Page 19 - Τα Θρησκευτικά στην Εκπαίδευση
P. 19

www.pemptousia.gr                                       Τεύχος 15 /  Το μάθημα των Θρησκευτικών στην Εκπαίδευση / 10 Οκτωβρίου 2013     ΑΝΑΛΕΚΤΑ




         τος στήν προβολή καί ερμηνεία από αυτό τού πολιτι-    συγχώνευσης καί διάλυσης στή νεοεποχίτικη πλανη-
         σμού μας σέ όλες τίς όψεις του. Γι’ αυτό αποκρούεται   τική κοινωνία, καί τής μεταβολής τών Νέων μας σέ
         καί τό Μάθημά μας, μαζί μέ τήν Ιστορία, από εκείνους   πλανητικούς ανθρώπους, οικονομικές δηλ. μονάδες τής
         πού ακολουθούν τήν έξωθεν χαρασσόμενη γραμμή τού      παγκόσμιας αγοράς. Αλλ’ αυτό ακριβώς επιδιώκουν
         αντεθνισμού  καί  κατεργάζεται  τήν  εκθεμελίωση  τού   οι πολέμιοι τού Μαθήματος.
         Έθνους, ως όρου καί ως φορέα συγκεκριμένου νοήμα-
         τος. Στό πλαίσιο αυτής τής πολεμικής σχετικοποιού-       Διότι τό κύριο διαφοροποιητικό στοιχείο μας απέ-
         νται καί βαθμηδόν απονοηματοδοτούνται η πίστη, η      ναντι στήν κατασκευαζόμενη νέα παγκόσμια κοινω-
         ιστορία, ο πολιτισμός, η παράδοση καί κάθε στοιχείο   νία, είναι η Ορθόδοξη παράδοσή μας, όπως καί όλων
         τής εθνότητας καί εθνικότητας. Η τεχνητή καί έξωθεν   τών Ορθοδόξων φυσικά. Η αυθεντική δέ, δηλ. αποστο-
         προωθούμενη πολυπολιτισμικότητα έχει ως στόχους       λική καί αγιοπατερική Ορθοδοξία, ποτέ δέν μπορεί νά
         τά μαθήματα τών Θρησκευτικών, τής Ιστορίας καί τών    δημιουργήσει πνεύμα μισαλλοδοξίας καί φανατισμού,
         Ελληνικών (γλώσσα), διότι προβάλλουν καί ενισχύουν    διότι η μαρτυρική συνείδηση πού δημιουργεί, εκφρά-
         τά κύρια συστατικά τού Έθνους καί τής εθνικότητάς     ζεται ως θυσία τού Ορθοδόξου γιά τούς άλλους καί όχι
         μας. Η στάση, συνεπώς, απέναντι στά μαθήματα αυτά,    τό αντίθετο, τό οποίο συνιστά μόνιμη πράξη τών δυ-
         ιδιαίτερα στό Μ.τ.Θ. , ελέγχει τήν ποιότητα τής πολιτι-  νάμεων τού κόσμου.Όταν καί όπου υπάρχουν αντίθετα
         σμικής μας συνείδησης.                                δείγματα, απλούστατα, δέν πρόκειται γιά Ορθοδοξία!

