Page 14 - kafkopoulou-tourkikaithi
P. 14
Όσον αφορά όμως στα θρησκευτικά του πιστεύω, δεν γίνεται καμμία
αναφορά, ούτε εκφέρει γνώμη για το βαρυσήμαντο γεγονός τής Συνόδου
46
Φερράρας – Φλωρεντίας . Ο Χαλκοκονδύλης, βαδίζοντας στα χνάρια τού
δασκάλου του, Πλήθωνα, αποδίδει ενέργειες σε κάποια απρόσωπη υπερφυσική
δύναμη, την οποία δεν κατονομάζει, ενώ παρουσιάζεται να πιστεύει σε
47
χρησμούς και στην μοίρα .
Οθωμανοί Τούρκοι
Το Ισλάμ δεν εμφανίστηκε ξαφνικά με τούς Οθωμανούς Τούρκους,
αλλά ήταν ήδη γνωστό στους Βυζαντινούς, από τον αραβικό κίνδυνο τού 7
ου
και 8 αι. . Βεβαίως, οι διαφορές ποικίλουν, τόσο εξ αιτίας της
48
ου
ιδιοσυγκρασίας και δύναμης του εκάστοτε εχθρού, αλλά και λόγω του
τεράστιου χρονικού διαστήματος που μεσολάβησε. Η πολεμική κατά τού
Ισλάμ, συνίσταται στο γεγονός τής βίαιης θρησκείας, η οποία επιβάλλεται με
το τζιχάντ, τον ιερό πόλεμο κατά των απίστων.
Ο ισλαμικός πολιτισμός, είχε στην βάση του επιδράσεις από τον βυζαντινό και
τον περσικό πολιτισμό, που δέσποζαν στην λεκάνη τής Μεσογείου πολλά
49
ο
ο
χρόνια πριν από εκείνον . Κατά τον 9 και 10 αι., παρατηρείται η γονιμώτερη
περίοδος επαφών μεταξύ Βυζαντινών και Αράβων, λόγω εμπορίου,
50
συνοριακής γειτνιάσεως, πολιτικών και άλλων προσεγγίσεων . Μεταφράσεις
46 Χακοκονδύλης, Άλωσις, σ. 38.
47 Όπ. π., σ. 40.
48 Vasiliev, Ιστορία τής Βυζαντινής Αυτοκρατορίας (324-1453), τ. Α’, σ. 265-278.
49 Γιαννακόπουλος, Μεσαιωνικός Δυτικός Πολιτισμός, σ. 200.
50 Όπ. π., σ. 201-202.
13