Ο εορτασμός για τα 1000 χρόνια του Αγίου Όρους και η αναγέννησή του

10 Μαρτίου 2022

 i. Ο εορτασμός για τα 1000 χρόνια του Αγίου Όρους

Το 1963 το Άγιο Όρος γιόρτασε την πρώτη χιλιετία του ως μοναστική πολιτεία καθώς συμπληρώθηκαν 1.000 χρόνια από την ίδρυση της Μεγίστης Λαυρας το 963 από τον Αθανάσιο τον Αθωνίτη όπως προαναφέραμε.  Ο λαμπρός εορτασμός τελέστηκε παρουσία του τότε Οικουμενικού Πατριάρχη Αθηναγόρα, των προκαθημένων των Ορθόδοξων Εκκλησιών και του τότε Βασιλέα Παύλου και του διάδοχού του Κωνσταντίνου[1]. Την περίοδο εκείνη ο μοναχισμός και γενικά το Άγιον Όρος βρίσκονταν σε κάμψη και παρακμή. Οι Μονές κατέρρεαν, ο αριθμός των μοναχών συνεχώς μειωνόταν και η μέση ηλικία συνεχώς μεγάλωνε[2] ώστε κάποιοι έφτασαν στο σημείο να διερωτώνται «Για ποιο λόγο πάει ο Πατριάρχης και οι άλλοι Πατριάρχες; Για να κάνουν το μνημόσυνο του Αγίου Όρους;[3]» Όμως, η κάμψη αυτή θα αποδειχθεί προσωρινή καθώς θα ξημερώσει μια εποχή πνευματικής άνθισης και αναγέννησης του αγιορείτικου μοναχισμού την οποία θα παρακολουθήσουμε στη συνέχεια.

 ii.  Η αναγέννηση του Αγίου Όρους

Το Άγιο Όρος μετά από περίοδο παρακμής (που όπως προαναφέρθηκε κορυφώθηκε στα μέσα του 20ου αιώνα περίπου, στην εορτή των 1000 χρόνων του, λόγω της λειψανδρίας, της κατάρρευσης των όποιων υποδομών από την περίοδο της Τουρκοκρατίας, της προτεσταντικές επιδράσεις και τις προσπάθειες φραγκοποίησης της Ορθοδοξίας που συνοδεύτηκε και από αντιμοναχικό πνεύμα τα πρώτα χρόνια μετά την απελευθέρωση, των Βαλκανικών πολέμων και της έλλειψης φωτισμένων μοναχών), αναγεννήθηκε χάρη σε μια σειρά γεγονότων.

Η σταθερή ανάκαμψη του αγιορείτικου μοναχισμού, άρχισε να καταγράφεται στατιστικά από τις αρχές της δεκαετίας του ’70, καθώς τον Ιούλιο του 1972, διαπιστώθηκε ότι το σύνολο των μοναχών του Αγίου Όρους ανερχόταν στους 1.146, επαυξημένο έστω και κατά μία μονάδα σε σχέση με το 1971[4] (1.145), γεγονός που καταγράφηκε και από το περιοδικό Irénikon, όπου δημοσιεύονταν κατά καιρούς στατιστικά στοιχεία των αγιορειτών μοναχών. Έκτοτε η σταθερή και απειλητική πτώση του αριθμού των μοναχών της Αθωνικής Πολιτείας μεταβλήθηκε σε σταθερή ανάκαμψη, που έγινε πλέον εντυπωσιακή[5] και αριθμεί πλέον περισσότερους από 1.800 μοναχούς[6].

