Νέφος Μαρτύρων, Οσίων, Αποστόλων, Ιεραρχών, Προφητών, Ομολογητών…

14 Ιουνίου 2023

Οι Άγιοι Πάντες.

(Επιμέλεια Στέλιος Κούκος)

Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης
Περί των Αγίων

 

Συνέχεια από εδώ: http://www.pemptousia.gr/?p=374948

Θέλεις αγαπητέ να μάθης, πόσον είναι το πλήθος μόνον των αγίων μαρτύρων; άκουσον. αναφέρεται εις τον κατά Αθέων δεύτερον τόμον του ιεροκήρυκος Προκοπίου (σελ. 227 και 237), ότι μερικοί περίεργοι ιστορικοί, περιεργασθέντες όλα τα Μηνολόγια και Συναξάρια της Εκκλησίας, τα εν διαφόροις βίβλοις περιεχόμενα, ελογαρίασαν τους μάρτυρας, οπού περιέχονται εις αυτά, και εσημείωσαν, ότι είναι εις τον αριθμόν δέκα μιλλιώνια [εκατομμύρια] και εννεακόσιαι πενήντα χιλιάδες· ώστε οπού, εάν αυτοί μοιρασθούν ισόμετρα εις τας τριακοσίας εξήντα πέντε ημέρας του χρόνου, πίπτουν εις κάθε ημέραν να εορτάζωνται τριάντα χιλιάδες μάρτυρες. Όντως τούτο είναι εκείνο το μέγα σύννεφον, περί ου έγραφεν ο μακάριος Παύλος «τοσούτον έχοντες περικείμενον ημίν νέφος μαρτύρων» (Εβρ. ιβ’ 1).

Εάν δε τινας, καθ᾽ υπόθεσιν, ήθελε ζητήση να αριθμήση και όλους τους αποστόλους και προφήτας και ιεράρχας και ιερομάρτυρας και οσίους και οσιομάρτυρας και ομολογητάς· και απλώς, πάντας τους αγίους, άνδρας τε ομού και γυναίκας, τόσον τους εν τω Συναξαριστή τούτω περιεχομένους όσον και εν άλλοις βιβλίοις της Εκκλησίας· εάν, λέγω, ήθελε ζητήση τινας να αριθμήση όλους τους ανωτέρω αγίους και φίλους του Θεού, θέλει τους εύρη να υπερβαίνουν την άμμον της θαλάσσης εις τον αριθμόν, και θαυμαστικώς έχει να φωνάξη εκείνο το του Δαβίδ: «Εμοί δε λίαν ετιμήθησαν οι φίλοι σου ο Θεός, λίαν εκραταιώθησαν αι αρχαί αυτών· εξαριθμήσομαι αυτούς και υπέρ άμμον πληθυνθήσονται» (Ψαλμ. ρλη’ 17)· όπερ ερμηνεύων ο Χρυσορρήμων λέγει: «Εγώ μεν, αυτούς τιμώ· συ δε, πολλούς ποιείς και ψάμμου πλείους. ου μόνον δε πολλούς, αλλά και ισχυρούς· το γαρ εκραταιώθησαν, τούτό εστι. και διπλήν λέγει την ευημερίαν, την τε εις πλήθος, την τε εις ισχύος επίδοσιν».

Όθεν, αν ο Ιακώβ θεωρήσας τους αγίους αγγέλους ωνόμασε το πολύ πλήθος εκείνων παρεμβολήν [στράτευμα]: «Και αναβλέψας Ιακώβ, είδε παρεμβολήν Θεού παρεμβεβληκυίαν, και συνήντησαν αυτώ οι άγγελοι του Θεού· είπε δε Ιακώβ ηνίκα είδεν αυτούς, Παρεμβολή Θεού αύτη» (Γεν. λβ’ 1).

Ημείς θεωρούντες άπαντας τους αγίους και την σύναξιν ομού των εννέα αγγελικών Ταγμάτων, των εν τω Συναξαριστή τούτω περιεχομένων, έχομεν κάθε δίκαιον να ονομάσωμεν το πολύ και άπειρον πλήθος τούτων, όχι παρεμβολήν απλώς, αλλά παρεμβολήν παρεμβολών· και αν ο Ιακώβ ωνόμασε παρεμβολάς [στρατόπεδα] τον τόπον εκείνον, όπου εστέκοντο το πλήθος των αγίων αγγέλων «και εκάλεσε το όνομα του τόπου εκείνου, παρεμβολαί», ημείς με περισσότερον δίκαιον πρέπει να ονομάσωμεν τον Συναξαριστήν τούτον παρεμβολάς.

Διά τι περιέχει, όχι μόνον την σύναξιν των μυρίων αγγέλων και όλων των αγγελικών ταγμάτων, αλλά και την χιλιάριθμον και μυριάριθμον και μιλλιωνάριθμον πληθύν των αγίων απάντων.

Και αν βίβλοι τινες ωνομάσθησαν, παγκόσμιοι ιστορίαι, ή παγκόσμιοι βιβλιοθήκαι, βέβαια μηδέ τούτων των μεγαλοπρεπών τίτλον και υψηλών ονομάτων είναι αλλότριος ο ιερός ούτος Συναξαριστής.

Όθεν με κάθε δίκαιον πρέπει και αυτός να ονομάζεται, ή μία παγκόσμιος ιστορία, ή μία παγκόσμιος βιβλιοθήκη, καθότι εν αυτώ ευρίσκονται αποτεθησαυρισμέναι όλαι αι ιστορίαι, όσαι ποτέ ηκολούθησαν απ᾽ αρχής κόσμου μέχρι του νυν· αι τε αφορώσαι προς την σύστασιν του παλαιού νόμου και μάλιστα αι αποβλέπουσαι εις την αύξησιν της νέας χάριτος του Ευαγγελίου.

Δέξασθε λοιπόν, σεβάσμιοι Πατέρες μου και αδελφοί, και πάντες οι αναγινώσκοντες τον Συναξαριστήν τούτον μετά ευμενείας και αγάπης αδελφικής, δέξασθε, και την μνήμην των εν αυτώ αγίων διά παντός εν ταις γλώσσαις υμών περιφέρετε· διά της μνήμης γαρ ταύτης και τας γλώσσας υμών αγιάζετε, και της παρά των αγίων βοηθείας καταξιούσθε.

Ταύτα γαρ ποτε και ο ιερός Θεοδώρητος ηύχετο να γένουν εις αυτόν διά της μνήμης των οσίων, των εν τη Φιλοθέω ιστορία αυτού περιεχομένων: «Εμοί δε είη της τούτων επικουρίας τυχείν, τη τούτων μνήμη την γλώτταν καθαγιάσαντι» (Αριθμώ ζ’).

 

Από την ιστοσελίδα της Ιεράς Μονής Τιμίου Προδρόμου Καρέα, https://www.imaik.gr/?p=3287