13ο Φεστιβάλ Θρησκευτικής Μουσικής Πάτμου.“Η θεία αποκάλυψη της μουσικής”

23 Αυγούστου 2013

Συνεντεύξεις: με τον Άλκη Μπαλτά και τον Αλέξανδρο Μούζα

Το 13ο Φεστιβάλ Θρησκευτικής Μουσικής Πάτμου πραγματοποιείται φέτος από την Παρασκευή 30 Αυγούστου έως την Τετάρτη 4 Σεπτεμβρίου 2013, στον Ιερό χώρο της Αποκάλυψης, με Καλλιτεχνικό Διευθυντή τον Μαέστρο Άλκη Μπαλτά και διοργανωτή το Πνευματικό Κέντρο Δήμου Πάτμου.

Το Φεστιβάλ Θρησκευτικής Μουσικής Πάτμου, που ξεκίνησε το 2001, είναι πλέον μία από τις σημαντικότερες και μοναδικές, ως προς το περιεχόμενό της, μουσικές καλοκαιρινές διοργανώσεις με στόχο την παρουσίαση εκδηλώσεων υψηλού μουσικού και πνευματικού περιεχομένου, όπως αρμόζει στον ιερό χώρο στον οποίο φιλοξενείται.

Στο Φεστιβάλ Θρησκευτικής Μουσικής Πάτμου, το περιβάλλον και όλη η φύση ενός πανέμορφου νησιού, συνδυάζονται ιδανικά με τη θρησκευτική μουσική και δημιουργούν μία θαυμαστή αρμονία. “Μπροστά στο Ιερό Σπήλαιο όπου ο Ιωάννης έγραψε την Αποκάλυψη μόνο ένα πνευματικό και σοβαρό μουσικό φεστιβάλ θα μπορούσε να πραγματοποιείται, και αυτό ακριβώς κάνουμε”, δηλώνει ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ, Άλκης Μπαλτάς.

Φέτος το Φεστιβάλ Θρησκευτικής Μουσικής Πάτμου, προσκαλεί ξεχωριστούς καλλιτέχνες και σχήματα για 6 ημέρες μουσικής πανδαισίας αλλά και παιδείας, αποκαλύπτοντας τον τεράστιο πλούτο της θρησκευτικής μουσικής και ποίησης.

Εκκλησιαστικοί ύμνοι από την Ορθόδοξη και Δυτική μουσική παράδοση, Βυζαντινοί Ύμνοι (ελληνικά και αραβικά), λατρευτικά τραγούδια της Μικράς Ασίας και των Δωδεκανήσων, θρησκευτικά χορωδιακά τραγούδια του διεθνούς μουσικού ρεπερτορίου, βραδιά αφιερωμένη στον Ποιητή Κωστή Παλαμά και τα ποιήματά του για την Παναγία, βραδιά για την προστασία του περιβάλλοντος με παραδοσιακά τραγούδια της Δωδεκανήσου, και μία ιδιαίτερη εκπαιδευτική συναυλία με την Ορχήστρα του Φεστιβάλ να συμπράττει με τους μαθητές του Γυμνασίου της Πάτμου δημιουργούν και φέτος ένα ιδιαίτερο πρόγραμμα.

Το πρόγραμμα του Φεστιβάλ έχει ως εξής:

Παρασκευή 30 Αυγούστου

1η Συναυλία: “σε μνήμη Θανάση Αναπολιτάνου”

ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΧΟΡΩΔΙΑ ΔΗΜΟΥ ΡΟΔΟΥ

“Ισχύς μου και ύμνησίς μου ο Κύριος”

Επιλογή εκκλησιαστικών ύμνων από την Ορθόδοξη και Δυτική μουσική παράδοση. Τη χορωδία διευθύνει ο Γιώργος Σακελλαρίδης. Σολίστ, οι Ελευθερία Ζαράκη και Λεωνίδας Σακελλαρίδης.