Η αναγέννηση αυτή, κατά πρώτο λόγο επήλθε μέσω της ύπαρξης ηγουμένων-γερόντων με ισχυρή προσωπικότητα. Αυτοί λειτούργησαν σαν πρότυπα και προσείλκυσαν γύρω τους πολυπληθείς ομάδες, με χαρακτηριστική την περίπτωση του Ιωσήφ του Ησυχαστή

Η συνοδεία του Γέροντος Ιωσήφ στη Νέα Σκήτη λίγο πριν από την κοίμησή του. Από αριστερά προς δεξιά: π. Αθανάσιος, π. Εφραίμ (Προηγούμενος Ιεράς Μονής Φιλοθέου), π. Αρσένιος, π. Ιωσήφ (ο βιογράφος), Γέροντας Ιωσήφ ο Ησυχαστής, π. Θεοφύλακτος, π. Χαράλαμπος (Προηγούμενος Ιεράς Μονής Διονυσίου).

και Σπηλαιώτη (+1959) στη σκήτη της Μικράς Αγίας Άννας. Η συνοδεία του αποτέλεσε για τον νεότερο μοναχισμό, μια από τις αρχικές γενεαλογικές βάσεις του σημερινού αγιορείτικου μοναχισμού και ευθύνεται για το 1/3 της αναγέννησης των μονών.

Ο ίδιος ο γέροντας Ιωσήφ ο Ησυχαστής, προφητικά είχε αποκαλύψει σε κάποιον φίλο του (τον Ιωάννη Μπίτσιο) επισκέπτη στο Άγιο Όρος, ότι οι τρεις νέοι μοναχοί που αποτελούσαν τη συνοδεία του, θα ήταν μελλοντικά η αιτία της επάνδρωσης του Αγίου Όρους[7]. Επειδή όμως προγνώριζε το γεγονός αυτό δεν επέτρεψε στους υποτακτικούς του μετά τον θάνατό του να ζήσουν μαζί αλλά τους έθεσε ως εντολή να χωρίσουν, γνωρίζοντας ότι αυτός ο δρόμος θα τους οδηγήσει στο να γίνουν Ηγούμενοι και Γέροντες μεγάλων κοινοβιακών μονών.

Πράγματι, τρείς από τους έξι μοναχούς της συνοδείας του γέροντα Ιωσήφ του Ησυχαστή, αναγορεύθηκαν ηγούμενοι νέων μονών ή γέροντες συνοδειών (Φιλοθέου (Εφραίμ), Διονυσίου (Χαράλαμπος) και Βατοπαιδίου (Ιωσήφ)) και κατόρθωσαν να εδραιώσουν το πνεύμα του αγιορείτικου μοναχισμού ακόμη και εκτός του Αγίου Όρους με διάφορα μέσα και τρόπους που θα δούμε παρακάτω (μετόχια εκτός Αγίου Όρους, διαδικτυακή Ποιμαντική κ.α.). Επιπλέον, επάνδρωσαν επαρκώς τις μονές αυτές οι οποίες τελούσαν σε κατάσταση ερήμωσης, ενώ αρκετά πνευματικά τέκνα και εγγόνια του Γέροντα Ιωσήφ ίδρυσαν και έγιναν καθοδηγητές σε γυναικεία και ανδρικά μοναστήρια σε διάφορες περιοχές της Ελλάδος και του εξωτερικού,όπως ο Εφραίμ ο Φιλοθεΐτης ο οποίος ήταν ο πνευματικός πατέρας της Ι.Μ. Παναγιάς της Οδηγήτρια στην Πορταριά του Βόλου, της Ι.Μ. Αρχαγγέλου Μιχαήλ στην Θάσο,  της Ι.Μ. Τιμίου Προδρόμου Σερρών, της Ι.Μ. Τιμίου Προδρόμου Νάουσας[8] κ.α..

Υπολογίζεται ότι από τη ρίζα του Γέροντος Ιωσήφ του Ησυχαστή προέρχονται άμεσα η έμμεσα περισσότεροι από χίλιοι μοναχοί και μοναχές[9], με πλούσια δράση εντός και εκτός του Αγίου Όρους, όπως για παράδειγμα ο αγιορείτης μοναχός Νικόδημος Μπιλάλης (1932 – † 4.6.2014), ο οποίος υπήρξε ο ιδρυτής της Πανελλήνιας Ένωσης Φίλων των Πολυτέκνων (Π.Ε.ΦΙ.Π) που σκοπό έχει την στήριξη των πολυτέκνων οικογενειών[10].

