Page 16 - koronis-eleftheria-voulisis
P. 16

16




                   πρακτικής καθημερινότητας. Επιπλέον, δεν εκφράζεται  από την ποίηση αλλά από το ερωτικό
                   μυθιστόρημα το  νέο καλλιτεχνικό εκφραστικό είδος. Το οποίο απαιτούσε την χρήση της
                   συγγραφικής  δεξιοτεχνίας  και  όχι    την  ιερουργία  της  έμπνευσης.(Γεωργούλης,  2008:347-
                   349)

                          Η  οργάνωση  του  νέου  πολιτειακού  συστήματος  αλλά  και  η  προσαρμογή  του
                   «καινούριου»    ανθρώπου  στις  παρούσες  συνθήκες  απαιτούσαν  την  χρήση  του  λογικού
                   υπολογισμού, του ορθολογισμού, δηλαδή. Ο ορθολογισμός εισχώρησε  σε κάθε τομέα της
                   ανθρώπινης  δραστηριότητας,  ακόμα  και  στη  θρησκεία.  Ο  κλονισμός  της  πίστης  του
                   ανθρώπου στους πατρώους θεούς που είχε υιοθετήσει η πόλη του,  έκανε τον ορθολογισμό,
                   την  μόνη  μέθοδο  σκέψης  εκείνη  τη  εποχή.  Ο  θρησκευτικός  κλονισμός  δημιούργησε  την
                   ανάγκη γέννησης μιας θρησκείας, η οποία θα αντικαταστήσει την απολεσθείσα. Αλλά εκείνη
                   την εποχή κάθε νέα θρησκεία ήταν τεχνητή. Διότι  βασιζόταν  στον ψυχρό υπολογισμό της
                   λογικής . Ήταν, δηλαδή  θρησκεία κενή  διότι της έλειπε το μεταφυσικό στοιχείο βάσει του
                   οποίου έρχεται σε κοινωνία ο πιστός με το θείο.   (Γεωργούλης, 2008: 350-)

                          Η  ανασφάλεια  και  ο  φόβος    του  ανθρώπου  μπροστά  στην  ανωτέρα  από  αυτόν
                   κρατική  δύναμη,  του  ξύπνησαν  το  συναίσθημα  της  αυτοσυντήρησης  και  τον  ώθησαν  σε
                   αντίδραση . Η αντίδραση του εκφράστηκε με την αναζήτηση  του τρόπου  προστασίας της
                   ζωής του, της ψυχικής του ακεραιότητας και της αποκατάστασης  της προσωπικότητας του.
                   Σε τελική ανάλυση αναζητούσε, έναν  ηθικό τρόπο, ο οποίος θα αποτελέσει τον ηθικό κανόνα
                   της  επιβίωσης και  εναρμόνισης του με το σύνολο. Με βάσει αυτή την αναγκαιότητα τα
                   φιλοσοφικά  συστήματα  της  εποχής  άλλαξαν  πάλι  το    ιδεολογικό  τους  πρότυπο  .
                   Επικεντρώθηκαν στο ηθικό ιδεώδες της ζωής του ανθρώπου. Ήταν δύσκολο να ορισθεί ένα
                   κοινό  ιδεώδες για όλους τους ανθρώπους, επειδή,  η  ψυχή τους είναι ασταθής λόγω των
                   έντονων  παθών  τα  οποία  την  κυριεύουν.  Η  ηθική    επιστήμη  τότε  στράφηκε  προς  την
                   καταπολέμηση  των  παθών,  με  αποτέλεσμα  να  κυριαρχήσει  ένας  μεγάλος  ζήλος  για
                   ηθικολογία και σωφρονισμό.(Γεωργούλης, 2008:350 )

                          Κατά την μετααριστοτελική πνευματική περίοδο , από το 322 π.Χ, δηλαδή, και μετά,
                   συνεχίζεται  η  πλατωνική σκέψη μέσω της  αρχαίας Ακαδημίας και  η  αριστοτελική με  την
                   λειτουργία της Περιπατητικής σχολής. Δίπλα τους αναπτύχθηκαν και δύο νέα φιλοσοφικά
                   ρεύματα. Εκείνα των Στωικών με ιδρυτή τον Ζήνωνα τον Κιττιέα και  των Επικουρείων με
                   θεμελιωτή τον Επίκουρο. Παράλληλα η αρχαία Ακαδημία έλαβε μορφή νέας φιλοσοφικής
                   σχολής όταν ο διευθυντής της Αρκεσίλαος επηρεάστηκε βαθιά  από τον Πύρρωνα τον Ηλείο
                   και από τον Τίμωνα από το Φλιάσιο, τους δύο βασικούς σκεπτικιστικούς φιλοσόφους . Με
                   τον νέο  πνευματικό προσανατολισμό  η αρχαία Ακαδημία μετασχηματίστηκε  σε  σχολή
                   προσχωρούσα στη Σκεπτική πίστη. Κατά συνέπεια στην αυγή της ελληνιστικής φιλοσοφίας
                   υπήρχαν στον ιστορικό χώρο όπου απλώθηκαν τα ελληνιστικά κράτη τέσσερεις φιλοσοφικές
                   σχολές. Η Περιπατητική, η Στωική, Η Επικούρεια και η Σκεπτική. Η αυστηρότητα των ορίων
                   αυτών των σχολών  διαταράχθηκε  όταν αναπτύχθηκε  μια νέα πνευματική τάση η οποία
                   πρέσβευε στην κατάργηση των αμιγών σχολών. Η νέα φιλοσοφική πρόταση συνέβαλε κατά
                   το τέλος του πρώτου αιώνα π.Χ. στην  ίδρυση της εκλεκτικής σχολής. Η βασική θέση του
                   εκλεκτισμού  ήταν  ότι  τα  δόγματά  του  θα  είναι    απαύγασμα    επιλεγμένων  αρχών  και
                   αξιώματων  από τα ήδη υπάρχοντα  πνευματικά κινήματα. (Γεωργούλης, 2008: 351-352 )

                          Οι υφιστάμενες σχολές έχουν μερικά κοινά στοιχεία, το πρώτο είναι η  ασχολία τους
                   με την ηθική φιλοσοφία, έχοντας σαν κοινό στόχο τη  διερεύνηση της ατομικής ευδαιμονίας.
                   Αυτός  ο  στόχος  επαναφέρει  στην  πνευματική  τους  μνήμη    απόψεις  των  ελασσόνων
                   πλατωνικών  σχολών.  Έτσι οι  Στωικοί  χρησιμοποιούν    θέσεις  των  Κυνικών,  οι Επικούρειοι



                                                           16
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21