Page 14 - Απεργία πείνας: Έκφραση ελευθερίας ή υποδούλωσης;
P. 14

ΑΝΑΛΕΚΤΑ Τεύχος 35 /  Απεργία πείνας: Ελευθερία ή υποδούλωση / 7 Νοεμβρίου 2015                                                                 www.pemptousia.gr



         παράπτωμα», καθώς το στοιχείο που την διαφοροποι-     κατάργηση της ελεύθερης διάθεσης του σώματος
         εί από πράξεις, που άπτονται του ποινικού δικαίου,    του απεργού στην βιολογική φθορά και το θάνατο.
         είναι η μη πρόκληση βλάβης στο κοινωνικό σύνολο.
                                                                 Πέρασε πολύς χρόνος για να βρεθεί τρόπος να αντι-
            Αποτελεί ελεύθερη επιλογή και απόφαση, που         μετωπίσει η νεότερη ιστορία την πρόκληση της ειρηνι-
         απορρέει από την ίδια τη φύση του ανθρώπου ως         κής διαμαρτυρίας μέσα από την άρνηση της σίτισης.
         έκφραση της ύπαρξής του. Ένα ηθικό δίλημμα εγεί-      Αν και δεν είναι σίγουρο ότι σε κάθε σημείο του πλα-
         ρεται στο κοινωνικό σύνολο, όταν απεργοί πείνας, οι   νήτη αντιμετωπίζεται η άρνηση τροφής, ως έκφραση
         οποίοι έχουν εμφανώς δώσει σαφείς οδηγίες να μην      διαμαρτυρίας του απεργού, με τον ίδιο τρόπο. Στον
         τους γίνει ανάνηψη, αφού φθάσουν σε στάδιο νοη-       ελλαδικό χώρο, με το άρθρο 34 του ν. 1851/89 «Κώ-
         τικής ανεπάρκειας. Στην περίπτωση αυτή διερωτά-       δικας βασικών κανόνων για τη μεταχείριση των κρα-
         ται η κοινή γνώμη αν πρέπει να επέμβει ο κρατικός     τουμένων», ο νομοθέτης για πρώτη φορά προβλέπει
         μηχανισμός για να παράσχει βοήθεια ή να σεβαστεί      το δικαίωμα της απεργίας  πείνας σε κρατούμενους.
         την επιθυμία των απεργών. Η αρχή της φιλανθρωπίας     Το μόνο όριο που τίθεται είναι η απειλή της ζωής του
         προτρέπει την ανάνηψή τους, αλλά ο σεβασμός της       απεργού. Το άρθρο 31 του σωφρονιστικού κώδικα στην
         αυτονομίας του προσώπου συγκρατεί οποιαδήποτε         παράγραφο 3 προβλέπει την μεταγωγή του απεργού
         παρέμβαση[32].                                        πείνας σε θεραπευτικό κατάστημα και ειδική ιατρική
                                                               παρακολούθησης, όταν ο απεργός περιέλθει σε κατά-
            Σύμφωνα με το ελληνικό δίκαιο (άρθρο 5 παρ. 3      σταση άμεσου κινδύνου της ζωής  του ή σοβαρής και
         του Συντάγματος), η διατήρηση της έννομης τάξης       μόνιμης βλάβης της υγείας του με ανάλογη εφαρμογή
         αποτελεί απόρροια της φυσικής ελεύθερης κίνησης του   της διάταξης του άρθρου 29 παράγραφος 3 του ίδιου
         ατόμου. Έτσι, η ελεύθερη διάθεση του σώματος και η    κώδικα.
         φυσική υπόστασή του γίνονται στοιχεία συνυφασμένα
         με τα θεμελιώδη ανθρώπινα δικαιώματα την προστα-        Εδώ, όμως, προκύπτει ένα ερώτημα αναφορικά με
         σία της ανθρώπινης ζωής και της σωματικής ακεραιό-    την απειλή της ζωής και του δικαιώματος κάποιου τρί-
         τητας, την απαγόρευση των βασανιστηρίων και τη δια-   του να επεμβαίνει στις αποφάσεις και επιλογές των
         σφάλιση των κοινωνικών δικαιωμάτων. Ο νόμος, όμως,    άλλων. Η επίσημη θέση της πολιτείας βρίσκεται στην
