Προσβάσιμη σελίδα

Προσαρμογή ελληνικού ρεπερτορίου στον ταμπουρά-Χρησιμότητα και μεθοδολογία στο πλαίσιο της διδασκαλίας του οργάνου στα Μουσικά Σχολεία

H Ομάδα της ΕΕΜΕ για τα Μουσικά Σχολεία διοργανώνει την Κυριακή 7 Απριλίου 2024 στις 18:00 – 20:30 9η Διαδικτυακή δράση της με τίτλο: “Η Παραδοσιακή Μουσική στα Μουσικά Σχολεία: Διδακτικές προσεγγίσεις, καλές πρακτικές”. Ομιλητές θα είναι: ο κ. Αρβανίτης Ιωάννης, Αναπληρωτής Καθηγητής Τμήματος Μουσικών Σπουδών Ιονίου Πανεπιστημίου, ο κ. Ανδρίκος Νικόλαος, Επίκουρος Καθηγητής Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, ο κ. Σάκκουλας Παναγιώτης, Καθηγητής Λαούτου στο Μουσικό Σχολείο Ρεθύμνου και ο Αθανασίου Ιωάννης, Μουσικολόγος, Υποψήφιος Διδάκτορας Πανεπιστημίου Μακεδονίας. 

Η Περίληψη της εισήγησης του Νίκου Ανδρίκου, «Προσαρμογή ελληνικού ρεπερτορίου στον ταμπουρά – Χρησιμότητα και μεθοδολογία στο πλαίσιο της διδασκαλίας του οργάνου στα Μουσικά Σχολεία»,είναι η εξής:: Στο πλαίσιο της παρούσας εισήγησης θα παρουσιαστεί μια ολοκληρωμένη προβληματική αναφορικά με την καταλληλότητα ή μη διδασκαλίας του ταμπουρά ως οργάνου αναφοράς στα Μουσικά Σχολεία. Παράλληλα, θαπροταθούν μεθοδολογικά εργαλεία αναφορικά με τη δυνατότητα προσαρμογής ελληνικού ρεπερτορίου στον ταμπουρά, με σκοπό την κατανόηση και χρήση διαφόρων τεχνικών πένας, δακτυλισμών, ποικιλμάτων, κουρδισμάτων κ.α. Τέλος, θα γίνει λόγος για τη χρήση του ταμπουρά ως οργάνου συνοδείας της φωνής (αυτοσυνοδεία), καθώς και το ρόλο του εντός ορχήστρας.

Βιογραφικό: Ο Νίκος Ανδρίκος είναι Επίκουρος Καθηγητής του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Γεννήθηκε στη Μυτιλήνη και μαθήτευσε επι σειρά ετών στον μακαριστό Πρωτοψάλτη Μυτιλήνης Θεόδωρο Μανιάτη, ενώ δάσκαλός του στο σάζι ήταν ο Περικλής Παπαπετρόπουλος. Έχει εκπονήσει στο Τ.Μ.Σ. του Ιονίου Πανεπιστημίου τη διδακτορική του διατριβή, εξετάζοντας την Εκκλησιαστική μουσική της Σμύρνης στον «ευρύτερο» 19ο αιώνα. Κατά την περίοδο 2004-2007 βρέθηκε στην Κωνσταντινούπολη σπουδάζοντας δίπλα στους εκπροσώπους της παλιάς γενιάς της Τουρκικής Ραδιοφωνίας (Mehmet Erenler: Σάζι, Yücel Paşmakçı: Μουσικά Ιδιώματα Τουρκικής Επικράτειας, Μέθοδοι καταγραφής ρεπερτορίου, Şahin Gültekin: Τουρκικό δημοτικό τραγούδι) και ψάλλοντας επίσημα στο δεξιό αναλόγιο του Πατριαρχικού Ναού δίπλα στον Α.Π.Μ.Χ.Ε. Λεωνίδα Αστέρη. Έχει εκδώσει δύο μονογραφίες, ενώ άρθρα του φιλοξενούνται σε Πρακτικά διεθνών συνεδρίων, επιστημονικά περιοδικά και συλλογικούς Τόμους. Έχει εκδώσει τρεις δίσκους (Motivasyon 2014, SEDEF KALAN MÜZİK 2017, Αμυγδαλιά KALAN MÜZİK 2023), οι οποίοι περιέχουν αποκλειστικά προσωπικές του συνθέσεις, ενώ το 2022 ως προϊόν συνεργασίας των Εργαστηρίων ΕΒΑΜΙΠ του Τμήματος Μουσικών Σπουδών (Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων) και του αντίστοιχου Ήχου, Εικόνας και ΠολιτιστικήςΑναπαράστασης του Τμήματος Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας (Πανεπιστήμιο  Αιγαίου) εξέδωσε το δίσκο Καλοφωνικοί Ειρμοί 19ος αιώνας, με εξωλατρευτικά έργα Εκκλησιαστικής μουσικής, σε πρώτη μάλιστα εκτέλεση. Έχει συνεργαστεί με διεθνούς φήμης καταξιωμένους καλλιτέχνες (Derya Türkan, Münip Utandı, Göksel Baktagir, Yurdal Tokcan, Cengizhan Sönmez, Didem Başar, Fahrettin Yarkın, Kiya Tabassian, Haig Yazdjian, Bijan Chemirani, Περικλής Παπαπετρόπουλος, Σωκράτης Σινόπουλος, Μάρκος Σκούλιος, Κυριάκος Καλαϊτζίδης, Απόστολος Τσαρδάκας, Γιώργος Ψάλτης, Σόλων Λέκκας, Κυριάκος Πετράς, Βαγγέλης Καρίπης κ.α), δίνοντας συναυλίες (λάφτα, σάζι, τανμπούρ, φωνή) σε Ελλάδα και εξωτερικό (Τουρκία, Ελβετία, Ρουμανία, Αζερμπαϊτζάν, Ισπανία, Καναδάς, Γερμανία, Πορτογαλία, Αγγλία, Ιταλία, Ισραήλ, Βουλγαρία, Γαλλία). Στο περιθώριο του Προγράμματος Σπουδών του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, εκπονεί ως επιστημονικώς-καλλιτεχνικώς υπεύθυνος- σε συνεργασία με τους φοιτητές/τριες της Μουσικής Δεξιότητας Ταμπουράς-Σαζ το project ARTASAZ, στο πλαίσιο του οποίου μελετώνται, ηχογραφούνται και βιντεοσκοπούνται με σάζια ρεπερτοριακές περιπτώσεις από την ελληνική ύπαιθρο και τη Μικρά Ασία.

Τα επιστημονικά του ενδιαφέροντα σχετίζονται με την μουσική δραστηριότητα στον αστικό χώρο κατά την υστεροθωμανική περίοδο, με τον προφορικό-ιδιωματικό χαρακτήρα της Εκκλησιαστικής μουσικής, καθώς και με την μουσική θεωρία των τροπικών συστημάτων της Ανατολής.

Πρόσφατες
δημοσιεύσεις
Λόγος και Μέλος: Μεγάλη Τρίτη
«Σε τον της Παρθένου Υιόν», Ιδιόμελο Μ. Τετάρτης (Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Χριστόδουλος)
«Κύριε, ἡ ἐν πολλαῖς ἁμαρτίαις», Τροπάριον της Κασσιανής (Βατοπαιδινός Χορός)