Αναλυτικότερα, από τη συνοδεία του Γέροντα Ιωσήφ προέρχεται ο Γέροντας Εφραίμ ο οποίος επάνδρωσε την Ιερά Μονή Φιλοθέου και αργότερα η συνοδεία του στελέχωσε άλλες τρεις μονές, ενώ ο γέροντας Ιωσήφ ο Βατοπαιδινός, οργάνωσε την Ι.Μ.Μ. Βατοπαιδίου η οποία ήταν πλήρως αποδιοργανωμένη, με το έργο του να ολοκληρώνεται από το πνευματικό του παιδί τον παπά Εφραίμ (νυν ηγούμενο της Μονής), ο οποίος με την ευχή και τη συμπαράσταση του αειμνήστου Γέροντα, ανακαίνισε τη Μονή και πλέον αριθμεί πάνω από 140 μοναχούς[11], καθιστώντας την ένα σπουδαίο πνευματικό κέντρο, όπου βρίσκουν ανάπαυση χιλιάδες πιστών από τον κόσμο[12].

Ο Γέροντας Ιωσήφ ο Ησυχαστής ήταν η γενεσιουργός αιτία της πνευματικής αναγέννησης του Αγίου Όρους. Για να καταδείξουμε το μέγεθος της επιρροής του αξίζει να αναφέρουμε ότι η αγρυπνία που εφάρμοζε υιοθετήθηκε στη Νέα Σκήτη, κατόπιν στον Προβατά και στο Μπουραζέρι και εν μέρει στα σημερινά μεγάλα κοινόβια. Επίσης, υιοθετήθηκε η πρακτική του της καθημερινής εξομολόγησης των λογισμών και η τακτική Θεία Λειτουργία και μετάληψη (τουλάχιστον τέσσερις φορές την εβδομάδα). Στον γέροντα Ιωσήφ αποδίδεται και σύζευξη μεταξύ κοινοβιακού και ησυχαστικού Τυπικού στα μεγάλα κοινόβια του Αγίου Όρους, που απέδωσε την άσκηση δια των διακονημάτων, τη φιλοξενία, και την άσκηση της σιωπής και της νοεράς προσευχής, αρετές οι οποίες μεταλαμπαδεύονται και στους προσκυνητές[13].

Τη σκυτάλη σε αυτήν την αναγέννηση έλαβε στη σύγχρονη εποχή ο Όσιος Παΐσιος ο Αγιορείτης ο οποίος υπήρξε ένας ακάματος εργάτης στην υπηρεσία των προσκυνητών, με τον βίο του και την αγάπη του προς τον άνθρωπο που εκφράζονταν είτε με την προσευχή του, είτε με τη διορατικότητά του (που σκοπό βέβαια δεν είχε τον εντυπωσιασμό αλλά την ανάπαυση του ανθρώπου), είτε με τις πολλές ώρες πνευματικών ομιλιών και νουθεσιών. Παραμερίζοντας τον εαυτό του και τα προβλήματά του, συγκίνησε όσο λίγοι τους πιστούς σε όλο τον κόσμο οι οποίοι έδειξαν τεράστιο ενδιαφέρον για τη βιοτή του είτε επισκεπτόμενοι το Άγιο Όρος, είτε αναγιγνώσκοντας βιβλία με τις διδαχές και τα θαυμαστά του έργα. Ενδιαμέσως του Γέροντος Ιωσήφ και του Γέροντος Παΐσίου είχε εμφανισθεί ο γέροντας Σωφρόνιος του Έσσεξ (καθώς έζησε στο Έσσεξ τις δυο τελευταίες δεκαετίες της ζωής του), του οποίου η διδασκαλία και η θεολογία με το βιβλίο του «Ο Άγιος Σιλουανός ο Αθωνίτης» οδήγησε πολλούς νέους στον μοναχισμό[14], ενώ ο αναγεννητικός του λόγος επηρέασε και ανθρώπους μη Ορθόδοξους, κάνοντάς τους τίμια μέλη της Εκκλησίας[15]. Έτσι, αυτή η «Αγία Τριάδα» των σύγχρονων αγιασμένων μορφών πρωτίστως συνετέλεσε τα μέγιστα ώστε ο κόσμος να στρέψει την προσοχή του στο Άγιο Όρος και να αναγεννηθεί η πνευματικότητα των πιστών. Δευτερευόντως η αναγέννηση αυτή οφείλεται στην είσοδο συνοδειών εκτός Αγίου Όρους. Η έλευση τους αποτέλεσε «μετάγγιση» για τον αποψιλωμένο πληθυσμό καθώς οι συνοδείες αυτές από τον ελλαδικό χώρο εγκαταστάθηκαν σε αντίστοιχα κοινόβια εντός της χερσονήσου.

