Page 3 - koutsos-katavasiesPasxa
P. 3

Χριστού  στον  κόσμο  με  την  γέννησή  του,  σ’    αυτόν  πανηγυρίζει  την
                   έλευση του Χριστού στην Εκκλησία με την Ανάστασή Του.


                          Στη  συνέχεια  ο    υμνογράφος  μας  λέει  γιατί  πρέπει  να

                   λαμπροφορέσουμε: Γιατί είναι Πάσχα. Το γεγονός αυτό το τονίζει με το
                   να  επαναλαμβάνει  δυο  φορές  τη  λέξη:  Πάσχα  και  μάλιστα  Κυρίου

                   Πάσχα.  Πάσχα  είναι  εβραϊκή  λέξη  και  σημαίνει  διάβαση.  Για  τους
                   Εβραίους Πάσχα ήταν η διάβαση της Ερυθράς θάλασσας και η φυγή από

                   τη γη της αιχμαλωσίας, την Αίγυπτο, στη γη της επαγγελίας, την Χαναάν.
                   Για τους Χριστιανούς όμως Πάσχα και μάλιστα Πάσχα Κυρίου σημαίνει

                   διάβαση από τον θάνατο στη ζωή και από τη γη στον ουρανό. Αυτή όμως
                   τη διάβαση, αυτό το σωτήριο γεγονός το επιτέλεσε ο Χριστός που είναι ο

                   Θεός μας. Κι αν οι Εβραίοι μετά τη διάβαση της Ερυθράς έψαλλαν το
                   «άσωμεν  τω  Κυρίω,  ενδόξως  γαςδεδόξασται»                εμείς  οι  Ορθόδοξοι

                   ψάλλουμε τον επινίκιονύμνον για την νίκη μας κατά του θανάτου.


                          Η  εκκλησία  μας  ψάλλει  την  περίοδο  αυτή  το  τροπάριο,  που
                   εμπεριέχει σε συμπύκνωση όλο το νόημα του Πάσχα: «Χριστός Ανέστη εκ

                   νεκρών  θανάτω  θάνατον  πατήσας  και  τοις  εν  τοις  μνήμασιζωήν
                   χαρισάμενος». Ο Χριστός πάτησε τον Θάνατο με τον θάνατό Του κι έτσι

                   πραγματοποιήθηκε το προαιώνιο σχέδιο του Θεού, όταν είπε στον φίδι,
                   τον  Διάβολο:  «ένας  απόγονος  αυτής  της  γυναίκας  (της  Εύας)  θα  σου

                   συντρίψει  την  κεφαλήν  σου  και  συ  θα  συντρίψεις  τη  φτέρνα  αυτού».
                   (Γέν. Γ΄, 15) Ο  Διάβολος σύντριψε με τον Σταυρικό θάνατο τη πτέρνα

                   του  Χριστού,  αλλά  ο  Χριστός  συνέτριψε  το  κεφάλι  του  φιδιού  και  το
                   σκότωσε,  δηλαδή  του  αφαίρεσε  τη  δύναμη  που  είχε  μέχρι  τότε,  να

                   κρατάει τους ανθρώπους νεκρούς μέσα στα μνήματα. Ο Χριστός όμως με
                   την  Ανάστασή  Του  χάρισε  στους  νεκρούς  αυτούς  και  σε  ολόκληρο  το

                   ανθρώπινο γένος τη ζωή, την αθανασία, που  είχε χάσει, και επανέφερε
                   τον άνθρωπο στον Παράδεισο απ’  όπου έλειπε για αιώνες.


                          Αυτό το πρώτο τροπάριο της Καταβασίας του Πάσχα είναι και ο

                   πρώτος  ειρμός  του  αντίστοιχου    Κανόνα  του  Πάσχα.  Αυτός  ο  ειρμός


                                                            2
   1   2   3   4   5   6   7   8