Page 12 - Περί Νηστείας
P. 12
ΑΝΑΛΕΚΤΑ Τεύχος 10 / Περί της νηστείας / 16 Απριλίου 2013 www.pemptousia.gr
«Τον της Νηστείας καιρόν φαιδρώς
απαρξώμεθα»
Η διαδικασία της κάθαρσης από τα πάθη δεν συντελείται μέσα σε μια καταθλιπτική
ατμόσφαιρα ούτε πρόκειται για μια βλοσυρή αποστροφή του παρόντος κόσμου.
Γράφει ο Πέτρος Παναγιωτόπουλος
τάνοντας στο κατώφλι στούν την προσοχή, ώστε να
Φτης Μεγάλης Τεσσαρα- μη διολισθήσει η ευγενής του
κοστής, η Εκκλησία όρισε την πρόθεση να ασκηθεί σε μια
εβδομάδα της Τυρινής, για να επίδειξη υπερηφάνειας και
μας προετοιμάσει βαθμιαία κομπορρημοσύνης. Αυτός που
τόσο σωματικά όσο και πνευ- επιδιώκει την εγκράτεια, δεν
ματικά για την είσοδο στο το κάνει για το θεαθήναι ούτε
στάδιο της άσκησης και των αποβλέπει στον έπαινο των
αρετών. Μετά από μία εβδο- ανθρώπων. όλο του το είναι
μάδα αποχής από την κρεο- έχει στραφεί προς το Θεό
φαγία, το Σάββατο της Τυρι- και η ύπαρξή του είναι προ-
νής η Εκκλησία επιτελεί την σανατολισμένη προς τα θεία
ανάμνηση των αγίων ασκητών αγαθά. Η νηστεία δεν σημαί-
και επικαλείται το παράδειγ- νει περιφρόνηση των επίγειων
μά τους, ώστε να ενδυναμω- αγαθών, αλλά άσκηση αποδέ-
θούν οι πιστοί κατά την είσο- σμευσης του ανθρώπου από
δό τους στα παλαίσματα την την ολοκληρωτική και εγω-
Νηστείας. Οι αγώνες των οσί- κεντρική ενασχόλησή του με
ων Πατέρων αποτελούν τύπο αυτά.
και κανόνα της δικής μας
προσπάθειας που πρόκειται Τέλος, ο Εσπερινός της
να ακολουθήσει μετά από ίδιας ημέρας συνδέεται με
λίγο. Τα κατορθώματά τους την αλληλοσυγχώρεση των πι-
έλαβαν αμοιβή και αποτελούν στών. Όπως για την ομολογία
ένα λαμπερό οδοδείκτη για της πίστεως προϋποτίθεται η
τις επιλογές που οφείλει να εκδήλωση της προς αλλήλους
ακολουθήσει ο άνθρωπος στις αγάπης, ή όπως πριν από την
δυσκολίες του βίου. κατάθεση του Δώρου στο θυ-
σιαστήριο προηγείται η κα-
Την Κυριακή της Τυροφά- ταλλαγή, έτσι και η έναρξη
γου ακολουθεί η ανάμνηση του απολεσθέντος Παραδεί- της κάθαρσης από τα πάθη συνδυάζεται με την άφεση
σου. Υπενθυμίζονται, δηλαδή, τα αγαθά της Νηστείας, των εκατέρωθεν αμαρτημάτων, ώστε όλο το εκκλησια-
καθώς η παρακοή των Πρωτοπλάστων, με την οποία στικό σώμα να πορευθεί εν ομονοία στην οδό της σω-
χάθηκε η παραδείσια τρυφή, ισοδυναμούσε με την αδυ- φροσύνης.
ναμία τήρησης της μικρής νηστείας που τους είχε ορι-
στεί. Η αστοχία του πρώτου Αδάμ αποκαθίσταται με Εν συνόψει, η διαδικασία της κάθαρσης από τα πάθη
την έλευση και τη θυσία του νέου Αδάμ, του Χριστού, δεν συντελείται μέσα σε μια καταθλιπτική ατμόσφαιρα
ο Οποίος ανοίγει και πάλι το δρόμο για τον χαμένο ούτε πρόκειται για μια βλοσυρή αποστροφή του πα-
Παράδεισο. Ακολουθώντας ο άνθρωπος το παράδειγ- ρόντος κόσμου. Ξεκινά με ένα άνοιγμα στον πλησίον
μα του Υιού της Παρθένου, με νηστεία, προσευχή και και εξελίσσεται με τη φροντίδα για αυτόν. Η σύνεση
τήρηση των θείων εντολών, λαμβάνει το θείο έλεος και που επιβάλλει η επιδίωξη της εγκράτειας και το πέν-
λυτρώνεται από την αιχμαλωσία της εξορίας. θος για την έκπτωση από τους κόλπους της Βασιλείας
πραγματοποιούνται μέσα στο ιλαρό φως της φροντίδας
Την ίδια μέρα, στο ευαγγελικό ανάγνωσμα, διδά- για τους άλλους και της θείας αγάπης. Η αποβολή του
σκεται και πάλι ο πιστός για την ουσία και την ορθή άχθους των παθών καθιστά διαυγή και τη ματιά του
τέλεση της νηστείας. Τα λόγια του Κυρίου τού εφι- ανθρώπου και τον κόσμο που τον περιβάλλει.
Σελίδα 12