Οι ομάδες αυτές ήταν ήδη συγκροτημένες και η μετακίνησή τους προς τη χερσόνησο συνέβαλε καθοριστικά στην παγίωση και ανάδειξη της έως τότε ανανεωτικής τάσης[16]. Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα αποτελεί η μετακίνηση της αδελφότητας του Μεγάλου Μετεώρου τα μέλη της οποίας, λόγω του αυξανόμενου ρεύματος τουρισμού στα Μετέωρα, αναζήτησαν αλλού τον ησυχασμό και τον βρήκαν στο Άγιο Όρος το 1972.

Κλιμάκιο της αδελφότητας, αναζήτησε μεταξύ των παρηκμασμένων αγιορείτικων μονών, τον τόπο του ησυχασμού της. Οι επιλογές ήταν μεταξύ των Μονών Φιλοθέου και Σίμωνος Πέτρας, όπου προκρίθηκε η δεύτερη κυρίως για τον λόγο ότι προσομοίαζε κατά πολύ με τα Μετέωρα, της οποίας όμως οι κτηριακές υποδομές ήταν σε ιδιαιτέρως κακή κατάσταση, ενώ το έμψυχό υλικό της αποτελούνταν από επτά υπερήλικους μονάχους.

Στην κενή θέση του ηγουμένου εξελέγη ο πατέρας Αιμιλιανός (ο οποίος επιδόθηκε στην αναδιοργάνωση της νέας αδελφότητας σύμφωνα με την αγιορείτικη παράδοση), με την ηγουμενία του να αξιολογείται ως μια από τις ευλογημένες περιόδους της νεότερης ιστορίας της Μονής, η οποία συνέπεσε με την ευρύτερη αθρόα επάνδρωση και την (επαν)ακτινοβολία του Αγίου Όρους,[17] ενώ ο σπόρος που έριξε (ο Γέροντας Αιμιλιανός) είχε σαν αποτέλεσμα στη σημερινή αδελφότητα που αριθμεί περίπου πενήντα πέντε άτομα, να συγκαταλέγονται μοναχοί που προέρχονται από οκτώ διαφορετικές χώρες[18]. Η μετέγκατασταση της  αδελφότητας του Μετεώρου έγινε αφορμή και για άλλες μετεγκαταστάσεις αδελφοτήτων[19] όπως της Ιεράς Μονής Γρηγορίου από τον αρχιμ. Γεώργιο Καψάνη, της Ι.Μ. Ξενοφώντος από τον αρχιμ. Αλέξιο, της Ι.Μ. Κουτλουμουσίου από τον αρχιμ. Χριστόδουλο, της Ι.Μ. Διονυσίου από τον αρχιμ. Χαραλάμπη και της Ι.Μ. Καρακάλλου από τον αρχιμ. Φιλόθεο, βάζοντας με αυτόν τον τρόπο τα θεμέλια για την αναγέννηση του αθωνικού  μοναχισμού και της αγιορείτικης πνευματικότητας[20] αλλά και την επανακοινοβιοποίηση μονών.

