Τα μυρίπνοα άνθη του Παραδείσου των ψαλμών

19 Ιουνίου 2023

8ος Ψαλμός

Εις τέλος , υπέρ των ληνών, τῷ Δαυΐδ. –

Εισαγωγικά

          Ληνός είναι το πατητήρι στο οποίο πατούν τα σταφύλια και γίνεται το κρασί. Η λέξη μας είναι γνωστή από τη αρχαία Αθήνα, όπου γιόρταζαν τα Λήναια προς τιμήν του Διονύσου, του θεού του κρασιού. Οι διάφοροι ερμηνευτές υπέθεσαν ότι ο ψαλμός αυτός ψέλνονταν στον ήχο των τραγουδιών του κρασιού στους Εβραίους. Άλλοι πάλι ερμηνευτές μεταφορικά λένε ότι ο Δαυίδ μιλάει προφητικά για τους πολλούς ναούς, που επρόκειτο να κτιστούν στο όνομα του Χριστού, ο οποίος μίλησε για τον εαυτό του παρομοιάζοντας τον με την άμπελο την αληθινή. Ο ίδιος ευλόγησε το κρασί στον γάμο της Κανά. Τέλος ο οίνος στην Θ. Λειτουργία   μεταβάλλεται σε αίμα Χριστού.

          Ως προς το περιεχόμενο γίνεται αντιπαράθεση ανάμεσα στο μεγαλείο του Θεού στο μεγαλείο και στην μικρότητα του ανθρώπου, ο οποίος όμως με την δύναμη του Θεού κατόρθωσε να υποτάξει τα πάντα και να γίνει και αυτός ο βασιλιάς ολόκληρης της φύσης λίγο πιο κάτω από τους αγγέλους.

          Οι Ιουδαίοι ερμηνευτές αλλά και οι πατέρες της εκκλησίας συμφωνούν ότι όλα αυτά αποδίδονται στον Μεσσία Χριστό, στο πρόσωπο του οποίου πραγματοποιήθηκαν όλες οι προφητείες. Ενδεικτικά αναφέρουμε τον ύμνο των νηπίων και θηλαζόντων, τα οποία μαζί με τους γονείς τους υποδέχθηκαν θριαμβευτικά τον Χριστό που πήγαινε στη Ιεροσόλυμα λίγο πριν από το πάθος. Αλλά και από τα 14.00 νήπια που σφάχτηκαν από τον Ηρώδη ανεβαίνει ο ύμνος  προς τον «ευλογημένο ερχόμενο εν ονόματι Κυρίου» και αποτέλεσαν την πρώτη μαρτυρία και τους πρώτους μάρτυρες του Χριστού, που ήρθε να φέρει την ειρήνη στους ανθρώπους.

 

Ερμηνεία Ψαλμού

2 ΚΥΡΙΕ ὁ Κύριος ἡμῶν, ὡς θαυμαστὸν τὸ ὄνομά σου ἐν πάσῃ τῇ γῇ·

ὅτι ἐπήρθη ἡ μεγαλοπρέπειά σου ὑπεράνω τῶν οὐρανῶν.

Ερμηνεία

          Ξενίζει το «Κύριε, ο Κύριος ημών» από πρώτη ματιά αλλά οι Ιουδαίοι γνώριζαν τον Θεό ως Κύριο, ποιητή ουρανού και γης, όμως οι προφητείες που μιλούν για το πρόσωπο του Χριστού ονομάζουν τον Χριστό και αυτόν Κύριο, όχι μόνο διότι και αυτός είναι Θεός, αλλά γιατί με την ενσάρκωσή του και την εν γη ενδημία του έγινε ο βασιλιά των ανθρώπων, τους οποίους αναβάθμισε σε υιούς του Θεού και κληρονόμους της βασιλείας του. Το όνομα του Χριστού έγινε ξακουστό και θαυμαστό σε όλη τη γη όχι μόνο με τα θαύματά Του αλλά και με τον θαυμαστό τρόπο που νίκησε τον θάνατο και έδωσε την ζωή στους ανθρώπους.