            Η Ορθόδοξη Θεολογία, πού προσφέρεται στήν εκ-         Τό Μ.τ.Θ. συνεπώς, είναι μία δυνατότητα συνάντη-
         παίδευση, είναι άρρηκτα συνδεδεμένη μέ τήν παγκό-     σης όλης τής ευρωπαϊκής νεολαίας στήν αρχαία πολι-
         σμια ιστορία καί ιδιαίτερα τήν ελληνική. Η εκκλησια-  τιστική ενότητά της. Συμβάλλει έτσι στήν πορεία πρός
         στική ιστορία άλλωστε, είναι μέρος τής ιστορίας τού   τήν ευρωπαϊκή ενότητα, μέ μιά σταθερή βάση. Οι ορ-
         πολιτισμού. Ο χωρισμός τής Θεολογίας από τήν Ιστο-    θόδοξοι μαθητές, εξ άλλου, θά σέβονται πολύ περισ-
         ρία είναι ξένος πρός τήν ελληνικότητα.                σότερο τούς πολιτισμούς τών εισερχομένων στό χώρο
                                                               μας Ξένων, όσο περισσότερο μάθουν νά σέβονται τόν
            Εξ άλλου, είναι αδιανόητος κάθε διαχωρισμός τής    δικό τους πολιτισμό, οδηγούμενοι σέ φιλικές καί φι-
         ιστορίας καί τού πολιτισμού από τήν Θεολογία τής      λάνθρωπες σχέσεις μαζί τους.
         Ορθοδοξίας καί τού τρόπου ζωής, πού παράγει.Όλη
         η ζωή τού Έθνους είναι διαποτισμένη από τό πνεύ-         Δέν πρέπει δέ νά λησμονείται, ότι ο ελληνορθόδο-
         μα τής Ορθοδοξίας, αφού Ορθοδοξία καί Ελληνικότη-     ξος πολιτισμός, τόν οποίο ενσαρκώνει καί μεταδίδει τό
         τα, ενωμένα σέ μία θεανθρώπινη ένωση, είναι μεγέθη    Μάθημα τών Θρησκευτικών, βρίσκεται στή βάση τού
         ασύγχυτα  μέν,  αλλά  καί  αδιαίρετα  δέ.  Η  ισχυρότε-  ευρωπαϊκού  πολιτισμού,  συνδέοντας,  έτσι,  καί  τούς
         ρη επιβεβαίωση αυτής τής ευεργετικής γιά τό Έθνος     Ορθοδόξους, αλλά καί όλη τήν Ευρώπη, μέ τήν ταυτό-
         ενότητας Ελληνισμού καί Ορθοδοξίας προκύπτει καί      τητά της κατά τήν πρό τού σχίσματος (11ος αι.) εποχή,
         από τόν θηριώδη αγώνα τών Νεοεποχιτών, ακόμη καί      παραπέμποντας στήν αρχαία Ενωμένη Ευρώπη.
         επαγγελματιών  Θεολόγων,  γιά  τόν  διαχωρισμό  τους,
         μέ τήν αποσύνδεσή μας από τό Βυζάντιο καί τήν ιστο-      Βέβαια, δέν τρέφω ψευδαισθήσεις. Γνωρίζω, ότι οι
         ρική καί πολιτιστική συνέχειά τους.                   άγευστοι τής Ορθοδοξίας ως πατερικότητας, ακούο-
                                                               ντας  τίς  επισημάνσεις  αυτές,  αισθάνονται  φρικίαση.
            Γι᾿ αυτό τό Μάθημά μας, πράγματι, δέν πρέπει νά    Αυτό όμως πού μέ τρομάζει, είναι ότι υπάρχουν καί
         έχει στενά ομολογιακό, ούτε (όμως) καί γενικά θρη-    Θεολόγοι, πού συμμερίζονται αυτήν τή στάση. Καί γι᾿
         σκειολογικόχαρακτήρα, αλλά κυρίως ιστορικό. Τό μά-    αυτούς μέν εύχομαι «ο Θεός νά τούς φωτίσει», γιά
         θημα ενσαρκώνει καί εκφράζει σύνολο τόν πολιτισμό     μάς δέ «καλόν αγώνα»!
         μας καί βοηθά στήν κατανόηση τής εθνικής μας παρά-
         δοσης. Προσφέρει τά αναγκαία ερμηνευτικά κλειδιά         [Εισήγησις Πρωτοπρ. Γεωργίου Δ. Μεταλληνού,
         γιά τήν προσέγγιση καί βίωση τού πολιτισμού μας (το-  Ομοτίμου Καθηγητού Παν/μίου Αθηνών, στήν ΗΜΕ-
         πωνύμια, εορτές, πανηγύρεις, έθιμα καί όλο τό περιε-  ΡΙΔΑ: "ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ: ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΠΑΙΔΕΙΑ ή
         χόμενο τού λαϊκού βίου καί τής θρησκείας).            ΠΑΝΘΡΗΣΚΕΙΑΚΗ ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑ"; ΠΟΛΕΜΙΚΟ
                                                               ΜΟΥΣΕΙΟ 19-5-2012]
            2. Παράλληλα όμως τό Μ.τ.Θ. συμβάλλει καί στήν
         παραγωγή πολιτισμού, όπως άλλωστε καί όλη η Ορθο-
         δοξία. Ο πολιτισμός προϋποθέτει «τόν πολιτισμό τής
         ψυχής» κατά τόν Τόϋμπη. Λειτουργώντας σ’ αυτό τό         Πηγή: www.agioritikovima.gr
         πλαίσιο, τό Μάθημά μας προβάλλει τίς σταθερές τού
         πολιτισμού, πού διακρατούν τήν εθνική ταυτότητα μας
         καί τήν ιδιοπροσωπία μας, ως προϋπόθεση τής εθνι-
         κής συνέχειάς μας στόν ραγδαία μεταβαλλόμενο κό-
         σμο τής Νέας Εποχής καί τής ισοπεδωτικής Παγκο-
         σμιοποίησης. Βοηθεί έτσι, στήν αποφυγή τής ολιστικής


                                                                                                            Σελίδα 19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24