξ ουρανών απαντήσατε..», ενώ παράλληλα ακούμε το κοντάκιο, «Η Παρθένος σήμερον τον προαιώνιονΛόγον, εν σπηλαίω έρχεται…». Αλλά και από την εορτή του αγίου Νικολάου μετά τα Δοξαστικά του εσπερινού και του όρθρου ψάλλονται οι προεόρτιοι ύμνοι: «Σπήλαιον ευτρεπίζου…», «Βηθλεὲμ ἑτοιμάζου· εὐτρεπιζέσθω ἡ φάτνη· τὸ Σπήλαιον δεχέσθω, ἡ ἀλήθεια ἦλθεν· ἡ σκιὰ παρέδραμε· καὶ Θεὸς ἀνθρώποις, ἐκ Παρθένου πεφανέρωται, μορφωθείς τὸ καθ’ ἡμᾶς, καὶ θεώσας τὸ πρόσλημμα. Διὸ Ἀδὰμ ἀνανεοῦται σὺν τῇ Εὔᾳ, κράζοντες· Ἐπὶ γῆς εὐδοκία ἐπεφάνη, σῶσαι τὸγένος ἡμῶν».
Για να έχουμε κάποιους οδηγούς στην πνευματική μας πορεία προς τη Βηθλεέμ, θα τολμούσα να την παρουσιάσω μέσα από τρεις σύντομες στάσεις με αναγωγές στη σημερινή πραγματικότητα:
Στάση πρώτη: Το Συναξάρι και η σύγχρονη έρευνα.
Στο Συναξάρι της ημέρας των Χριστουγέννων[1], το οποίο μεταφέρει πληροφορίες από το Πρωτευαγγέλιο του Ιακώβου, ένα απόκρυφο κείμενο, αναφέρεται, ότι κατά τη στιγμή της Γεννήσεως του Χριστού ο δίκαιος Ιωσήφ με δέος και φόβο παρατήρησε ότι ο ουρανός πλημμύρισε με φως, τα πετεινά του ουρανού έμειναν ακούνητα, μετέωρα στον ουρανό. Κάτω στη γη άνθρωποι και ζώα έμειναν ακίνητα. Όσοι έτρωγαν δεν έτρωγαν, και όσοι σήκωσαν το κεφάλι δεν μπορούσαν να το κατεβάσουν. Τα χέρια τους έμειναν μετέωρα. Παράλληλα τα πρόβατα που περνούσαν στάθηκαν ακίνητα και, όταν σήκωσε ο βοσκός το χέρι να τα κτυπήσει για να προχωρήσουν εκείνο έμεινε σηκωμένο ψηλά. Τα νερά σταμάτησαν να τρέχουν, η ροή τους διακόπηκε. Η αδιάκοπη κίνηση που φέρει το κάθε τι από τη γέννηση στο θάνατο και το περιβάλλει ματαιότητα, αιφνίδια ανεστάλη. Γιατί άραγε; Διότι τη στιγμή εκείνη το Αιώνιο εισέρχεται στην καρδιά του χρόνου. Ο προ αιώνων Θεός κατέστη παιδίον νέον, εγκαινιάζοντας νέα διάσταση του χρόνου και της ιστορίας. Στην υμνολογία η αλήθεια αυτή αποτυπώνεται ως εξής: «Σήμερον ὁ ἄναρχος ἄρχεται, καὶ ὁ Λόγος σαρκοῦται».Μετά τη στιγμιαία αυτή διακοπή του χρόνου, τα πάντα επανήλθαν στη φυσιολογική τους κατάσταση, αλλά το Σπήλαιο συνέχιζε να καλύπτει πυκνή νεφέλη.