-Πειραματική Χορωδία Δήμου Ρόδου

-Πειραματική Χορωδία Δήμου Ρόδου

Σάββατο 31 Αυγούστου

2η Συναυλία: “για τα 300 χρόνια από την ίδρυση της Πατμιάδας Σχολής (1713-2013)”

ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑ Παραδοσιακής Μουσικής “ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ”

Στο πρώτο μέρος θα ακουστούν Βυζαντινοί Ύμνοι (ελληνικά και αραβικά) ενώ στο δεύτερο, λατρευτικά τραγούδια της Μικράς Ασίας και των Δωδεκανήσων.

-Συγκρότημα Μεσόγειος

-Συγκρότημα Μεσόγειος

Κυριακή 1 Σεπτεμβρίου

3η συναυλία: “Για την ημέρα προστασίας του περιβάλλοντος”

ΚΑΙΤΗ ΚΟΥΛΙΑ “μες του Αιγαίου τα τραγούδια

Συναυλία με παραδοσιακή μουσική και τραγούδια της Δωδεκανήσου. Την γνωστή τραγουδίστρια συνοδεύουν σπουδαίοι μουσικοί όπως ο Χρήστος Τσιαμούλης (λαούτο – τραγούδι), Στέλλα Βαλάση (σαντούρι) και Κυριάκος Γκουβέντας (βιολί).

Καίτη Κουλλιά

-Καίτη Κουλιά

Τρίτη 3 Σεπτεμβρίου

4η συναυλία: “Αφιέρωμα για τα 70 χρόνια από τον θάνατο του Κωστή Παλαμά”

Συναυλία της ΟΡΧΗΣΤΡΑΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΠΑΤΜΟΥ σε διεύθυνση

Άλκη Μπαλτά. “…φέγγω εμπρός στην Παναγιά”

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει θρησκευτικά έργα Ελλήνων και ξένων συνθετών, και είναι διανθισμένο με ποιήματα του Παλαμά αναφερόμενα κυρίως στην Παναγία.

-Ορχήστρα του Φεστιβάλ Πάτμου

-Ορχήστρα του Φεστιβάλ Πάτμου

Τετάρτη 4 Σεπτεμβρίου

5η συναυλία: “Μουσική από την Εσθονία”

Με τη χορωδία κοριτσιών του Μουσικού Γυμνασίου Tallin της Εσθονίας

Διεύθυνση Χορωδίας: Ingrid Korvits

To πρόγραμμα περιλαμβάνει θρησκευτικά χορωδιακά τραγούδια του διεθνούς μουσικού ρεπερτορίου.

-Χορωδία από το Ταλλίν της Εσθονίας

-Χορωδία από το Ταλλίν της Εσθονίας

Παράλληλες Εκδηλώσεις

Τη Δευτέρα 2 Σεπτεμβρίου, θα πραγματοποιηθεί εκπαιδευτική συναυλία με το έργο του Αλέξανδρου Μούζα CAM-MEDIA στο οποίο, μαζί με την Ορχήστρα Φεστιβάλ της Πάτμου, θα συμπράξουν μαθητές του Γυμνασίου της Πάτμου.

Το έργο Cam-Media του Αλέξανδρου Μούζα

Το έργο Cam-Media του Αλέξανδρου Μούζα

Την Πέμπτη 5 Σεπτεμβρίου, η χορωδία κοριτσιών του Μουσικού Γυμνασίου Tallin της Εσθονίας, θα δώσει συναυλία με λαϊκά τραγούδια της Εσθονίας στο Λιμάνι.

Όλες οι συναυλίες (που έχουν ελεύθερη είσοδο), πραγματοποιούνται στο Υπαίθριο Χώρο του Ιερού Σπηλαίου της Αποκάλυψης ενώ το Φεστιβάλ διοργανώνεται από το Πνευματικό Κέντρο Δήμου Πάτμου, στηρίζεται οικονομικά από τον Δήμο Πάτμου, την Πατριαρχική Εξαρχία Πάτμου, την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου- Τμήμα Πολιτισμού Δωδεκανήσου, τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Τουρισμού και του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Στην Πεμπτουσία μίλησαν ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ Μαέστρος Άλκης Μπαλτάς και ο Συνθέτης Αλέξανδρος Μούζας.

