Τα καταστρεπτικά αποτελέσματα της οινοποσίας κατά την Αγ. Γραφή

1 Ιουνίου 2016
[Προηγούμενη δημοσίευση: http://bitly.com/1qGTGi6]

Αναφέρουμε  ακόμη δύο παραδείγματα:

α) Η Άννα παρακαλεί το θεό να της δώσει παιδί, το οποίο θα αφιερωθεί σε αυτόν, και το οποίο «δεν θα πίνει οίνο και θα μεθά ». Αυτή, τόσο αφιερώνεται στον θεό, όπου τα χείλη της κινούνταν και η καρδιά της λαλούσε, αλλά η φωνή της δεν έβγαινε, ώστε ο ιερέας Ηλί να νομίζει ότι είναι μεθυσμένη και να την προτρέπει να σταματήσει να πίνει. ΄Οταν του εξηγεί ότι αυτό δεν συμβαίνει, ο Ηλί παρακαλεί και αυτός τον θεό να συλλάβει η Άννα. Η προσευχή του εισακούεται και με τον Ελκανά τον άνδρα της αποκτά παιδί, τον Σαμουήλ.

γφδφ12

β) Το δεύτερο παράδειγμα προέρχεται από την Καινή Διαθήκη: Ο ΄Αγγελος λέει στον Ζαχαρία ότι εισακούστηκε η προσευχή της γυναίκας του Ελισάβετ και θα γεννήσει γιό, που θα τον ονομάσει Ιωάννη. Θα έχει χαρά και αγαλλίαση και πολλοί θα χαρούν για τη γέννησή του. Γιατί θα γίνει μεγάλος (άνθρωπος) μπροστά στον θεό και δεν θα πιει οίνο ή άλλο είδος μεθυστικού ποτού  από ζύμωση σιταριού, κριθαριού ή φοινίκων (σίκερα) και θα είναι γεμάτος από Πνεύμα Άγιο, ακόμα από την κοιλιά της μητέρας του (Λκ  1,15). Με αυτό το σκεπτικό μπορεί να κατανοηθεί, γιατί αναφέρεται στον Νεεμία (13,14-16) ότι η πώληση προϊόντων, όπως ο οίνος το Σάββατο, σημαίνει βεβήλωση της μέρας του θεού.

Η αποχή του οίνου από τις νηστείες είναι εμφανής και σε ένα εδάφιο του Δανιήλ. Ο Δανιήλ για τρεις εβδομάδες, όπως αναφέρει ο ίδιος στο ομώνυμο βιβλίο του: «άρτον επιθυμιών ουκ έφαγον, και κρέας και οίνος ουκ εισήλθεν εις το στόμα μου, και άλειμμα ουκ ηλειψάμην έως πληρώσεως τριών εβδομάδων ημερών (10,3) .» Σε ένα άλλο εδάφιο στο ίδιο βιβλίο φαίνεται ότι αυτοί οι οποίοι νήστευαν είχαν ειδική δίαιτα, που αποτελείτο από όσπρια και άλλες φυτικές τροφές. Ο Δανιήλ, όταν εκπαιδευόταν για να υπηρετήσει στα ανάκτορα του βασιλιά Ναβουχοδονόσορα στη Βαβυλώνα, όπως γράφεται στο ίδιο βιβλίο, δεν αρεσκόταν στα βασιλικά δείπνα. Έτσι παρακάλεσε τον Αμελσάδ, που ήταν υπεύθυνος από τον αρχιευνούχο για τον ίδιο και τους τρεις Παίδες Ανανία, Μισαήλ και Αζαρία, να αφαιρεί το βασιλικό φαγητό και το κρασί απ’ αυτούς και να τους δίνει «σπέρματα» (1,16).

Οίνος και παρενέργειες: Εκτός από το περιστατικό του Νώε που έχουμε ήδη αναφέρει, ας δούμε και άλλα παραδείγματα από την Αγία Γραφή, όπου περιγράφονται τα καταστρεπτικά αποτελέσματα του οίνου, αν ο άνθρωπος υπερβεί την κατανάλωση, οπότε του αφαιρεί τη νηφάλια κατάστασή του. Ο Λωτ, μετά την καταστροφή των Σοδόμων και Γομόρων και γνωρίζοντας για την καταστροφή όλης της περιοχής, έφυγε από τη Σηγώρ και μετέβη σε ένα σπήλαιο μαζί με τις δύο του κόρες. Η μεγαλύτερη κόρη λέει στη μικρότερη: Ο πατέρας μας είναι ηλικιωμένος και δεν υπάρχει κανένας στην περιοχή που κατοικούμε, για να μας παντρευτεί. ΄Ελα, λοιπόν, να τον ποτίσουμε οίνο, να κοιμηθούμε μαζί του και να αποκτήσουμε απογόνους από αυτόν. Πραγματικά το βράδυ πότισαν με οίνο τον πατέρα τους και η μεγαλύτερη κοιμήθηκε με αυτόν, χωρίς να την αντιληφθεί ο Λωτ. Το ίδιο έγινε την επόμενη μέρα με τη μικρότερη.  ΄Ετσι, συνέλαβαν οι δύο κόρες  (Γεν 19,31-35).

Είναι γνωστή η ιστορία της ηρωΐδας Ιουδίθ, η οποία  προσχώρησε στο στρατόπεδο του Ολοφέρνη, αρχηγού των Ασσυρίων. Σε συμπόσιο, όπου είχε δώσει, ήπιε οίνο όσο δεν είχε πιεί καμμιά άλλη μέρα από τότε που γεννήθηκε. Η Ιουδίθ, η οποία είχε προσκαλεσθεί από τον Ολοφέρνη για να κοιμηθεί μαζί του, επειδή πολύ τη συμπάθησε,  βρίσκει την ευκαιρία όπου ήταν μεθυσμένος και του παίρνει το κεφάλι. ΄Ετσι, σώζει τον Ισραηλιτικό λαό από το μεγάλο κίνδυνο των Ασσυρίων (Ιουδίδ κεφάλαια 11 και 12). Ο Μακκαβαίος Σίμωνας, γιος του Ματταθία, σκοτώθηκε γιατί μέθυσε σε συμπόσιο από τον Πτολεμαίο, γιό  του Αβούβου (Α΄ Μακ 16-18). Ο Αβεσσαλώμ παράγγειλε στους άνδρες του να σκοτώσουν τον Αμνών, όταν βρισκόταν κάτω από την επίρροια του οίνου. Οι άνδρες του έπραξαν σύμφωνα με τη διαταγή του Αβεσσαλώμ (Β΄ Βασ 13,18).

[Συνεχίζεται]