Page 14 - Τέχνη & Πνεύμα
P. 14

ΑΝΑΛΕΚΤΑ  Τεύχος 19 /  Τέχνη & Πνεύμα / 03 Μαρτίου 2014                                                                        www.pemptousia.gr









































              Η Αγιότητα στη ζωγραφική τέχνη


              της Ορθόδοξης Εκκλησίας





              Το θέμα, που θα επιχειρήσω ν’ αναπτύξω, είναι το εξής: «ο ρυθμός ως εικαστικός τρόπος
              εξεικονίσεως του Αγίου σε συνάρτηση με τη σημαντική του ορθόδοξου ναού». Κατ’ αρχάς,
              θα κινηθούμε θεολογικά, αλλά στη συνέχεια θα χωρήσουμε σε μια εικαστική ανάλυση.
              Πηγή: Γιώργου Κόρδη, «Αγιότητα, ένα λησμονημένο όραμα» - Αφιέρωμα, εκδ. Ακρίτας,
              σ.153-161





             ο θέμα μας λοιπόν άφορα την εξεικόνιση του       Είναι συχνά και μάλιστα θα έλεγα αρκετά διαδε-
         ΤΑγίου, την εξεικόνιση των Αγίων γενικότε-           δομένη η εντύπωση ότι ο εξεικονισμός του Αγίου
         ρα, διότι ο Άγιος για την Ορθόδοξη Εκκλησία          έχει να κάνει με την καταγραφή κάποιας υπεραι-
         δεν είναι μια αφηρημένη έννοια αλλά πάντοτε          σθητής πραγματικότητας ή εν πάση περιπτώσει
         είναι πρόσωπο συγκεκριμένο. Πώς λοιπόν και           με την καταγραφή κάποιας ιδιαίτερης οντολογι-
         για ποιό λόγο εξεικονίζουμε τους Αγίους; Αυτό        κής κατάστασης, πού χαρακτηρίζει κάποια πρό-
         είναι ένα θεμελιώδες ερώτημα που στα στενά           σωπα, την οποία ονομάζουμε συλλήβδην Αγιότη-
         όρια του παρόντος θα θίξουμε με μεγάλη συντο-        τα και η Αγιότητα αυτή, η ιδιαίτερη υπαρξιακή
         μία. Στη συνέχεια θα μας απασχολήσει το θέμα         κατάσταση, επιτυγχάνεται με κάποια εικαστική
         του τί είναι ακριβώς αυτό που εξεικονίζουμε, τί      γλώσσα, μ’ ένα ζωγραφικό τρόπο -που κατά κύ-
         εννοούμε δηλαδή όταν λέμε ότι εξεικονίζουμε          ριο λόγο συνιστά και το ύφος των εικόνων -ή και
         τους Αγίους, και τέλος θα περάσουμε στην καρ-        με κάποιες γενικότερες άλλες εικονογραφικές λε-
         διά  της εισηγήσεώς  μας, που έχει  να κάνει  με     πτομέρειες. Η ερμηνευτική αυτή προσέγγιση, ότι
         το πώς εικονίζεται ο Άγιος, με ποιούς τρόπους        δηλαδή καταγράφουμε μ’ έναν ιδιαίτερο ζωγρα-
         δηλαδή η Ορθόδοξη Εκκλησία πραγματώνει τον           φικό τρόπο (ύφος) την Αγιότητα, δεν έχει κανέ-
         εξεικονισμό αυτών των προσώπων, τους οποίους         να έρεισμα στις πηγές της Ορθόδοξης Εκκλησίας.
         ονομάζουμε Αγίους.                                   Όσο δηλαδή κι αν ψάξουμε στα κείμενα των Πα-


         Σελίδα 14
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19