Ο Μαέστρος Άλκης Μπαλτάς μίλησε στην Πεμπτουσία, για το φετινό πρόγραμμα των εκδηλώσεων, για τη θρησκευτική μουσική και έκανε μία αναδρομή στα 13 χρόνια του θεσμού.

Άλκης Μπαλτάς

Άλκης Μπαλτάς

-Δεκατρία χρόνια συμπληρώνει φέτος το Φεστιβάλ Θρησκευτικής Μουσικής Πάτμου, αν σας ζητούσα να επιλέξετε μία στιγμή, που εσείς θεωρείτε ως την πιο σημαντική, ποια θα επιλέγατε κ. Μπαλτά;

-Είναι αδύνατο να απαντήσω σ’ αυτήν την ερώτηση, έχουν γίνει πάρα πολλές συναυλίες αυτά τα δεκατρία χρόνια, εξαιρετικά ενδιαφέρουσες. Είχαμε συμμετοχές μεγάλων ορχηστρών, ελληνικών και ξένων και χορωδιών, αλλά και μεμονωμένων καλλιτεχνών. Δεν θα μπορούσε λοιπόν με τίποτα να κάνω επιλογή, εκτός ίσως από μία περίπτωση.

Είναι μια καθαρά δική μου εντύπωση και ανάμνηση. Ήταν το 2001, η έναρξη, η αρχή, η πρώτη συναυλία, δεν αναφέρομαι στο μουσικό της περιεχόμενο που ήταν πολύ καλό, αλλά αναφέρομαι στη δικιά μου αίσθηση, μπροστά στο σπήλαιο της Αποκάλυψης και κάτω από το Μοναστήρι μέσα σε μία μαγευτική νύχτα, να αντικρίζει κανείς το λιμάνι και το νησί της Πάτμου, μέσα σε ήχους κλασσικής μουσικής και γενικότερα μουσικής εμπνευσμένης από τη χριστιανική πίστη, μέσα σε ένα γεμάτο θέατρο…Αυτή η εικόνα του ξεκινήματος έχει μείνει πολύ χαραγμένη μέσα μου και αυτήν θα ήθελα αυτήν την ώρα να διακρίνω από όλα τα άλλα.

-Τι εννοούμε όταν λέμε θρησκευτική μουσική και πόσο είναι εξοικειωμένο το ελληνικό κοινό μ’ αυτό το είδος της μουσικής;

-Πράγματι χρειάζεται να γίνει ένας διαχωρισμός γιατί πολλοί μπερδεύουν τη θρησκευτική μουσική με την εκκλησιαστική μουσική που ακούγεται στην Εκκλησία και στη λατρεία. Έχουμε και κλασσική μουσική η οποία είναι εμπνευσμένη από τη χριστιανική πίστη, ο Μπετόβεν, ο Μότσαρτ και άλλοι συνθέτες της Δύσης, έχουν γράψει τέτοια έργα, υπάρχουν επίσης σύγχρονα τραγούδια που αναφέρονται στο Χριστό, στην Παναγία μέσα σε μια ατμόσφαιρα θρησκευτικού περιεχομένου και έχουμε επίσης και το δημοτικό λατρευτικό τραγούδι, όλα αυτά μαζί συνθέτουν το μουσικό περιεχόμενο του φεστιβάλ της Πάτμου. Αποκαλύπτουμε ένα ευρύ φάσμα μουσική εμπνευσμένης από τη θρησκεία και γι’ αυτό ο τίτλος είναι “η θεία αποκάλυψη της μουσικής”.

Το ενδιαφέρον του κόσμου αποδεικνύεται από την εξαιρετικά μεγάλη προσέλευση.

