Μέγας Αθανάσιος: Ας εξετάσουμε ελεγκτικά την απιστία των Ιουδαίων και τους χλευασμούς των ειδωλολατρών…

22 Φεβρουαρίου 2023

Ιησούς Χριστός, (ψηφιδωτό), Αγία Σοφία Κωνσταντινούπολη.

(Επιμέλεια Στέλιος Κούκος)

Αγίου Αθανασίου Αρχιεπισκόπου Αλεξανδρείας
Λόγος περί της ενανθρωπήσεως του Λόγου και της διά σώματος προς ημάς επιφανείας αυτού

Απόδοση εις την νέα ελληνική
Αρχιμανδρίτης Δωρόθεος Πάπαρης (νυν Μητροπολίτης Δράμας)

 

Συνέχεια από εδώ: http://www.pemptousia.gr/?p=365422

 

Εφόσον, λοιπόν, αυτά έχουν έτσι και είναι ολοφάνερη η απόδειξη για την σωματική ανάσταση του Σωτήρα και τη νίκη που έκανε σε βάρος του θανάτου, εμπρός, ας εξετάσουμε ελεγκτικά την απιστία των Ιουδαίων και τους χλευασμούς των ειδωλολατρών.
Διότι, σχετικά μ’ αυτά, οι Ιουδαίοι δείχνουν απιστία ενώ οι ειδωλολάτρες κοροϊδεύουν· εμπαίζουν το ατιμωτικό γεγονός της σταυρώσεως και της ενανθρωπήσεως του Λόγου του Θεού. Ο λόγος μας όμως δεν θα διστάσει να ελέγξει και τις δύο απόψεις, καθώς έχει σε βάρος τους ξεκάθαρες αποδείξεις.

Η απιστία των Ιουδαίων καταδικάζεται από την Αγία Γραφή, την οποία και αυτοί μελετούν. Διότι παντού και όλη γενικά η θεόπνευστη Βίβλος γι’ αυτά τα γεγονότα βροντοφωνάζει· τα λόγια της είναι ξεκάθαρα. Οι Προφήτες πρώτα, από την παλαιά εποχή, προανήγγειλαν για το θαύμα της παρθενίας και της γεννήσεως (της Θεοτόκου), λέγοντας: «Να, η παρθένος θα συλλάβει και θα γενήσει υιό, και θα του δώσουν το όνομα Εμμανουήλ, που σημαίνει, ο Θεός είναι μαζί μας».

Ο Μωυσής πάλι, ο όντως πολύ μεγάλος και αξιόπιστος για τους Ιουδαίους, θεώρησε ότι είναι σπουδαίο αυτό που ειπώθηκε για την ενανθρώπηση του Σωτήρα και το συμπεριέλαβε στο βιβλίο του, λέγοντας: «Θ’ ανατείλει άστρο από τη γενιά του Ιακώβ και άνθρωπος από τον Ισραήλ, ο οποίος θα συντρίψει τους αρχηγούς των Μωαβιτών». Και πάλι λέει :«Πόσο ωραίες είναι οι κατοικίες σου, Ιακώβ, οι σκηνές σου, Ισραήλ! Είναι απλωμένες σαν κοιλάδες και σαν παράδεισοι σε όχθες ποταμού· σαν σκηνές που έστησε ο Κύριος, σαν κέδροι κοντά στα νερά. Από τη γενιά του θα προέλθει άνθρωπος που θα κυριαρχήσει σε πολλά έθνη».

Και πάλι λέει ο Ησαΐας: «Προτού το παιδί μάθει να λέει πατέρα ή μητέρα, θ’ αποκτήσει την εξουσία στη Δαμασκό και τα λάφυρα της Σαμάρειας μπροστά στο βασιλιά των Ασσυρίων».

Απ’ αυτά, λοιπόν, προαναγγέλλεται ότι θα γίνει άνθρωπος. Και πάλι προμηνύουν ότι αυτός που έρχεται είναι ο Κύριος όλων· λένε: «Να, ο Κύριος είναι πάνω σ’ ένα γρήγορο σύννεφο και θα έλθει στην Αίγυπτο, όπου με σεισμό θα γκρεμιστούν τα χειροποίητα είδωλά της». Και από κει πάλι ο Πατέρας τον καλεί πίσω, λέγοντας: «Από την Αίγυπτο κάλεσα πίσω τον υιό μου».