Τέλος, μπορούμε να πούμε ότι στην αναγέννηση του Αγίου Όρους συνέβαλαν γεγονότα όπως α) η εκκοσμίκευση της ζωής των πιστών και η ρηχή πνευματικά ζωή χωρίς νόημα και βάθος γεγονός που έκανε σε πολλούς να αναζητήσουν την παράδοση και την ανόθευτη Ορθοδοξία, β) η απόρριψη νόθων θρησκευτικών σχημάτων, γ) η αποδιοργάνωση των χριστιανικών αδελφοτήτων, δ) η τουριστικοποίηση των εκτός του Αγίου Όρου μονών, ε) η αναζωπύρωση της μελέτης των Πατερικών κειμένων, στ) η επανακοινοβιοποίηση μονών και ζ) η έξοδος και ο διάλογος των Αγιορειτών μοναχών με τον κόσμο[21].

Διαβάστε ολόκληρη τη μελέτη εδώ

 

Παραπομπές:

[1] Για εκτενή αναφορά σχετικά με τον εορτασμό για τα 1.000 χρόνια του Αγίου Όρους, τους λόγους που εκφωνήθηκαν και φωτογραφικό υλικό βλ. http://agioritikesmnimes.blogspot.com/2012/03/916-v.html  – ανακτήθηκε την 07/12/2018.

[2] Γιάννη Χρυσάφη, Η χιλιετηρίδα του Αγίου Όρους στο Ελλάδα 20ος αιώνας – 1960-1970, β’ τόμος, Η Καθημερινή, Αθήνα, 2018

[3] Απόστολος Βούλγαρης (Μητροπολίτης Μιλήτου), Άγιον Όρος, η συνέχεια της αυτοκρατορίας του Βυζαντίου http://ikivotos.gr/post/4840/mhtropoliths-milhtoy-agion-oros-h-synexeia-ths-aytokratorias-toy-byzantioy  – ανακτήθηκε την 07/12/2018.

[4] Ρόμπερτ Ντρέϊπερ, Κάλεσμα στο Άγιο Όρος στο Άγιον Όρος η μεγάλη κιβωτός, περιηγητικό λεύκωμα του NationalGeographic, Αθήνα 2009, σ. 24.

[5] Γεώργιος Μαντζαρίδης, Ο Γέρ. Ιωσήφ ο Ησυχαστής και η Αγιορείτικη ανάκαμψηhttps://www.pemptousia.gr/2013/08/o-ger-iosif-o-isichastis-i-agioritiki/, ανακτήθηκε την 27/05/2019.

[6] Απογραφή του 2011 της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, http://www.statistics.gr/2011-census-pop-hous, ανακτήθηκε την 27/05/2019.

[7] Ιωσήφ Βατοπαιδινός, Ο Γέροντας Ιωσήφ ο Ησυχαστής, Βίος – Διδασκαλία – «Η Δωδεκάφωνος Σαλπιγξ», Ι.Μ.Μ.Βατοπαιδίου., Άγιο Όρος, 2014, σελ. 12-13.

[8] Απομαγνητοφώνηση από το τηλεοπτικό Ντοκιμαντέρ «Σύγχρονοι γέροντες», Εφραίμ Φιλοθεΐτης – Αριζονίτης, του συνδρομητικού καναλιού CosmoteHistory. Ημερομηνία πρώτης προβολής 19/04/2020.