Σε ό,τι αφορά στο θέμα της εξοικείωσης, είτε μιλάμε για μουσική είτε μιλάμε για οποιαδήποτε άλλη τέχνη, παραστατική, λόγου ή ο,τιδήποτε άλλο, εάν το προϊόν, το αντικείμενο το οποίο κανείς κοιτάζει ή ακούει, είναι υψηλού επιπέδου, δεν είναι δυνατόν να μην ακουμπήσει τον άνθρωπο και να μην τον συγκινήσει. Δεν μπορεί να μην νιώσει κανείς την κρυμμένη ομορφιά…

Δύο είναι οι απαραίτητες προϋποθέσεις, το έργο να είναι υψηλού επιπέδου και η παρουσίασή του να είναι επίσης υψηλού επιπέδου.

Όταν συνδυάζονται αυτά τα δύο, συγκινούν ακόμη κι αυτόν που έρχεται για πρώτη φορά στο φεστιβάλ.

Θέλω να σας πω ένα πολύ χαρακτηριστικό γεγονός που έζησα πριν από μερικά χρόνια. Παρουσιάσαμε λοιπόν το Ρέκβιεμ του Φορέ, ένα έργο που ίσως κάποιος να μην το έχει ξανακούσει. Συνάντησα λοιπόν μία κυρία που είχε ξεπεράσει τα 80 και μου είπε χαρακτηριστικά: “γιατί έπρεπε να γίνω 82 ετών για να ακούσω κάτι τέτοιο!”

-Να έρθουμε τώρα στο φετινό πρόγραμμα; Παρατηρώ ότι φέτος υπάρχει μια διαφοροποίηση. Κάθε χρόνο το φεστιβάλ ξεκινά με εκκλησιαστικούς ύμνους από βυζαντινή χορωδία. Τι αλλάζει φέτος;

-Πράγματι μέχρι τώρα ξεκινούσαμε με βυζαντινή χορωδία. Φέτος είναι λίγο διαφορετικά τα πράγματα.

Φέτος η πρώτη συναυλία μας την Παρασκευή 30 Αυγούστου, είναι από τη Ρόδο με τη Χορωδία του Δήμου υπό τη διεύθυνση του κυρίου Σακελλαρίδη, οι οποίοι θα ψάλλουν ύμνους από την ορθόδοξη και τη δυτική παράδοση, (ύμνους της Εκκλησίας μας επεξεργασμένους με δυτικό τρόπο και έργα δυτικών συνθετών). Γιατί όμως φέτος ξεκινάμε έτσι θα αναρωτηθεί κανείς. Το Φεστιβάλ Πάτμου ξεκίνησε το 2001 και συνεχίζει μέχρι σήμερα. Ξεκίνησε μετά από παρότρυνση ενός οραματιστή ανθρώπου ο οποίος και εμπνεύστηκε αυτήν την ιδέα, να γίνει στο ιερό νησί το φεστιβάλ. Ήταν ο Θανάσης Αναπολιτάνος ο οποίος πέθανε φέτος. Καταγόταν από την Ρόδο και ήταν αρχιτέκτονας, μουσικόφιλος, καλλιεργημένος, άνθρωπος με κοινωνικές ευαισθησίες, αφιερωμένος στον αγώνα ενάντια στους πυρηνικούς εξοπλισμούς. Την πρώτη χρονιά του φεστιβάλ είχαμε φωνάξει τη χορωδία στην οποία τραγουδούσε και ο ίδιος ως χορωδός. Η πρώτη μας λοιπόν συναυλία είναι αφιερωμένη στη μνήμη του Θανάση Αναπολιτάνου και έρχεται η ίδια χορωδία με την οποία ξεκινήσαμε το φεστιβάλ.

