Page 17 - koronis-eleftheria-voulisis
P. 17

17




                   ασπάζονται  τις  πεποιθήσεις  της  Κυρηναϊκής    σχολής,  ενώ  ο  σκεπτικισμός  υιοθετεί  την
                   «απορριπτική» του Σωκράτη και η φιλοσοφία του συνοψίζεται στο περίφημο ρητό του «εν
                   οίδα ότι ουδέν οίδα». Ένα δεύτερο κοινό χαρακτηριστικό είναι η αναδρομή τους σε πολύ
                   παλιά  φιλοσοφικά    συστήματα.  Οι  Στωικοί  επαναφέρουν  τις  δόξες  του  Ηράκλειτου,  οι
                   Επικούρειοι  ανατρέχουν  στον  Δημόκριτο  και  οι  Σκεπτικοί  αναφέρονται  στις  αξίες  των
                   σοφιστών.  Ένα  τρίτο  κοινό  σημείο  είναι  η  αλλαγή  του  φιλοσοφικού  προτύπου  για  τον
                   άνθρωπο. Και στις τέσσερεις σχολές ο ιδανικός άνθρωπος δεν είναι πλέον ο  οδεύων  προς
                   την φιλοσοφία, αλλά ο σοφός ο οποίος την γνωρίζει. Επίσης, κοινή είναι και η στάση τους
                   απέναντι  στην  ζωή,  αν  και  διατυπώνεται  με  διαφορετικούς  φιλοσοφικούς  όρους.  Η
                   «απάθεια» των Στωικών είναι η ιδιά ποιότητα με την «αταραξία» των Σκεπτικών και των
                   Επικούρειων. Τέλος, ένα άλλο κοινό τους  σημείο είναι ο διαχωρισμός της επιστήμης από την
                   φιλοσοφία και η υποβάθμιση της δεύτερης έναντι της πρώτης. Με αποτέλεσμα η φιλοσοφία
                   να  πάψει  να  είναι  ένα  προσωπικό  μέσο  έρευνας  και  γίνεται  μια  συστημική  διδασκαλία.
                   (Γεωργούλης, 2008:352-353 )

                          Παρά  τη  φαινομενική  ιδεολογική  αλληλοεπίδραση  των  Στωικών  με  τα  άλλα
                   σύγχρονα  ομοειδή  ρεύματα,  η  στωική  φιλοσοφία  αποτελεί  ένα  ξεχωριστό  πνευματικό
                   κομμάτι  της  εποχής.  Διότι  δεν  συγγενεύει  με  τη  κυνική  φιλοσοφία  επειδή  δέχεται  την
                   αναγκαιότητα της επιστημονικής γνώσης . Δεν πλησιάζει την φιλοσοφία του Πλάτωνα και του
                   Αριστοτέλη διότι απορρίπτει τον δυισμό στο σύμπαν μεταξύ «είδους και ύλης» (πνεύμα και
                   ύλη).  Αυτόν  τον  δυισμό  τον  αντιμετωπίζουν  οι  στωικοί  απαντώντας  με  μονισμό.
                   Αντιτάσσοντας  τον λόγο  του Ηράκλειτου, τον οποίον εκλαμβάνουν σαν απόλυτη δύναμη η
                   οποία  διέπει  τα πάντα.  Δέχονται  την  ύλη    σαν  κάτι  το  προσδιορισμένο  και  λογικό,  διότι
                   πιστεύουν ότι αν υπάρχει ύλη ανεξέλεγκτη από τον λόγο θα διατάρασσε την αρμονία και την
                   ομόνοια στο σύμπαν. Αυτή η ανταρσία στον λόγο θα είχε αντίκτυπο και στην ανθρώπινη
                   συμπεριφορά όσον αφορά την υπακοή του στο λόγο. (Γεωργούλης, 2008: 366). Ο Ηράκλειτος
                   εφοδίασε  με  δύο    πανίσχυρα  πνευματικά  όπλα  το  Στωικό  οικοδόμημα,  το  λόγο  και  την
                   αρμονία. Ο λόγος του Ηράκλειτου ο οποίος μπορεί να ακουστεί ή να αποκαλυφθεί στον
                   άνθρωπο είναι η δύναμη η οποία διαπερνά και κατευθύνει τα πάντα στο σύμπαν . Στο λόγο
                   μετέχουν τα πάντα επειδή υπάρχει μέσα τους   και φυσικά μετέχει και ο άνθρωπος σαν μέρος
                   του λόγου.  Η ύπαρξη του λόγου σαν ενιαία ουσία  δηλώνει ότι τα πάντα είναι ένα (μονισμός).
                   Οι  κατέχοντες  το λόγο είναι σε θέση να γνωρίζουν την πραγματική φύση των όντων και να
                   ερμηνεύουν την κάθε κοσμική έκφανση. Ο Ζήνωνας χρησιμοποίησε τη φωτιά τον φορέα και
                   σύμβολο του λόγου του Ηράκλειτου  σαν βασικό στοιχείο στην φυσική του. Ο ηρακλείτειος
                   λόγος επηρέασε τον ηθικό καθορισμό της  σχέσης του ανθρώπου με τη φύση η οποία ορίζεται
                   ως το «ομολογουμένως ζην» να ζει, δηλαδή κανείς   σύμφωνα με το λόγο. Απότοκη του λόγου
                   είναι η αρμονία, η οποία  συνδέει με την ρυθμιστική δύναμη του λόγου όλα τα στοιχεία του
                   κόσμου σε μια αρμονική ευταξιακή συνύπαρξη η οποία τον κάνει κόσμο (κόσμημα). (Long,
                   2012: 234).




                              Κεφάλαιο 1: Ο Στωικισμός ως φιλοσοφικό ρεύμα



                          Ο  στωικισμός  σαν  φιλοσοφικό  ρεύμα,  το  οποίο    Ιδρύθηκε  από  τον  Ζήνωνα  τον
                   Κιτιαία,  εμφανίστηκε  στην  ελληνιστική  εποχή.  Πήρε  το  όνομα  της  από  την  Ποικίλη
                   (ζωγραφισμένη από τον Πολύγνωτο)(Γεωργούλης, 2008: 360) Στοά, η οποία βρισκόταν στην
                   κεντρική  αγορά  της  Αθήνας.  Διάδοχος  του  Ζήνωνα  υπήρξε  ο  Κλεάνθης    και  αυτού    ο


                                                           17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22