[9] Εφραίμ Βατοπαιδινός (Αρχιμ.), Καθηγούμενος Ι.Μ.Μ. Βατοπαιδίου, Αίσθησης ζωής Αθανάτου – Ομιλίες για τον γέροντα Ιωσήφ τον Ησυχαστή, Εκδόσεις Ι.Μ.Μ. Βατοπαιδίου, Άγιο Όρος, 2005, σελ. 79.

[10] Το πολυσήμαντο έργο αυτού του αγιορείτη μας υποχρεώνει να αναφέρουμε κάποια βιογραφικό του στοιχεία και στοιχεία της δράσης του, όπως καταγράφονται στο τριμηνιαίο έντυπο της Ενώσεως Π.Ε.ΦΙ.Π. που ο ίδιος δημιούργησε.: «[…]Ακολουθώντας τη βαθιά του κλίση προς το μοναχισμό αποσύρθηκε στο Άγιον Όρος (τέλος 1968) και συγκεκριμένα στην Ιερά Νέα Σκήτη, στη Συνοδεία του μακαρ. Γέροντος Ιωσήφ (μετέπειτα Βατοπαιδινού), όπου εκάρη Μοναχός λαμβάνοντας το όνομα Νικόδημος (εκ του Οσίου Νικοδήμου του Αγιορείτου,  τον οποίο υπεραγαπούσε). Μάλιστα ἡ κουρά του έγινε στο Κελλί του μακαριστού οσίου Γέροντος Ιωσήφ του Ησυχαστή († 1959), τον οποίο ο Γέροντας Νικόδημος είχε γνωρίσει. Με τη Συνοδεία του Γέροντός του μετέβη στην Ιερά Μονή Κουτλουμουσίου, προκειμένου να την επανδρώσουν, μάλιστα για ένα διάστημα διετέλεσε Αντιπρόσωπος της Μονής στην Ιερά Κοινότητα. Όμως τελικά η προσπάθεια αυτή δεν ευοδώθηκε. Έτσι, κατόπιν ευλογίας και του όσιου Γέροντος Παΐσίου του Αγιορείτου, επέλεξε την ερημική ζωή και εγκαταβίωσε στην έρημο της Καψάλας, στο Κελλίον Υπαπαντής του Κυρίου, όπου διέμεινε μέχρι και της κοιμήσεώς του. Ως μοναχός ίδρυσε την «Πανελλήνια Ένωση Φίλων των Πολυτέκνων» (Π.Ε.ΦΙ.Π.), αρχικά ως «άτυπη Ομάδα Φιλοπολυτέκνων» (1969) και στη συνέχεια ως Σύλλογο με νομική υπόσταση (1972). Διετέλεσε Α΄ Αντιπρόεδρος του Συλλόγου έως και την κοίμησή του, ενώ από ταπείνωση δεν αποδέχθηκε ποτέ το αξίωμα του Προέδρου. Ιδιαίτερα κατά τα 6 πρώτα χρόνια (1969—1974), αλλά και στη συνέχεια, πραγματοποιούσε πολλές απογευματινές επισκέψεις συνοδευόμενος πάντοτε από τον Πρόεδρο κ. Αντώνιο E. Αντωνίου και διαπίστωνε την πραγματικότητα ιδίοις όμμασιν. Οι επισκέψεις αυτές στις άπορες Πολύτεκνες Οικογένειες με 10 παιδιά και άνω τότε (μετέπειτα με 7 παιδιά και σήμερα με 5 παιδιά, ανήλικα η σπουδάζοντα) αναδείκνυαν τα τεράστια προβλήματά τους, τα οποία γίνονταν γνωστά από τον αείμνηστο Γέροντα Νικόδημο με πολλούς τρόπους, κυρίως όμως μέσῳ της εκκλησιαστικής Εφημερίδας «Ορθόδοξος Τύπος», στην οποία επιμελείτο μόνιμη Φιλοπολυτεκνική Στήλη.