Το Σάββατο 31 Αυγούστου, θα ακολουθήσει ένα συγκρότημα παραδοσιακής μουσικής και το πρόγραμμα της βραδιάς έχει δύο μέρη, στο πρώτο θα έχουμε βυζαντινούς ύμνους και στο δεύτερο παραδοσιακά λατρευτικά τραγούδια από τη Μικρά Ασία και τα Δωδεκάνησα. Η συναυλία αυτή είναι αφιερωμένη στα 300 χρόνια από την ίδρυση της Πατμιάδας Σχολής. Μια Σχολή του Γένους κι αυτή, με τεράστια ιστορία η οποία ιδρύθηκε το 1713. Μάλιστα ο Σχολάρχης της ο κ. Κόττορος ανάμεσα στα δύο μέρη της συναυλίας θα κάνει μια παρουσίαση – αναδρομή στην ιστορία της Σχολής.

Η τρίτη συναυλία την Κυριακή 1η Σεπτεμβρίου, έχει καθιερωθεί να είναι αφιερωμένη στο περιβάλλον, καθώς το Οικουμενικό Πατριαρχείο έχει ορίσει την 1η Σεπτεμβρίου ως ημέρα αφιερωμένη στην προστασία του περιβάλλοντος. Έτσι αποφασίσαμε να έχουμε εκείνη την ημέρα μουσικές οι οποίες κάπως αναφέρονται σ’ αυτό το θέμα. Θα έχουμε παραδοσιακή μουσική και τραγούδια από τα Δωδεκάνησα (τα οποία μιλάνε για τη φύση, για τη θάλασσα κ.λ.π.) με τη γνωστή τραγουδίστρια την Καίτη την Κουλιά και ένα μικρό μουσικό σύνολο.

Την Τρίτη 3 Σεπτεμβρίου, η Ορχήστρα του Φεστιβάλ Πάτμου που λειτουργεί μόνο κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ υπό τη διεύθυνσή μου, θα παρουσιάσει ένα πρόγραμμα το οποίο έχει τον τίτλο “Φέγγω εμπρός στην Παναγιά”. Ο τίτλος αυτός προέρχεται από ένα ποίημα του Κωστή Παλαμά για την Παναγία και η όλη συναυλία είναι αφιερωμένη στα 70 χρόνια από το θάνατο του Κωστή Παλαμά. Ανάμεσα στις μουσικές θα διαβάζονται ποιήματα του Κωστή Παλαμά τα οποία αναφέρονται στη θρησκεία και κυρίως στην Παναγία. Θα ακουστούν έργα των Χέντελ, Γκριγκ, Λίστ, Σούμπερτ, ένα ποίημα του Παλαμά που αναφέρεται στην Πόλη, ένα γνωστό τραγούδι για τον Βόσπορο σε μεταγραφή για ορχήστρα, το Άξιον Εστί του Θεοδωράκη, τέτοια θα είναι η σύνθεση του προγράμματος.

Την Τετάρτη 4 Σεπτεμβρίου, θα έχουμε μουσική από την Εσθονία. Μία χορωδία κοριτσιών από ένα γυμνάσιο από την πόλη Ταλλίν, θα τραγουδήσει θρησκευτικά, χορωδιακά τραγούδια, από το διεθνές ρεπερτόριο. Τα πιο πολλά όμως είναι Εσθονών συνθετών. Το σημαντικό σ’ αυτή τη συναυλία είναι ότι πέρα από το γεγονός ότι θα έχουμε ένα εξαιρετικό χορωδιακό σύνολο και την ευκαιρία να ακούσουμε έργα τα οποία δεν τα γνωρίζουμε, η χορωδία αυτή ήθελε πάρα πολύ να τραγουδήσει μπροστά από το Σπήλαιο της Αποκάλυψης. Εμείς τους απαντήσαμε ότι είναι αδύνατο να καλύψουμε τα έξοδά τους λόγω οικονομικής κρίσης. Η χορωδία τελικά έρχεται με δικά της έξοδα! Με την υποστήριξη του κράτους της Εσθονίας, χωρίς να επιβαρύνει καθόλου τον προϋπολογισμό το δικό μας.

