Page 12 - Περί Νηστείας
P. 12

ΑΝΑΛΕΚΤΑ    Τεύχος 10 /  Περί της νηστείας / 16 Απριλίου 2013                                                      www.pemptousia.gr





              «Τον της Νηστείας καιρόν φαιδρώς

              απαρξώμεθα»



              Η  διαδικασία  της  κάθαρσης  από  τα  πάθη  δεν  συντελείται  μέσα  σε  μια  καταθλιπτική
              ατμόσφαιρα ούτε πρόκειται για μια βλοσυρή αποστροφή του παρόντος κόσμου.

              Γράφει ο Πέτρος Παναγιωτόπουλος




               τάνοντας στο κατώφλι                                                  στούν την προσοχή, ώστε να
           Φτης Μεγάλης Τεσσαρα-                                                     μη διολισθήσει η ευγενής του
         κοστής, η Εκκλησία όρισε την                                                πρόθεση να ασκηθεί σε μια
         εβδομάδα της Τυρινής, για να                                                επίδειξη υπερηφάνειας και
         μας προετοιμάσει βαθμιαία                                                   κομπορρημοσύνης. Αυτός που
         τόσο σωματικά όσο και πνευ-                                                 επιδιώκει την εγκράτεια, δεν
         ματικά για την είσοδο στο                                                   το κάνει για το θεαθήναι ούτε
         στάδιο της άσκησης και των                                                  αποβλέπει στον έπαινο των
         αρετών. Μετά από μία εβδο-                                                  ανθρώπων.  όλο του το  είναι
         μάδα αποχής από την κρεο-                                                   έχει στραφεί προς το Θεό
         φαγία, το Σάββατο της Τυρι-                                                 και η ύπαρξή του είναι προ-
         νής η Εκκλησία επιτελεί την                                                 σανατολισμένη προς τα θεία
         ανάμνηση των αγίων ασκητών                                                  αγαθά. Η νηστεία δεν σημαί-
         και επικαλείται το παράδειγ-                                                νει περιφρόνηση των επίγειων
         μά τους, ώστε να ενδυναμω-                                                  αγαθών, αλλά άσκηση αποδέ-
         θούν οι πιστοί κατά την είσο-                                               σμευσης του ανθρώπου από
         δό τους στα παλαίσματα την                                                  την ολοκληρωτική και εγω-
         Νηστείας. Οι αγώνες των οσί-                                                κεντρική ενασχόλησή του με
         ων Πατέρων αποτελούν τύπο                                                   αυτά.
         και κανόνα της δικής μας
         προσπάθειας που πρόκειται                                                     Τέλος, ο Εσπερινός της
         να ακολουθήσει μετά από                                                     ίδιας ημέρας συνδέεται με
         λίγο. Τα κατορθώματά τους                                                   την αλληλοσυγχώρεση των πι-
         έλαβαν αμοιβή και αποτελούν                                                 στών. Όπως για την ομολογία
         ένα λαμπερό οδοδείκτη για                                                   της πίστεως προϋποτίθεται η
         τις επιλογές που οφείλει να                                                 εκδήλωση της προς αλλήλους
         ακολουθήσει ο άνθρωπος στις                                                 αγάπης, ή όπως πριν από την
         δυσκολίες του βίου.                                                         κατάθεση του Δώρου στο θυ-
                                                                                     σιαστήριο προηγείται η κα-
           Την Κυριακή της Τυροφά-                                                   ταλλαγή, έτσι και η έναρξη
         γου ακολουθεί η ανάμνηση του απολεσθέντος Παραδεί-   της κάθαρσης από τα πάθη συνδυάζεται με την άφεση
         σου. Υπενθυμίζονται, δηλαδή, τα αγαθά της Νηστείας,   των εκατέρωθεν αμαρτημάτων, ώστε όλο το εκκλησια-
         καθώς η παρακοή των Πρωτοπλάστων, με την οποία       στικό σώμα να πορευθεί εν ομονοία στην οδό της σω-
         χάθηκε η παραδείσια τρυφή, ισοδυναμούσε με την αδυ-  φροσύνης.
         ναμία τήρησης της μικρής νηστείας που τους είχε ορι-
         στεί. Η αστοχία του πρώτου Αδάμ αποκαθίσταται με        Εν συνόψει, η διαδικασία της κάθαρσης από τα πάθη
         την έλευση και τη θυσία του νέου Αδάμ, του Χριστού,   δεν συντελείται μέσα σε μια καταθλιπτική ατμόσφαιρα
         ο Οποίος ανοίγει και πάλι το δρόμο για τον χαμένο    ούτε πρόκειται για μια βλοσυρή αποστροφή του πα-
         Παράδεισο. Ακολουθώντας ο άνθρωπος το παράδειγ-      ρόντος κόσμου. Ξεκινά με ένα άνοιγμα στον πλησίον
         μα του Υιού της Παρθένου, με νηστεία, προσευχή και   και εξελίσσεται με τη φροντίδα για αυτόν. Η σύνεση
         τήρηση των θείων εντολών, λαμβάνει το θείο έλεος και   που επιβάλλει η επιδίωξη της εγκράτειας και το πέν-
         λυτρώνεται από την αιχμαλωσία της εξορίας.           θος για την έκπτωση από τους κόλπους της Βασιλείας
                                                              πραγματοποιούνται μέσα στο ιλαρό φως της φροντίδας
           Την ίδια μέρα, στο ευαγγελικό ανάγνωσμα, διδά-     για τους άλλους και της θείας αγάπης. Η αποβολή του
         σκεται και πάλι ο πιστός για την ουσία και την ορθή   άχθους των παθών καθιστά διαυγή και τη ματιά του
         τέλεση της νηστείας. Τα λόγια του Κυρίου τού εφι-    ανθρώπου και τον κόσμο που τον περιβάλλει.


         Σελίδα 12
   7   8   9   10   11   12   13   14   15