Page 13 - Τέχνη & Πνεύμα
P. 13
www.pemptousia.gr Τεύχος 19 / Τέχνη & Πνεύμα / 03 Μαρτίου 2014 ΑΝΑΛΕΚΤΑ
και ενώνονται για τη συνέχιση της ζωής, με τη δύναμη .
μιας ζωογόνας έλξης που υπερβαίνει τα εμπόδια.
.
Ουρανός και Γαία, αρσενικό και θηλυκό, καταστροφή
και δημιουργία, συντίθεται για την ύπαρξη και τη .
διαιώνιση της ζωής. Τα αντίθετα, με τη δύναμη της
δημιουργικής ορμής, ενώνονται και επιτυγχάνουν την .
αρμονία. Ουσιαστικά, το αρχετυπικό αυτό ζευγάρι,
του Ουρανού και της Γαίας, προτείνει την αρμονία .
των αντιθέτων, μια πανάρχαιη φιλοσοφική αλήθεια,
που δείχνει μετά από τόσες χιλιάδες χρόνια να αγνο- .
είται.
.
Η σύνθεση των αντιθέτων δεν είναι μόνο ο τρόπος
που η Φύση δημιουργεί, αλλά και ο τρόπος που η .
σκέψη ανοίγει δρόμο, μέσα στα αδιέξοδα. Ακόμη και
οι ιδέες δεν γεννιούνται για να κυριαρχήσουν, αλλά .
για να συνομιλήσουν με άλλες ιδέες, να συνθέσουν
δημιουργικά τις αντιθέσεις σε κάτι νέο και έτσι η .
σκέψη να απελευθερώνεται από το μάταιο και αέ-
ναο πινγκ-πονγκ της εναλλαγής αντιδιαστελλόμε- .
νων θέσεων. Υπάρχει θέση-αντίθεση, αλλά υπάρχει
και σύνθεση και μόνο έτσι ο άνθρωπος, μέσα από τη .
σύνθεση, «ξεκολλάει» την ύπαρξή του από το μαρ-
τύριο του Σίσυφου και απλώνει το πόδι του σε μια .
τρίτη θέση, για να κάνει ένα βήμα μπροστά. Αλλιώς
καθηλώνεται στη διαμάχη, την επίτευξη της επικρά- .
τησης, τη φρίκη του αδιεξόδου και οδηγείται σε απο-
τροπιαστικές πράξεις. Το έχουμε ζήσει πολλές φορές .
στην Ιστορία…
.
Η ιστορία του θνητού μας ταξιδιού, είναι η ιστορία
αυτής της αλήθειας δοσμένη με τρόπο απλό, που .
θυμίζει ένα παραμύθι για μεγάλα παιδιά.
.
Μιλώντας για την εικονογράφηση του βιβλίου, θά΄λε-
γα πως οι εικόνες της Νίκης Βλάχου, αποδίδουν .
εύστοχα την έννοια της διαχρονικότητας των αληθει-
ών που πραγματεύεται το κείμενο. Οι μορφές, χωρίς .
ατομικά χαρακτηριστικά, γίνονται «κάθε άνθρωπος»,
ή ακόμη προσωποποιούν δυνάμεις και καταστάσεις .
ζωής, όπως η «ψυχική αναγέννηση», στην εικόνα της
γυναίκας που αναδύεται μέσα από ένα ρήγμα στην .
επιφάνεια της Γης, ή η «οδύνη της σκέψης», στην
εικόνα με τον σκεπτόμενο Ουρανό. Οι παραστάσεις .
της προσωποποιημένης Σελήνης ή της Νύχτας με
άρμα, παραπέμπουν σε αρχαιοελληνικές αγγειογρα- .
φίες ή σε παραστάσεις ζωφόρων ναών, με την έντονη
αφηγηματικότητα και δράση. .
Λόγος και εικόνα λοιπόν, συνθέτουν ένα πολύ καλό .
αποτέλεσμα στο βιβλίο της Νίκης Βλάχου, που πραγ-
ματικά με εξέπληξε ευχάριστα και στο τέλος με συ- .
γκίνησε, γιατί βοήθησε με τον τρόπο του την αυτο-
γνωσία μου. .
. .
. .
Σελίδα 13