Μία καινοτομία στο φετινό πρόγραμμα είναι οι παράλληλες εκδηλώσεις. Φέτος είναι προγραμματισμένες δύο παράλληλες εκδηλώσεις. Η μία θα γίνει τη Δευτέρα 2 Σεπτεμβρίου και είναι εκπαιδευτική συναυλία με ένα έργο του Αλέξανδρου Μούζα. Πρώτα θα παίξει η Ορχήστρα του Φεστιβάλ μερικά έργα πολύ αγαπητά στο ευρύ κοινό και μετά θα παιχθεί το έργο του Αλέξανδρου Μούζα για ορχήστρα εγχόρδων για διάφορους ήχους. Το πιο σημαντικό είναι ότι μετέχουν μαθητές. Είναι διαδραστικό το έργο. Η δεύτερη συναυλία θα γίνει στις 5 Σεπτεμβρίου στο λιμάνι της Πάτμου, όπου η χορωδία από την Εσθονία θα αποδώσει λαϊκά τραγούδια από την Εσθονία.

Ο Συνθέτης Αλέξανδρος Μούζας μίλησε στην Πεμπτουσία για το έργο του CAM-MEDIA, την εκπαιδευτική συναυλία και τη σύμπραξη της Ορχήστρας Φεστιβάλ της Πάτμου και των μαθητών του Γυμνασίου της Πάτμου.

Αλέξανδρος Μούζας

Αλέξανδρος Μούζας

-Τι ακριβώς εννοείτε εκπαιδευτική συναυλία;

-Η συναυλία αυτή θα είναι η κατάληξη ενός προγράμματος που θα προετοιμαστεί την εβδομάδα που θα προηγηθεί της 2ης Σεπτέμβρη. Το έργο Cam-media απευθύνεται σε μαθητές ηλικίας γυμνασίου, τους οποίους καλεί να συμπράξουν με επαγγελματίες μουσικούς, ώστε να παρουσιάσουν μια συναυλία διαφορετική από τις συνηθισμένες.

Οι μαθητές δεν είναι προαπαιτούμενο να γνωρίζουν μουσική. Σκοπός είναι να ανακαλύψουν πρώτα τον ήχο του περιβάλλοντός τους, να τον αξιολογήσουν, να τον οργανώσουν και να φτάσουν έτσι στην έννοια της μουσικής.

Παράλληλα οι μαθητές καλούνται να προσεγγίσουν τέχνες συναφείς με τη μουσική, όπως ο χορός, η λογοτεχνία και οι εικαστικές τέχνες, αλλά και διαφορετικές διαστάσεις της μουσικής τέχνης (μουσική εκτέλεση, μουσική σύνθεση, μουσική τεχνολογία, κλπ).

Στο πλαίσιο λοιπόν αυτό, η πολύπλευρη αυτή προσέγγιση είναι σαφώς εκπαιδευτική, όπως γίνεται αντιληπτή στις επιμέρους δραστηριότητες, με στόχο να κεντρίσει το ιδιαίτερο ενδιαφέρον των μαθητών και ουσιαστικά να μεταφέρει με πιο άμεσο τρόπο το μήνυμα της μουσικής, να το “μεταφράσει’”δηλαδή στη δική τους γλώσσα.

-Θα θέλατε να μας μιλήσετε για το έργο σας Cam-Media; Ποιο είναι το θέμα του;

-Το Cam-Media για ορχήστρα εγχόρδων, ηλεκτρονικό υπολογιστή και ομάδα μαθητών γράφτηκε το 2009 κατόπιν παραγγελίας της Καμεράτα – Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής. Το Cam-Media είναι ένα μουσικό έργο συμμετοχικό και διαδραστικό. Συμμετοχικό, γιατί στηρίζεται στην ενεργή συμμετοχή των παιδιών, και διαδραστικό γιατί τα παιδιά έχουν ρόλο στη διαμόρφωση του τελικού αποτελέσματος, με κάθε εκτέλεση να είναι διαφορετική και μοναδική. Το έργο έχει ήδη κάνει μακρά πορεία με 60 περίπου συναυλίες σε σχολεία της Αθήνας, 8 συναυλίες στην Θεσσαλονίκη και 9 παραστάσεις στην Κύπρο με την Συμφωνική Ορχήστρα της Κύπρου.

