Οι Τρεις Ιεράρχες στη ζωή μας

30 Ιανουαρίου 2024

Η εορτή των Τριών Πατέρων, Μεγάλων Ιεραρχών και Οικουμενικών Διδασκάλων Βασιλείου του Μεγάλου, Γρηγορίου του Θεολόγου και Ιωάννου του Χρυσοστόμου είναι η ετήσια μνήμη της Αγίας Ορθοδόξου Εκκλησίας μας στην οποία τιμούμε την ακλόνητη πίστη και την πνευματική λαμπρότητα τριών Αγίων που πρόσφεραν το σύνολο της ζωής  των στην διακονία του Θεού.

Ως ανιδιοτελείς ποιμένες οδήγησαν τους πιστούς στη λατρεία και τη διακονία. Ως στοργικοί δάσκαλοι πρόσφεραν καθοδήγηση στο μονοπάτι της αγιότητας. Ως θεόπνευστοι θεολόγοι χρησιμοποίησαν τις διανοητικές τους δεξιότητες για να αντιμετωπίσουν την αίρεση υπερασπιζόμενοι την αλήθεια. Ως άγιοι ζούσαν με τρόπο δείχνοντας σε όλους τη χάρη και τις ευλογίες της κοινωνίας μετά του Θεού.

Η ζωή και το έργο των Τριών Ιεραρχών τόνιζαν την ουσιαστική σχέση του κάθε ανθρώπου με τον Θεό δια της πίστεως στου Χριστού. Επιβεβαιώνοντας πως  η σχέση αυτή γαλουχήθηκε για τη σωτηρία και αιώνια ζωή μέσα στην Εκκλησία. Η Εκκλησία ήταν πρωτίστως το πνευματικό σπίτι όπου μπορούσαν να πραγματοποιηθούν οι ανάγκες και οι πόθοι της ψυχής. Ήταν επίσης ένας τόπος ανανέωσης, όπου ο λαός του Θεού έλαβε μια νέα διαθήκη μέσω της προσφοράς και της νίκης του Χριστού. Επιπλέον, οι Τρεις Ιεράρχες δίδαξαν ο καθένας τους χωριστά, πως η ζωή που βιώθηκε στην Εκκλησία ήταν ένα μέσο ολοκλήρωσης, των πιστών για την τελειότητα και κατάκτηση της ουράνιας βασιλείας.

Οι Τρεις Ιεράρχες δίδαξαν πως  η Εκκλησία είναι τόπος θεραπείας και ανανέωσης, είναι το πνευματικό λουτρό, που με τις πολλές μεθόδους της μετάνοιας δεν καθαρίζει μόνο τη βρωμιά του σώματος, αλλά τους «λεκέδες της ψυχής», κατά τον Άγιο  Ιωάννη τον Χρυσόστομο. Μέσω των Ιερών Μυστηρίων και της θείας Χάριτος η ψυχή μπορεί να θεραπευθεί από την ασθένεια της αμαρτίας και από τις συνέπειες των ανίερων παθών και επιθυμιών φθάνοντας στο κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωση του Θεού.

Επιπλέον, δίδαξαν πως αυτή η πνευματική θεραπεία και μεταμόρφωση κατέστη δυνατή στην Εκκλησία μέσω του Ιησού Χριστού. Ακριβώς όπως ο Χριστός έχει ενώσει το θείο και το ανθρώπινο μέσω της Ενσάρκωσής Του, το ίδιο και η Εκκλησία, το Σώμα του Χριστού, ενώνει τώρα την ανθρωπότητα μέσω της θεραπευτικής δύναμης και   παρουσίας του Θεού. Συνδυάζοντας την αγάπη τους για τη γλώσσα και τη γνώση με την πιστή και θυσιαστική υπηρεσία προς τους άλλους, παρείχαν ένα παράδειγμα της όμορφης διακονίας που προσφέρει η Εκκλησία ανά πάσα στιγμή σε όλους τους χώρους.

Η πνευματική ανανέωση και διαμόρφωση επιτυγχάνεται μέσω της καλλιέργειας τόσο του νου όσο και της ψυχής. Ενισχύεται επίσης μέσω της γνώσης της γλώσσας, των τεχνών, της επιστήμης και οποιωνδήποτε στοιχείων του πολιτισμού και του κόσμου, μας είναι ευεργετικά για τη ζωή και τη σχέση μας με τον Θεό, ιδιαιτέρως σήμερα.