         αγνοεί το θάνατο ως βιολογικό συμβάν, η νομική αντί-  υποχρεωτική λήψη κατάλληλων μέτρων, όταν ο απερ-
         ληψη για το θάνατο εντάσσεται στη ρύθμιση του βίου    γός έχει χάσει τις αισθήσεις του και κινδυνεύει η υγεία
         διαμέσου των εννοιών της ζωής του προσώπου και της    και η ζωή του, ενώ δεν είναι λίγοι εκείνοι που διαμαρ-
         αξιοπρέπειάς του. Η σχέση ανάμεσα στο δίκαιο και το   τύρονται σε αυτή την πρακτική, αφού έτσι καταργεί-
         σώμα παρουσιάζεται ως σχέση συστατική και εμμενής     ται η ελεύθερη βούληση του προσώπου, αφού δεν του
         για κάθε έννομη τάξη.                                 επιτρέπεται να εκφράσει τη διαμαρτυρία του μέχρι το
                                                               τέλος της.
            Η ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας του
         κάθε προσώπου (άρθρο 5 παρ. 1 του Συντάγματος)          Σημειώσεις
         θεμελιώνει το δικαίωμα του καθένα να εξουσιάζει το
         σώμα του και να το χρησιμοποιεί, όπως θέλει. Επομέ-     [27]Βλ. Μ. ΨΗΜΙΤΗ, Εισαγωγή στα σύγχρονα κοι-
         νως, η αυτοπροσβολή[33] αναγνωρίζεται ως εκδήλωση       νωνικά κινήματα. Αθήνα 2006, σελ. 135.
         της προσωπικότητας του ατόμου και της ελευθερίας
         έκφρασής του. Η αυτοπροσβολή εκφεύγει του κανονι-       [28]Βλ. στο ίδιο, σελ. 97.
         στικού εύρους της φυσικής ελευθερίας, καθώς αφορά
         τη δημόσια εικόνα και έκφραση του ατόμου και επη-       [29]Βλ. στο ίδιο, σελ.145.
         ρεάζει άμεσα τη ζωή οικείων και τρίτων.
                                                                 [30]Βλ. στο διαδικτυακό τόπο: https://athens.
            Επειδή η διάταξη του άρθρου 5 παρ. 2 του Συ-         indymedia.org/front.php3?lang=el&article_
         ντάγματος κατοχυρώνει το δικαίωμα διατήρησης            id=919593 [28/5/2012].
         και όχι περατώσεως της ζωής, προβλέπει την από-
         λυτη προστασία της με οποιοδήποτε τρόπο. Επι-           [31]Βλ. σχετικά για το Ελληνικό Δίκαιο: Ν.
         τρέπει την αναγκαστική διατροφή των απεργών             2776/1999 άρθρο 29 παράγραφος 3 και άρθρο. 31
         πείνας, όταν απειλείται άμεσα η ζωή τους και έτσι,      παρ. 3 (ΦΕΚ 291/ τ.Α΄/29.12.1999).
         εξηγείται η εναντίωση του δικαίου και η αμήχανη
         στάση του ποινικού νόμου στην απεργία πείνας,           [32]Βλ. Ν. Γ. KOΪΟΥ, Επ’ ελευθερία εκλήθητε Αυ-
         με την επιβεβλημένη σίτιση. Νομικά, η ζωή και η         τονομία και Ετερονομία στην Ηθική. Αθήνα 2006,
         υγεία  προστατεύονται από το  Δίκαιο,  το  ίδιο  το     σσ. 106 – 107.
         Δίκαιο, όμως, επιφυλάσσει για το κράτος το απο-
         κλειστικό δικαίωμα κατάργησης της ιδιότητας του         [33]Για περισσότερες πληροφορίες στο διαδικτυα-
         νομικού προσώπου και της αποβολής του από την           κό τόπο: www.jurisconsultus.gr/pubs/uploads/1474.
         κοινότητα των νομικών υποκειμένων, με την άμεση         pdf [28/5/2012].


         Σελίδα 14
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19