Το έργο αναφέρεται στη σχέση του ανθρώπου με τη φύση και το περιβάλλον του (φύση και φυσικά φαινόμενα, επέμβαση του ανθρώπου, καταστροφές, επικοινωνία, γλώσσα, τεχνολογία, κλπ). Το Cam-Media ήταν γραμμένο για ορχήστρα, ενώ η εκτέλεση συνοδεύεται από ηχητικά εφέ, μουσικά περιβάλλοντα και ηλεκτρονικούς ήχους από υπολογιστή επί σκηνής. Οι μαθητές συμμετέχουν μεταμορφώνοντας σε μουσικά όργανα υλικά της φύσης, ανακυκλώσιμα υλικά, αντικείμενα της καθημερινότητας μέχρι τα κινητά τους τηλέφωνα, ενώ χρησιμοποιούν το σώμα τους ή τη φωνή τους μέσα από τραγούδι ή απαγγελία. Οι μαθητές δεν είναι απαραίτητο να γνωρίζουν μουσική, αλλά με τη βοήθεια απλών οδηγιών, συμπράττουν με τους επαγγελματίες μουσικούς της ορχήστρας.

Στη φάση που προηγείται της συναυλίας, οι μαθητές μυούνται στο έργο και στο ρόλο τους σε αυτό. Διδάσκονται τα ρυθμικά στοιχεία του έργου που θα εκτελέσουν με τη χρήση διάφορων κρουστών αντικειμένων, τις συλλαβές που θα ερμηνεύσουν με τη φωνή τους, την σωστή αντίδραση στις υποδείξεις μου, καθώς θα εκτελώ και χρέη μαέστρου. Η διδασκαλία του έργου, αλλά και η τελική εκτέλεσή του, βασίζεται σε 15 καρτέλες που χρησιμοποιούνται εν είδει παρτιτούρας. Αν κάποια παιδιά το επιθυμούν, μπορούν να δημιουργήσουν και μια ελεύθερη χορογραφία σε συγκεκριμένο σημείο του έργου, που τους υποδεικνύεται, την οποία και εκτελούν επί σκηνής.

-Πώς είναι η σύμπραξη την Ορχήστρας Φεστιβάλ της Πάτμου και των μαθητών του Γυμνασίου; Αναφέρομαι στη συνύπαρξη επαγγελματιών μουσικών με νέα παιδιά η συμμετοχή των οποίων είναι απαραίτητη καθώς το έργο σας είναι διαδραστικό -συμμετοχικό;

-Το εγχείρημα είναι ιδιαίτερα απαιτητικό, αλλά, από την προηγούμενη εμπειρία των παρουσιάσεων του Cam-media, ξέρουμε ότι πρόκειται για μια εντυπωσιακή αμφίδρομη εμπειρία. Δεν είναι μόνο τα νέα παιδιά που εντυπωσιάζονται από τη σύμπραξη με την επαγγελματική ορχήστρα, αλλά και οι ίδιοι οι μουσικοί. Τα παιδιά βλέπουν πως λειτουργούν οι μουσικοί στις εντολές του μαέστρου, πως χειρίζονται τα όργανα, πως παράγουν τους ήχους. Οι μουσικοί, όπως έχουν δηλώσει κάποιοι από αυτούς, συνηθισμένοι πλέον σε συγκεκριμένους τρόπους έκφρασης, εντυπωσιάζονται από τη φαντασία και τη γνήσια δημιουργική έκφραση της τέχνης από τους νεαρούς μαθητές.

Το τελικό αποτέλεσμα είναι πραγματικά αρμονικότατο: μαθητές και ορχήστρα δένουν σε ένα ενιαίο σύνολο, όπου δεν παρουσιάζει πλέον ο καθένας το μέρος του, αλλά όλοι μαζί παρουσιάζουν το έργο!

Κατερίνα Χουζούρη