Page 13 - Περί Νηστείας
P. 13

www.pemptousia.gr                                                              Τεύχος 10 /  Περί της νηστείας / 16 Απριλίου 2013     ΑΝΑΛΕΚΤΑ





              Γιατί νηστεύουμε το λάδι

              και τρώμε ελιές;



              Τα έθιμα και οι κανόνες της Εκκλησίας δέν έχουν σκοπό νά εξοντώσουν τούς ανθρώπους,
              αλλά νά τούς βοηθήσουν νά ασκηθούν στήν εγκράτεια καί νά κυριαρχήσουν στά πάθη τους.

              Γράφει ο Ιωάννης Φουντούλης




               παλιά και αληθινή                                                      «καρπός… και γεννήματα ών
           Η νηστεία συνίστα-                                                         απεχόμεθα» κατά τον 56ο κα-
         ται στην πλήρη αποχή                                                         νόνα τής Πενθέκτης Οικουμενι-
         τροφής ή στην ξηροφα-                                                        κής Συνόδου. Γνωρίζω πάντως
         γία. Επειδή όμως αυτή                                                        ευλαβείς χριστιανούς πού κα-
         δεν είναι δυνατόν να τη-                                                     τανοούν ότι πρόκειται για «οι-
         ρηθεί στις μεγάλες περι-                                                     κονομία», και κατά τις ημέρες
         όδους τον νηστειών τού                                                       των μεγάλων νηστειών, όπως
         εκκλησιαστικού   έτους,                                                      και την παραμονή πού θα κοι-
         λόγω δύσκολων συνθη-                                                         νωνήσουν, απέχουν και από
         κών ζωής ή έλλειψης ζή-                                                      ελιές και από αυγοτάραχο.
         λου, έχουν στην πράξη
         επινοηθεί διάφορες διευ-                                                       Είναι αλήθεια πώς αυτή
         κολύνσεις, ώστε να είναι                                                     την ερώτηση την ακούμε συ-
         δυνατή η εφαρμογή τής                                                        χνά  από  καλοπροαίρετους
         νηστείας από όλους τους                                                      πιστούς και συχνότερα από
         πιστούς.                                                                     μερικούς πού ειρωνεύονται
                                                                                      τις νηστείες. Θα μπορούσε
           Στην αρχαία εποχή                                                          και στις δύο περιπτώσεις να
         οι χριστιανοί μετά την                                                       υπογραμμιστεί η ελαστικό-
         ενάτη ώρα (3 μ.μ.)  των                                                      τητα και το φιλάνθρωπο των
         νηστήσιμων  ημερών κα-                                                       σχετικών εθίμων και τvν κα-
         τέλυαν μόνο νερό και                                                         νόνων τής Εκκλησίας, που δεν
         ψωμί. Σιγά-σιγά  όμως                                                        έχουν σκοπό να εξοντώσουν
         όχι μόνο η διάρκεια τής                                                      τους ανθρώπους, αλλά να
         ολοκληρωτικής   αποχής                                                       τούς βοηθήσουν να ασκηθούν
         από  τροφή περιορίστη-                                                       στην εγκράτεια και να κυρι-
         κε στα συνηθισμένα και                                                       αρχήσουν στα πάθη τους. Άν
         στις άλλες μέρες όρια γι᾿                                                    τούς σκανδαλίζουν οι τροφές
         αυτό μετατέθηκαν και οι                                                     αυτές, μπορούν να απέχουν
         Εσπερινοί της Τεσσαρακοστής και οι Προηγιασμένες το   από αυτές χωρίς κατά τον απόστολο να εξουθενώνουν
         πρωί αλλά και άλλα είδη τροφών άρχισαν να χρησιμο-    τούς «εσθίοντας» ή να «κρίνουν» (Ρωμ 14,3) την Εκ-
         ποιούνται, όπως οι καρποί, τα όσπρια, τα οστρακόδερ-  κλησία για την φιλάνθρωπη τακτική της.
         μα, τα μαλάκια κ.ο.κ.
                                                                 Τo να αναλάβει η Εκκλησία αγώνα για την εκκαθάρι-
           Μέσα στα πλαίσια αυτά μπορεί να κατανοηθεί και      ση των σχετικών με τη νηστεία εθίμων και των τροφών
         το ότι τρώμε ελιές κατά τις ημέρες πού δεν τρώμε λάδι,   πού τρώγονται ή όχι σ᾿ αυτήν, ούτε του παρόντος είναι
         και αυγοτάραχο κατά τις ημέρες πού απέχουμε από       ούτε μπορεί να μείνει πάντοτε μέσα στα όρια τής σο-
         ψάρια.                                                βαρότητος. Εκείνο πού πρωτεύει είναι ο τονισμός τής
                                                               ανάγκης τής νηστείας και τής πνευματικής ωφέλειας
           Για το πρώτο μπορούμε να επικαλεστούμε το λόγο      πού προέρχεται απ᾿ αυτή, καθώς και η προσπάθεια για
         ότι οι ελιές τρώγονται ως καρπός, ενώ η απαγόρευση    την κατά τo δυνατόν συμμόρφωση των πιστών στις σχε-
         τού λαδιού αφορά στα φαγητά πού παρασκευάζονται με    τικές εκκλησιαστικές διατάξεις, πού αρκετά έχουν ατο-
         λάδι. Για το δεύτερο η δικαιολογία είναι λιγότερο εύ-  νήσει στις μέρες μας.
         λογη, αφού δεν ισχύει το ίδιο για το γάλα ή τα αυγά,
         αλλά και αυτά απαγορεύονται κατά τις νηστείες μας ως    Πηγές: inagiounikolaoutouneou.gr


                                                                                                            Σελίδα 13
   8   9   10   11   12   13   14   15