Επίσης, δεν αποσιωπάται ο θάνατός του· αντίθετα, τον περιγράφει η Αγία Γραφή πολύ καθαρά. Δεν φοβήθηκε να πει ούτε την αιτία του θανάτου του, ότι δηλαδή δεν υπομένει φυσιολογικό θάνατο, αλλά πεθαίνει για την αθανασία και σωτηρία όλων των ανθρώπων· δεν κρύβει επίσης (η Αγία Γραφή) την επιβουλή των Ιουδαίων και τις ύβρεις που εκτόξευσαν εναντίον του. Έτσι, κανείς δεν μπορεί να πει ότι δεν τα άκουσε και να οδηγηθεί στην πλάνη.

Λέει, λοιπόν, σχετικά η Αγία Γραφή: «Άνθρωπος πονεμένος, δόκιμος ασθένειας και περιφρονημένος· καταφρονήθηκε και θεωρήθηκε ένα τίποτα. Παρ’ όλ’ αυτά, αυτός βάσταξε τις αμαρτίες μας και επιφορτίστηκε τις θλίψεις μας· ενώ εμείς τον θεωρήσαμε τραυματισμένο από το Θεό, πληγωμένο και μωλωπισμένο. Αυτός όμως για τις παραβάσεις μας τραυματίστηκε και ταλαιπωρήθηκε για τις ανομίες μας· η τιμωρία, που έφερε την ειρήνη μας με το Θεό, έγινε πάνω του· θεραπευθήκαμε με τις δικές του πληγές».

Θαύμαζε τη φιλανθρωπία του Θεού· για μας ατιμάζεται, για ν’ αποδειχθούμε εμείς έντιμοι. Διότι, λέει: «Όλοι οι άνθρωποι πλανηθήκαμε σαν τα πρόβατα και ξεφύγαμε από το δρόμο μας· ο Θεός όμως παρέδωσε αυτόν (τον Υιό του) για τις αμαρτίες μας. Και αυτός από τα βασανιστήρια δεν άνοιγε το στόμα του. Οδηγήθηκε στη σφαγή σαν πρόβατο, και σαν αρνί άφωνο μπροστά σ’ εκείνον που το κουρεύει· έτσι κι αυτός δεν άνοιξε το στόμα του· με την ταπείνωσή του αρπάχτηκε από τη γενιά του».

Έπειτα, για να μην τον θεωρήσει κανείς κοινό θνητό, λόγω του πάθους του, προλαβαίνει η Αγία Γραφή τις υποψίες των ανθρώπων και μας διηγείται τη δύναμή του και την ανομοιότητα της φύσεώς του με μας: «Ποιος θα διηγηθεί τη γενιά του; Η ζωή του αποκόπηκε από τη γη. Εξαιτίας των ανομιών του λαού οδηγήθηκε στο θάνατο. Ο τάφος του δόθηκε μαζί με τους κακούργους και ο θάνατός του ορίστηκε με τους πλούσιους. Διότι δεν διέπραξε ανομία, ούτε το στόμα του εκστόμισε δόλο. Ο Θεός θέλησε να τον καθαρίσει με το πάθος και τις πληγές του».

Ίσως όμως, αφού άκουσες για τις προφητείες σχετικά με το θάνατό του, να να ζητείς να μάθεις και όσα λέγονται για το σταυρό. Διότι, ούτε κι αυτό το γεγονός μένει στη σιωπή. Το έχουν δηλώσει οι προφήτες, και μάλιστα πολύ καθαρά.

Πρώτος ο Μωυσής το προαναγγέλλει με δυνατή φωνή λέγοντας: «Θα δείτε αυτόν που είναι η ζωή σας να είναι κρεμασμένος μπροστά στα μάτια σας, και δεν θα το πιστέψετε».

Και οι μετέπειτα προφήτες πάλι γι’ αυτόν (το σταυρό) δίνουν μαρτυρία, λέγοντας: «Εγώ ήμουν σαν άκακο αρνί που το οδηγούν στη σφαγή και δεν το γνώριζα· σκέφτηκαν σε βάρος μου άσχημα και είπαν: εμπρός, ας καταστρέψουμε το δέντρο μαζί με τον καρπό του, και ας τον εξαφανίσουμε από τους ζωντανούς».

