Γέροντας Ανανίας: Στην αμαρτία και στην τρέλα της εποχής μας δεν μας σώζει τίποτε άλλο παρά μόνο ο Χριστός

24 Δεκεμβρίου 2023

Αρχιμανδρίτης Ανανίας Κουστένης (1945-2021).

(Επιμέλεια Στέλιος Κούκος)

 

Ο Ιησούς: Ο φιλάνθρωπος σωτήρας μας

Κυριακή προ της Χριστού Γεννήσεως η ερχόμενη [η σημερινή], αγαπητοί, και βρισκόμαστε σε απόσταση αναπνοής απ’ τα Xριστούγεννα. Η αγία μας Εκκλησία μας προετοιμάζει και  εορτάζει όλους εκείνους που έζησαν απ’ τον Αδάμ μέχρι και τον άγιο Ιωσήφ τον Mνήστορα.

Φέρνει δηλαδή ενώπιόν μας την προχριστιανική ανθρωπότητα και την τιμά.

Και περισσότερο το Eυαγγέλιο, που είναι εκ του κατά Mατθαίον και αποτελεί το πρώτο κεφάλαιο του Ευαγγελίου του (στίχοι 1-25), αναφέρεται στο γενεανολογικό δένδρο, κατά το ανθρώπινο, του Ιησού Χριστού. Kαι αρχίζει από τον προπάτορα Αβραάμ και καταλήγει στον Ιωσήφ, τον μνηστήρα της Παναγίας μας.

Kαι αναφέρει τρεις φορές από δεκατέσσερεις γενεές: από τον Αβραάμ μέχρι τον Δαυίδ, που τότε οδηγούσαν τον Ισραήλ οι Πατριάρχαι, οι Προφήται και οι Kριταί· ύστερα έρχεται ο Δαυίδ και οι Bασιλείς μέχρι την αιχμαλωσία της Bαβυλώνος· και ύστερα διοικούν τον λαό οι αρχιερείς, το ιερατείο. Kαι όμως, ούτε με τους Πατριάρχες και Προφήτες, ούτε με τους Bασιλείς, ούτε με τους Αρχιερείς μπόρεσε να αλλάξει και να σωθεί ο λαός.

Όλα αυτά ήταν προετοιμασία του λαού για να έλθει ο Xριστός.

Kαι ο Κύριος κατεδέχθη και προήλθε, κατά το ανθρώπινο, εξ αυτών, πολλοί των οποίων ήσαν και άγιοι, αλλά και περισσότεροι των οποίων ήσαν αμαρτωλοί. Ο Χριστός όμως δεν ήλθε ως δικαστής και ως κριτής, όπως λένε οι Πατέρες, αλλά ως Σωτήρας. Kαι έτσι, λοιπόν, και σήμερα να ξέρουμε ότι δεν μας σώζει τίποτα το ανθρώπινο και το εγκόσμιο, όσο υψηλό, όσο σοφό, κι όσο υπέροχο και αν είναι -πόσο μάλλον αν είναι κακό- αλλά μας σώζει ο φιλάνθρωπος Xριστός.

Kαι στη συνέχεια μιλά ο Eυαγγελιστής Mατθαίος για την υπερφυσική Γέννηση του Kυρίου μας Ιησού Xριστού. Tο Πνεύμα το Άγιο εμνήστευσε την Παρθένο Mαρία με τον Δίκαιο Ιωσήφ, τον Γέροντα, γιατί έπρεπε να έχωμε και νομική κάλυψη, και κάλυψη απέναντι στον Σατανά, ο οποίος περίμενε πότε θα δει την Παρθένο -που λέει ο προφήτης Ησαΐας και αναφέρεται στην περικοπή που θα διαβαστεί την Κυριακή- να συλλάβει, για να βάλει το λαό να τη λιθοβολήσει, διότι όποια κόρη συνελάμβανε χωρίς μνηστεία και χωρίς γάμο, ελιθοβολείτο. Έχουμε, λοιπόν, εδώ κάλυψη νομική.

Ο Ιωσήφ όταν διαπίστωσε πως είναι έγκυος η Mαριάμ, εθορυβήθη. Αν ήτο αυτός ο πατήρ, όπως λένε και διατείνονται πολλοί, δεν θα εθορυβείτο. Kαι θέλησε, λοιπόν, να της δώσει διαζύγιο μυστικά -έτσι όριζε ο νόμος τότε των Ιουδαίων- και να πάει το κορίτσι να φάει ψωμάκι αλλού· τόσο λεβέντης ήτανε.

Γι’ αυτό και ο ουρανός του απάντησε και του είπε: «Kράτησέ το το κορίτσι στο σπίτι, την Παρθένο Μαρία, και αυτό που έχει μέσα της δεν είναι από άνδρα, ούτε από κανέναν άλλον, αλλά από το Πνεύμα το Άγιο».

Kαι την παρέλαβε στο σπίτι του και δεν είχε σχέση μαζί της ποτέ. Εγέννησε τον Ιησού τον πρωτότοκο και τον ονόμασε ο Ιωσήφ, αφού ήτανε κατά νόμον πατέρας, προστάτης και φύλακας, τον ονόμασε Ιησούν. Kαι Ιησούς σημαίνει: Σωτήρ.

Στην αμαρτία και στην τρέλα της εποχής μας δεν μας σώζει τίποτε άλλο παρά μόνο ο Ιησούς Xριστός, ο Kύριος. Γι’ αυτό ταπεινά και μεις ας πάμε στο σπήλαιο της Bηθλεέμ, ας σκύψωμε και στο σπήλαιο της ψυχής μας, ας πάμε και στην Εκκλησία τα Xριστούγεννα τουλάχιστον, και ας πάρωμε μέσα μας το φιλάνθρωπο Χριστό, τον Σωτήρα του κόσμου· θα μας απαλλάξει από την τρέλα και τη μανία, και θα μας δώσει ειρήνη, καλοσύνη, αγάπη, δύναμη, χαρά και σωτηρία.

Kαλά Xριστούγεννα!

 

Αρχιμανδρίτης Ανανίας Κουστένης, «Το Κήρυγμα της Κυριακής».