Πολύ σύντομα (1977) ο Γέροντας Νικόδημος συνειδητοποίησε την αδήριτη ανάγκη να καταστεί ευρύτερα γνωστό το ταπεινό έργο της Π.Ε.ΦΙ.Π. και για το σκοπό αυτό προχώρησε στην έκδοση του Περιοδικού «ΟΙ ΦΙΛΟΙ ΤΩΝ ΠΟΛΥΤΕΚΝΩΝ» αρχικά, το οποίο στη συνέχεια μετονομάσθηκε σε «ΠΟΛΥΤΕΚΝΗ ΟΙΚΟΓEΝΕΙΑ» και τελικά σε «Ελληνορθόδοξη ΠΟΛΥΤΕΚΝΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ»(Δεκέμ. 2003).Ήταν ο Συντάκτης και η ψυχή του Περιοδικού, το οποίο αριθμεί, με τη βοήθεια του Θεού, 143 (164 μέχρι την στιγμή συγγραφής αυτής της εργασίας) τεύχη (το 141ο τεύχος ήταν το τελευταίο πού επιμελήθηκε ὁ π. Νικόδημος) και κυκλοφορείται σέ 850.000 φύλλα ετησίως. Αποστέλλεται δε εξαρχής ΔΩΡΕΑΝ σέ όλους τούς ελληνορθοδόξους Ιερούς Ναούς, Ιερές Μονές και Κοινότητες απανταχού Γης, με την ευλογία και σύσταση της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, αλλά και της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου. […]. Ὁ αείμνηστος π. Νικόδημος για 45 συναπτά έτη αφιέρωσε τη ζωή του στην προστασία των αγαπημένων του Υπερπολυτέκνων και Πολυτέκνων Οικογενειών, στον αγώνα κατά των επάρατων Εκτρώσεων και της εφάμαρτης αντισύλληψης, στη διάδοση του πνεύματος της φιλοτεκνίας και πολυτεκνίας και στην ανάδειξη του τεράστιου Δημογραφικού Προβλήματος της Χώρας μας. [Ενδεικτικό του έργου του είναι ότι] α) Χιλιάδες Πολύτεκνες Οικογένειες σέ Ελλάδα και Κύπρο ενισχύθηκαν και ενισχύονται ηθικά και υλικά από το Σύλλογο, τόσο σε χρήματα, όσο σε είδη (τρόφιμα, ρούχα, έπιπλα, οικιακές συσκευές κλπ.).β) Εκατοντάδες αθώα βρέφη πού σώθηκαν από έκτρωση με την άμεση-προσωπική επικοινωνία του Γέροντος, αλλά και με την έμμεση βοήθειά του μέσῳ του Περιοδικού, γ) χιλιάδες παιδιά πού γεννήθηκαν με την προτροπή του μακαριστού Γέροντος μέσῳ της αρθρογραφίας του στο Περιοδικό κατά της αντισύλληψης και υπέρ της κατά Θεόν ευλογημένης τεκνογονίας. Υπήρξε πρωτοπόρος στην ενασχόλησή του με το Δημογραφικό, το οποίο χαρακτήριζε ως το μεγαλύτερο Πρόβλημα της Χώρας μας, και ήταν από τούς πρώτους πού έκρουε εδώ και 40 και πλέον χρόνια τον κώδωνα του κινδύνου για τη συρρίκνωση του ελληνικού πληθυσμού λόγω της μεγάλης Υπογεννητικότητας. Ἡ Ακαδημία Αθηνών αναγνωρίζοντας τη σπουδαιότητα του επιτελουμένου έργου της Π.Ε.ΦΙ.Π., επτά μόλις έτη από την επίσημη έναρξη της δράσεως της, προέβη στην κατ’ εξαίρεση βράβευσή της το Δεκέμβριο του 1979. Συνήθως βραβεύονται Σωματεία με 25ετη και πλέον δράση.

