Προσβάσιμη σελίδα

Χερουβικό σε ήχο β’ (Βαλάντης Ιωαννίδης Πρωτοψάλτης Ι.Μ. Ελευθερουπόλεως)

Έχει απασχολήσει κατά καιρούς τους Μουσικολόγους η θέση της χρωματικότητας στο βυζαντινό μέλος. Πρόκειται για έναν προβληματισμό σχετικά με την ύπαρξη χρωματικών διαστημάτων στο σύστημα της Οκτωηχίας ή για επίδραση εξ ανατολών.

troxos

Το σίγουρο είναι ότι η παράδοση έχει διατηρήσει το χρωματικό άκουσμα στους δευτέρους ήχους. Θα ήταν μεγάλη καινοτομία για τα αυστηρά εκκλησιαστικά πλαίσια να εισαχθεί μια τόσο μεγάλη μελωδική αλλαγή στα μεταβυζαντινά χρόνια. Ίσως η προβληματική του θέματος να βρίσκεται σε επίπεδο εκτελεστικό.

Η ηχογράφηση που ακολουθεί είναι ένα τρανό παράδειγμα της σεμνοπρεπούς και μυστικοπαθούς χρωματικότητας των εκκλησιαστικών μαθημάτων. Η άριστη εκτέλεση του Βαλάντη Ιωαννίδη, Πρωτοψάλτου Ελευθερουπόλεως Καβάλας, αποδεικνύει ότι και η χρωματικότητα εξαρτάται από τον τρόπο του ψάλλειν, την αφοσίωση στις λεπτές διαστηματικές αποχρώσεις και κυρίως στην δια ζώσης φωνής ψαλτική διδασκαλία και διάδοση.

Πρόσφατες
δημοσιεύσεις
«Ῥῆμα τυράννου ἐπεὶ ὑπερίσχυσεν», Ειρμός Κανόνα Μ. Τετάρτης, μέλος αργόν (Λυκούργος Πετρίδης)
Λόγος και Μέλος: Κυριακή των Βαΐων - Μεγάλη Δευτέρα
Η μαρτυρία της λειτουργικής παράδοσης ως προς τα Πάθη του Χριστού
«Ἀδελφοί, χαίρετε ἐν Κυρίω πάντοτε», Απόστολος Κυριακής Βαΐων
«Ἐν ταῖς λαμπρότησι τῶν Ἁγίων σου», Ιδιόμελο Μ. Τρίτης (Δημ. Μανούσης)