Page 15 - Τέχνη & Πνεύμα
P. 15
www.pemptousia.gr Τεύχος 19 / Τέχνη & Πνεύμα / 03 Μαρτίου 2014 ΑΝΑΛΕΚΤΑ
τέρων της Εκκλησίας, που είναι οι πλέον αρμόδιοι σημαίνεται με μια ιδιαίτερη γλώσσα, η οποία
να μιλήσουν για θέματα εκκλησιαστικής τέχνης, γλώσσα δεν αλλάζει, δεν είναι τρεπτή δηλαδή. Αν
αλλά και γενικότερα εκκλησιαστικών συγγρα- λοιπόν η Αγιότητα εκφραζόταν μ’ ένα μοναδικό
φέων, δεν θα δούμε πουθενά αποτυπωμένη την ζωγραφικό τρόπο, παρουσιάζονται προβλήματα
άποψη αυτή, -ότι δηλαδή ο εξεικονισμός των Αγί- στην ερμηνεία της εικονογραφικής τέχνης όπου
ων είναι η καταγραφή της Αγιότητας με κάποιο παρατηρείται ιδιαίτερη τροπή του ζωγραφικού
ζωγραφικό τρόπο. Ανεξάρτητα πάντως από την τρόπου που αντιστοιχεί στην ιστορία της Βυζα-
απουσία ερεισμάτων στις πηγές, η άποψη αυτή ντινής ζωγραφικής.
έχει και άλλα προβλήματα.
Ένα άλλο πρόβλημα που δημιουργεί αυτή η ερ-
Πρώτ’ απ’ όλα δεν μπορεί να ερμηνεύσει την μηνευτική προσέγγιση είναι ότι δεν μπορεί να
ιστορική διάσταση της εικόνας, κι αυτό διότι εάν ερμηνεύσει το γιατί οι Βυζαντινοί αποδίδουν με
η καταγραφή της αγιότητας γινόταν μ’ ένα συ- τον ίδιο ζωγραφικό τρόπο, ο οποίος υποτίθεται
γκεκριμένο και μοναδικό κατά συνέπεια τρόπο, ότι σημαίνει την Αγιότητα , πρόσωπα άγια και
αυτό σημαίνει ότι ο τρόπος αυτός δεν θα μπο- μη. Πράγματι στις εικόνες ο ζωγραφικός τρόπος,
ρούσε ν’ αλλάζει. Κάτι ανάλογο έχουμε στο δόγ- με τον οποίο αποδίδεται ο Χριστός, είναι ο ίδιος
μα της Ορθόδοξης Εκκλησίας, όπου μία αλήθεια ακριβώς με τον ζωγραφικό τρόπο με τον οποίο
Σελίδα 15