Page 13 - karampelias-agioskosmas
P. 13

Μαμωνάς  φαίνεται  ότι  είχε  αναλάβει  αυτό  το  έργο  το  οποίο  όμως  δεν
                   μπόρεσε  να  πραγματοποιήσει  εξ  αιτίας  της  παρουσίας  του  κόσμου  και,
                   τον  Μάιο  του  1779,  ο  Giacomo  Nanni  (Γενικός  Προβλεπτής  Θαλάσσης,
                   στην  Κέρκυρα)  αποφάσισε  την  προσωρινή  αναβολή  των  σχεδίων
                                            30
                   εξόντωσης του Κοσμά , ο οποίος είχε εγκαταλείψει τις ενετοκρατούμενες
                   περιοχές και, τρεις μήνες αργότερα, στις 24 Αυγούστου 1979, ανέλαβαν  οι
                   Εβραίοι  και  οι  Τούρκοι  του  Κουρτ  πασά  να  εκτελέσουν  το  σχέδιο  των…
                   Ενετών.


                          Από  τα  βενετικά  έγγραφα  γνωρίζουμε  το  πέρασμά  του  από  την
                   περιοχή  της  Πρέβεζας  και  τα  χωριά  Λούρο,  Φλάμπουρο  και  Μαύρο
                   Μαντήλι,  όπου  κήρυξε  στις  18  και  20  Απριλίου  1779,  σε  «έξη  χιλιάδες
                   άτομα». Εκεί τον επισκέφθηκε και ο Μαμωνάς ο οποίος, στην Έκθεσή του
                   προς  τον  Έκτακτο  Προβλεπτή  της  Λευκάδας,  Μοροζίνι  (Sebastiano
                   Morosini),  σημειώνει:  «Έχει  αναμφισβητήτως  μέγα  τάλαντον  και
                                                                          31
                   μεγίστην παιδείαν και ζη με μεγάλας στερήσεις» .

                          Ο Μοροζίνι με τη σειρά του αναφέρει, στις 2 Μαΐου 1779, στον Νάνι:
                   «Τελευταίως  ο  καλόγηρος  ούτος  υπέβαλεν  εις  τους  πολυάριθμους
                   ακροατάς του την πρότασιν περί ιδρύσεως σχολής όπου να διδάσκονται
                   τα  γράμματα  εις  τα  παιδιά  των  πτωχών  οικογενειών  και  τοσούτον
                   ενθουσίασε  το  ακροατήριον,  ώστε  εντός  βραχυτάτου  διαστήματος
                   κατώρθωσε να συλλέξη περί τας δέκα χιλιάδας γροσίων εις μετρητά, εις
                   πράγματα και ασημικά» .
                                              32



                   Οι Τούρκοι και οι σχέσεις του με τους κλέφτες


                          Η δράση  και το  κήρυγμα του Πατροκοσμά μεταβάλλονται σε  ένα
                   αναμορφωτικό  και  εθνικό  κίνημα  που  συγκλονίζει  κυριολεκτικά  τις
                   δυτικές  και  βορειοδυτικές  εσχατιές  του  ελληνισμού.  Καθόλου  τυχαία,
                   εξάλλου,  οι  εχθροί  του  πολλαπλασιάζονται  και  διαγκωνίζονται  μεταξύ
                   τους για το ποιος απ’ όλους θα τον εξουδετερώσει. Ο ίδιος προσπαθεί να
                   αποφύγει  κάθε  ανοικτά  επαναστατικό  κήρυγμα  και  αναφέρεται  μόνο
                   υπαινικτικά στο «ποθούμενον» της εθνικής απελευθέρωσης:


                   30  Ξανθοπούλου, σσ. 49-51.
                   31  Κων. Δ. Μέρτζιος, «Το εν Βενετίᾳ Κρατικὸν Ἀρχεῖον», ΗΧ, 15 (1940), σσ. 6-10.
                   32  Κ. Δ. Μέρτζιος, «Το εν Βενετίᾳ…», ό.π., σσ. 5-6.


                                                           12
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18