Και αλλού λέει: «Τρύπησαν τα χέρια και τα πόδια μου· μπορούν να μετρήσουν όλα τα κόκαλά μου· μοίρασαν μεταξύ τους τα ρούχα μου και στο πανωφόρι μου έριξαν κλήρο». Και δεν υπάρχει άλλος θάνατος στον αέρα και πάνω σε ξύλο παρά μόνον ο σταυρικός. Και σε κανέναν άλλο θάνατο επίσης δεν τρυπιούνται χέρια και πόδια παρά μόνον στο σταυρικό.

Και το ότι με την ενανθρώπηση του Χριστού άρχισαν όλα τα έθνη από παντού να γνωρίζουν τον αληθινό Θεό, κι αυτό οι προφήτες δεν το άφησαν χωρίς να το πουν· το μνημονεύει η Αγία Γραφή· λέει συγκεκριμένα: «Αυτός θα είναι η ρίζα του Ιεσσαί και η σημαία που θα εξουσιάζει τα έθνη· σ’ αυτόν θα προστρέξουν όλα τα έθνη». Αυτά τα λίγα αρκούν, για ν’ αποδείξουν τα γεγονότα.

Κάθε προφητεία της Αγίας Γραφής έχει εκπληρωθεί και ελέγχει την απιστία των Ιουδαίων. Διότι, ποιος ποτέ από τους δικαίους, προφήτες και πατριάρχες, που διηγείται η Αγία Γραφή, γεννήθηκε σωματικά μόνον από μία παρθένο;

Ή, ποια γυναίκα, χωρίς άνδρα, κατάφερε μόνη της να φέρει στη ζωή (γεννήσει) ανθρώπους; Δεν γεννήθηκε ο Άβελ από τον Αδάμ, ο Ενώχ από τον Ιάρεδ, ο Νώε από τον Λάμεχ, ο Αβραάμ από τον Θάρρα, ο Ισαάκ από τον Αβραάμ και ο Ιακώβ από τον Ισαάκ; Δεν γεννήθηκε ο Ιούδας από τον Ιακώβ, ο Μωυσής και ο Ααρών από τον Αμεράμ; Δεν είναι ο Σαμουήλ του Ελκανά, ο Δαβίδ του Ιεσσαί, ο Σολομών του Δαβίδ, ο Εζεκίας του Άχαζ, ο Ιωσίας του Αμώς, ο Ησαΐας του Αμώς, ο Ιερεμίας του Χελκία, ο Ιεζεκιήλ του Βουζί;

Δεν έχει ο καθένας αίτιο της γεννήσεώς του τον πατέρα του; Ποιος, λοιπόν, γεννήθηκε μόνον από παρθένο κόρη; Διότι πολύ ενδιαφέρθηκε ο προφήτης να τονίσει τη σημασία αυτού του γεγονότος. Σε τίνος γέννηση πάλι φάνηκε προηγουμένως να τρέχει στον ουρανό αστέρι, και ν’ αναγγέλλει σ’ όλη την οικουμένη αυτόν που γεννήθηκε; Τον Μωυσή π.χ., όταν γεννιόταν, οι γονείς του τον έκρυβαν. Τον Δαβίδ δεν τον άκουσαν ούτε οι γείτονες, ούτε ακόμη ο μεγάλος προφήτης Σαμουήλ· ρωτούσε μάλιστα να μάθει, αν έχει άλλο παιδί ο Ιεσσαί. Ο Αβραάμ πάλι, μόνον όταν μεγάλωσε, έγινε γνωστός στους γείτονές του. Για τη γέννηση όμως του Χριστού δεν έχουμε για μάρτυρα άνθρωπο, αλλά αστέρι που έλαμψε στον ουρανό· από κει που εκείνος κατέβηκε στη γη.

 

 

Από την ιστοσελίδα: http://users.uoa.gr/~nektar/orthodoxy/paterikon/a8anasios_megas_logos_peri_enan8rwphsews.htm