Η περιγραφή του Συναξαριστή δεν θα ήταν άστοχο να συνδεθεί με μια σύγχρονη μαρτυρία της Τόνιας Μουροπούλου, καθηγήτριας στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο που ήταν επικεφαλής της επιστημονικής ομάδας για την συντήρηση του Παναγίου Τάφου. Η Τόνια Μουροπούλου βραβεύτηκε το 2019 στη Ρώμη μαζί με άλλες σημαντικές προσωπικότητες, που διακρίθηκαν για τα επιτεύγματά τους σε διαφορετικούς τομείς δράσης και προσφέρουν στην ανθρωπότητα και τον Πολιτισμό. Η υψηλή τιμή της απονεμήθηκε από τα διεθνή βραβεία GiuseppeSciacca έναν από τους μεγαλύτερους θεσμούς παγκοσμίως. Και βραβεύτηκε για την επιτυχία συντήρησης του Παναγίου Τάφου. Η ίδια μίλησε καταρχήν για τις επιστημονικές εφαρμογές λέγοντας: «Το ΕΜΠ και η Ελλάδα βρίσκονται στην διεθνή πρωτοπορία της τεχνογνωσίας και υψηλής τεχνολογίας σήμερα, στην ψηφιακή εποχή όπου μπορεί διεπιστημονικά να εναρμονίσει ένα ολοκληρωμένο ψηφιακό μέσο, όλα τα δεδομένα της Αρχιτεκτονικής, Γεωμετρικής, Νομοστατικής και να τα διαχειριστεί με τρόπο ακριβή και χρονικά και οικονομικά με αποτέλεσμα την δομική ακεραιότητα των μνημείων, τον απόλυτο σεβασμό και την ανάδειξη των αξιών«. Η κ. Μοροπούλου στη συνέχεια αναφέρθηκε στην «ιδιαίτερη και μοναδική » στιγμή που ανοίχθηκε ο Πανάγιος Τάφος. «Αισθανόμασταν ενώπιος ενωπίω. Αυτός ο Τάφος είναι ζωντανός, είναι ένα μνημείο που μιλάει με όλη την ανθρωπότητα».
Κάτι ανάλογο είχε πει στην γαλλική τηλεόραση το 2016:«όταν επιχειρήσαμε να εξερευνήσουμε την κοιλότητα της ιερής πέτρας, τα μηχανήματα χάλασαν, σταμάτησαν. Ο Πανάγιος Τάφος είναι ζωντανός. Υπάρχουν φυσικά φαινόμενα που μπορεί να διαταράξουν τα ηλεκτρομαγνητικά πεδία. Θα πρέπει απλά να παραδεχτώ ότι η δύναμη με την οποία πιστεύουμε, ή σκεφτόμαστε είναι μέρος αυτών των φαινομένων».Σύμφωνα με το ρεπορτάζ καμία λογική εξήγηση, δεν μπόρεσε να αιτιολογήσει την μαζική βλάβη των μηχανημάτων τελευταίας τεχνολογίας για λίγα λεπτά με το άνοιγμα του τάφου.
Η σκέψη πάει κατευθείαν στη διήγηση του Συναξαριστή. Στη διακοπή του χρόνου. Κατά τη Γέννηση του Χριστού σταμάτησε για λίγο ο χρόνος, διότι ο Άχρονος εισέρχονταν στον κοσμικό χωροχρόνο. Κατά τη συντήρηση του Παναγίου Τάφου τα μηχανήματα σταμάτησαν, όταν ο πεπερασμένος και χοϊκός άνθρωπος εισέρχονταν στη χώρα του Άχρονου και Αιώνιου Θεού, άγγιζε τη χώρα του Αχωρήτου. Και η σκέψη αυτή ενισχύεται από τη βυζαντινή αγιογραφία που εικονίζει το νεογέννητο Χριστό φασκιωμένο μέσα σε ένα μνημούρι. Προεικόνιση της τριημέρου ταφής και της λαμπροφόρου Αναστάσεως θα πουν οι ειδικοί της βυζαντινής Τέχνης.
[1]Ιερομ. Μακαρίου Σιμωνοπετρίτου, Νέος Συναξαριστής της Ορθοδόξου Εκκλησίας, τόμ. 4, Δεκέμβριος, εκδ. Ίνδικτος, Αθήνα 2005, σ. 277.
Διαβάστε ολόκληρη τη μελέτη εδώ