Page 9 - karampelias-agioskosmas
P. 9

στο Μουσταφούλι (Παναιτώλιο), με τον Μουσταφά Μουσταφούλη και τον
                   επίσης  εξωμότη  Αδάμ,  Δέμο  η  Δαίμονα  όπως  τον  αποκαλούσαν  οι
                   χωρικοί. Στη Λάρισα, στα 1777, οι Τούρκοι και οι Έλληνες γαιοκτήμονες
                   καθώς  και  οι  Εβραίοι  έμποροι  δεν  του  έδωσαν  ούτε  νερό  να  πιει  από
                   κάποιο  πηγάδι  ενώ  ενίοτε  ερχόταν  σε  ευρύτερη  σύγκρουση  με  τους
                   Τούρκους,  όπως  στο  Φανάρι  όπου  οι  Τούρκοι  παραπονέθηκαν  στον
                   Μουφτή ότι κατηγορεί το Κοράνι.


                          Για την ανησυχία που προκάλεσε το κήρυγμά του στην Κεφαλονιά,
                   στους     «αριστοκράτες»       γαιοκτήμονες,      γράφει      ένας    από     τους
                   σημαντικότερους ιστοριοδίφες της Κεφαλονιάς, ο Ηλίας Τσιτσέλης:


                          Κήρυξ  πιστός,  των  ευαγγελικών  αρχών  της  ισότητος  και  της
                   αγάπης, φίλος του νόμου και του δικαίου, φιλόπτωχος και φιλάνθρωπος
                   ων, εκεραυνοβόλει τας καταχρήσεις των αρχών, την ιδιοτέλειαν και τας
                   δεσποτικάς  ιδέας  των  αρχόντων...  Ο  κήρυξ  της  ευαγγελικής  ηθικής
                   εθεωρήθη, ως εικός, ανήρ ασυμφόρων τοις τε εν τοις πράγμασι και τοις
                   αριστοκράταις      αρχών,      επομένως      ανατρεπτικός      του    κοινωνικού
                   συστήματος,  εφ’  οις  πολλοί  εν  Κεφαλληνία  απήτησαν  την  εκδίωξιν
                   αυτού .
                          18



                   Η αργία της Κυριακής και οι Εβραίοι έμποροι


                          Οι  τελευταίες  περιοδείες  του,  ιδιαίτερα  στην  Ήπειρο  και  τα
                   Επτάνησα,  πήραν  μορφή  λαϊκού  κινήματος  και  χιλιάδες  άτομα  τον
                   ακολουθούσαν αδιάκοπα.


                          Είχε  τεσσαράκοντα  η  πεντήκοντα  ιερείς,  οπού  τον  ηκολούθουν
                   κατόπιν  και  όταν  έμελλε  να  υπάγη  από  μίαν  χώραν  εις  άλλην,
                   επαράγγελλε  πρώτον  εις  τους  χριστιανούς  να  εξομολογηθούν  και
                   νηστεύσουν και να κάνουν και αγρυπνίαν και μεγάλην φωτοχυσίαν. Είχε
                   δε επίτηδες μανουάλια ξύλινα χωρούντα κάθε ένα από εκατόν κηρία, τα
                   οποία διαλύοντας έπερνε μαζί του.  Έπειτα μοιράζοντας εις όλους κηρία
                   δωρεάν  έβαλλε  τους  ιερείς  και  εδιάβαζαν  το  Άγιον  Ευχέλαιον  και
                   εχρίοντο όλοι οι χριστιανοί και εις το τέλος έκανε τη διδαχήν. Επειδή δε
                   τον  ηκολούθει  λαός  πολύς  δύο  και  τρεις  χιλιάδες  επρόσταζεν  από  το

                   18  Ηλίας Τσιτσέλης, Κεφαλληνιακά…, ό.π., σσ. 271-272.


                                                            8
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14