          Η μεγαλοπρέπεια του Χριστού ξεπέρασε την γη και έφτασε μέχρι τους ουρανούς, αφού ο Χριστός φώτισε τους ανθρώπους να θαυμάζουν τα θαυμαστά δημιουργήματά του αλλά και τον ίδιο τον Δημιουργό. Δεν χρειάζεται πολύ παρά να ρίξει μια ερευνητική ματιά στον μικρόκοσμο της φύσης αλλά και τον μεγαλόκοσμο του ουρανού με τους άπειρους αστέρες και γαλαξίες, για να αναφωνήσει με θαυμασμό! «2 ΚΥΡΙΕ ὁ Κύριος ἡμῶν, ὡς θαυμαστὸν τὸ ὄνομά σου ἐν πάσῃ τῇ γῇ», αλλά καλύτερα ας αναφωνήσουμε μαζί με τον προφήτη Αββακούμ «εκάλυψεν ουρανούς η αρετή Σου, Κύριε, και της αινέσεως αυτού πλήρης η γη».

3 ἐκ στόματος νηπίων καὶ θηλαζόντων κατηρτίσω αἶνον ἕνεκα τῶν ἐχθρῶν σου τοῦ καταλῦσαι ἐχθρὸν καὶ ἐκδικητήν.

Ερμηνεία

          Δεν πρόκειται για τα παιδιά, που έφερε ως παράδειγμα ο Χριστός και είπε στους μαθητές: «αν δεν γίνετε όπως τα παιδιά, δεν θα κληρονομήσετε την βασιλεία των ουρανών, αλλά για νήπια και βρέφη που θηλάζουν και που κι αυτά αναπέμπουν δοξολογία όχι μόνο στην ένδοξη πορεία του προς Ιεροσόλυμα ή την θυσιαστική τους μαρτυρία σε πείσμα του βρεφοκτόνου Ηρώδη αλλά και για κάθε νήπιο και για κάθε βρέφος που η παρουσία τους και μόνο είναι μια ζωντανή δοξολογία για τα θαυμαστά δημιουργήματα του Θεού. Αυτά θα μας δικάσουν, αυτά θα καταλύσουν την δύναμη του Πονηρού, που με πείσμα και εκδικητικότητα επιτίθεται στον άνθρωπο σε όλη του την ζωή και «ζητεί ως λέων ωρυόμενος να τον κατασπαράξει» και ενώ ο ίδιος είναι αυτός που μας σπρώχνει στην αμαρτία και την παρανομία, εμφανίζεται ως τιμητής και κατήγορος και ζητάει την τιμωρία μας. Το ίδιο έκαναν και οι Γραμματείς και Φαρισαίοι, τους οποίους ο Χριστός τους αποκάλεσε υποκριτές, διότι οι ίδιοι τους εσπρωχναν δήθεν στις τυπικές παραβάσεις του Νόμου και οι ίδιοι τους δίκαζαν και τους καταδίκαζαν, Ο εμπνευστής τους Διάβολος ξέρει καλά από «υποκριτική τέχνη».

4 ὅτι ὄψομαι τοὺς οὐρανούς, ἔργα τῶν δακτύλων σου, σελήνην καὶ ἀστέρας, ἃ σὺ ἐθεμελίωσας·

Ερμηνεία

          Όταν ο προφήτης Δαυίδ μιλάει για ουρανούς αναφέρεται στον ουρανό που έπλασε ο Θεός την πρώτη φορά αλλά και το ουράνιο στερέωμα με τα εκατομμύρια των εκατομμυρίων  αστέρια, με πρώτη την Σελήνη που βλέπουμε εμείς από την γη με γυμνό οφθαλμό σαν το μαγαλύτερο αστερι. Όλα αυτά αλλού (Ψαλμ.101,26) λέει ότι είναι έργα των χειρών του, εδώ όμως λέει ότι δεν έβαλε καν όλο το χέρι του αλλά απλώς με τα δάκτυλά του, για να τονίσει πόσο μεγάλα μπορεί να κάνει ο Θεός, αν βάλει και τα δυο του χέρια και όλη του την δύναμη. Όλα αυτά ανθρωπομορφικά, αλλά ενδεικτικά για την διάσταση που θέλει να δώσει στην δημιουργία, η οποία είναι άξια θαυμασμού.  Με το «εθεμελίωσας» θέλει και πάλι να τονίσει ότι όλα τα δημιουργήματα του Θεού, επίγεια και ουράνια, τα θεμελίωσε καλά και είναι απαρασάλευτα και έτσι οι φυσικοί νόμοι, οι οποίοι διέπουν την φύση, ρυθμίζουν όλα τα όντα της φύσης, εκτός αν ο άνθρωπος τα απορρυθμίσει και τότε έχει ακραία φυσικά φαινόμενα, που φέρνουν την καταστροφή του.

(Συνεχίζεται)