Στις επικρίσεις κάποιων ότι η ενασχόληση του με θέματα γάμου και οικογενείας δε συμβιβάζεται με την ιδιότητα του μοναχού, η απάντηση του ήταν ότι επιτελούσε το έργο της Π.Ε.ΦΙ.Π. πάντα με την ευλογία των Πνευματικών του (Γέρ. Σίμωνος Αρβανίτη-Πεντέλη, Γέρ. Διονυσίου Κολιτσού – Άγιον Όρος κ.α.), αλλά και των άλλων μεγάλων Όσιων Γερόντων του 20ου αιώνος (Άγιου Πορφυρίου του Καυσοκαλυβίτου, του Οσίου Γέροντος Παΐσίου του Αγιορείτου, με τον οποίο είχε στενή πολυετή πνευματική σχέση, του Οσίου Γέροντος Ιακώβου Τσαλίκη, του Οσίου Γέροντος Φιλοθέου Ζερβάκου κ.α.)», Περιοδικό «Ελληνορθόδοξη Πολύτεκνη Οικογένεια», αρ. φύλλου 143, Ιούλιος – Αύγουστος 2014, σ. 5-7.

[11] Ο.π., Απογραφή 2011 Ελληνικής Στατιστικής Αρχής.

[12] Ιωσήφ Διονυσιάτης, Ο νέος ανακαινιστής της Ιεράς Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου, https://www.pemptousia.gr/2011/05/o-neos-anakenistis-tis-ieras-megisti/, ανακτήθηκε την 27/05/2019.

[13] Ο.π., Εφραίμ Βατοπαιδινός (Αρχιμ.), Αίσθησης ζωής Αθανάτου – Ομιλίες για τον γέροντα Ιωσήφ τον Ησυχαστή, σελ. 219-224.

[14] Γεωργίου Μαντζαρίδη, Πρόσωπο και θεσμοί, Εκδόσεις Πουρναρά, Θεσσαλονίκη 1997, σελ. 179.

[15] Ιεροθέου Βλάχου (Μητρ. Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου), Ο άγιος Σωφρόνιος όπως τον γνώρισα, Ευλογία – Διμηνιαίο περιοδικό της Ιεράς Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης, τεύχος 92ο, Νοέμβριος – Δεκέμβριος 2019, σ. 10.

[16] Σιδηρόπουλος Γεώργιος, Διαπιστώσεις, αιτιάσεις και παραδοχές γύρω από τον πληθυσμό του Αγίου Όρους στη διαχρονία, Το βήμα των Κοινωνικών Επιστημών, 2013, τομ. 16, Αρ. 61, σ. 13.

[17] Χ.σ., †Αρχιμ. Αιμιλιανός Σιμωνοπετρίτης,  Ορθόδοξο Χριστιανικό περιοδικό «Ο Σωτήρ», Τεύχος 2201, 15 Ιουνίου 2019, σελ. 278.

[18] Απομαγνητοφώνηση από το ντοκιμαντέρ «60 minutes» του αμερικάνικου τηλεοπτικού σταθμού CBS με αφιέρωμα για το Άγιο Όρος, https://www.youtube.com/watch?v=6mXl8C4-M_4, ανακτήθηκε την 19/09/2019.

[19] Ο.π., Μωυσής μονάχος Αγιορείτης, Η μαρτυρία του Άγιου Όρους στον σύγχρονο κόσμο, σ. 129-130.

[20] Χαρίλαος Παπαγεωργίου (Πρωτοπρ.), Ο γέρ. Αιμιλιανός, η Σιμωνόπετρα και η Ορμύλια, https://www.pemptousia.gr/2014/09/o-ger-emilianos-i-simonopetra-ke-i-o/ – ανακτήθηκε την 14/03/2019

[21] Ο.π., Μωυσής μονάχος Αγιορείτης, Η μαρτυρία του Άγιου Όρους στον σύγχρονο κόσμο, σ. 88-89.