Λαογραφία των Εορτών του Χειμώνα

22 Ιανουαρίου 2013

Ο Ορθόδοξος πολιτισμός έχει άμεση σχέση με την Λαογραφία. Στο διάβα των αιώνων ήθη και έθιμα του λαού συνδέθηκαν με τον εκκλησιαστικό εορταστικό κύκλο. Όλος ο ετήσιος κύκλος είναι εμποτισμένος με λαογραφικές εκδηλώσεις που περιβάλουν τις εορτές της Εκκλησίας. Σημαντική θέση κατέχουν οι εορτές του χειμώνα με δεσπόζουσα θέση αυτή του Δωδεκαημέρου.

Η αγία Βαρβάρα 4 Δεκεμβρίου θεωρείται προστάτιδα των παιδιών από την ευλογιά. Στην εορτή της προσφέρουν την αγιά μελόπιτα ή κόλλυβα ή κολλυβοζούμι, το οποίο ονομάζεται βαρβάρα. Η όλη διαδικασία παρασκευής των κολλύβων της αγίας και ειδικά η έκθεση της πανσπερμίας στα μέρη της Μ Ασίας, θυμίζουν τις συνήθειες των αρχαίων Ελλήνων για την »κουροτρόφο» θεά Εκάτη, η οποία θεωρούνταν ενοδία ή τριοδίτις θεά.

Στις 5 Δεκεμβρίου η εορτή του Αγ. Σάββα συνδέθηκε με λαικές δοξασίες σχετικά με τους νεκρούς. Θεωρείται ότι τους σαβανώνει και τους δίνει καλύτερη θέση στην άλλη ζωή.

 Η εορτή του Αγίου Νικολάου 6 Δεκεμβρίου είναι συνδεδεμένη με τον χειμώνα, καθώς αυτή τη μέρα γίνεται δριμύτερος. Σε πολλά μέρη της Ελλάδας λένε: « Άι Βαρβάρα βαρβαρώνει, Άι Σάββας σαβανώνει  Άι Νικόλας παραχώνει». Σε άλλα μέρη της Ελλάδας ιδιαίτερα στις παραθαλάσσιες περιοχές και στα νησιά θεωρείται προστάτης των ναυτικών. Στην Κίο της Μ. Ασίας σκορπούσαν στην θάλασσα από τα κόλλυβα του Αγίου, που ευλογούνταν στην εκκλησία κατά την ημέρα της εορτής του, και έπαυε η τρικυμία.

Ο Άγιος Σπυρίδωνας 12 Δεκεμβρίου είναι ο πολιούχος της Κέρκυρας. Έσωσε την πόλη από τους Τούρκους το 1716, και  την πανώλη.

Ο  Άγ. Ελευθέριος 15 Δεκεμβρίου θεωρείται ότι δίνει καλή λευτεριά στις γυναίκες. Ο Άγ. Μόδεστος 18 Δεκεμβρίου τιμάται ιδιαίτερα από τους γεωργούς. Στην εορτή του Αγίου γιορτάζουν τα βόδια και διαβάζονται  τότε ευχές του αγίου για την αποδίωξη κάθε θανατηφόρου ασθένειας και νόσου από τα βοοειδή και τα άλλα ζώα και για να πληθαίνουν όπως τα ποίμνια των Αβραάμ, Ισαάκ και Ιακώβ.

Η λαογραφία του Δωδεκαημέρου που ακολουθεί  είναι μια αστείρευτη πηγή μέσα στην οποία συναντούμε ήθη και έθιμα χριστιανικά και ειδωλολατρικά. Θα επανέλθουμε για το θέμα αυτό σε επόμενο άρθρο μας…

 

Σχετικά άρθρα Αφιερώματα
1η Απριλίου 1955: Το θαύμα του αγώνα των Ελλήνων της Κύπρου! 1 Απριλίου 2024 Μαθητική εκδήλωση κατά την περίοδο του αγώνα της ΕΟΚΑ  με σημαιοφόρο τον ήρωα Πετράκη Γιάλλουρο. Τα νειάτα της ελληνικής Κύπρου, επαναστατώντας την 1η Απριλίου του 1955, απαίτησαν το αυτονόητο. Η Κύπρος δεν μπορούσε, πλέον, να αποτελεί αποικία της Μεγάλης Βρετανίας. Η τελευταία δεν είχε καμιά σχέση με την περιοχή ούτε με την ιστορία και την παράδ...
25η Μαρτίου 1821, Ο Ευαγγελισμός και οι Άνθρωποι του Θεού έφεραν το Πάσχα της ελευθερίας 25 Μαρτίου 2024 Πάνω ο «Ευαγγελισμός της Θεοτόκου», κάτω και από αριστερά Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, Άγιος Αλέξιος ο Άνθρωπος του Θεού και ο Μητροπολίτης Παλαιών Πατρών Γερμανός  «... με ήλθαν γράμματα από τον Υψηλάντη διά να είμαι έτοιμος, καθώς και όλοι οι εδικοί μας. 25 Μαρτίου ήτον η ημέρα της γενικής επαναστάσεως». Θεόδωρος Κολοκοτρώνης Με την πτώση της Κωνστ...
«Ο Άνθρωπος του Θεού», ο ευλογών την Ελληνική Επανάσταση 17 Μαρτίου 2024 Η παρουσία της Υπερευλογημένης Δεσποίνης ημών Θεοτόκου και Αειπαρθένου Μαρίας στο σώμα της Εκκλησίας είναι αναμφισβήτητη, αυτή είναι «ἡ προστασία τῶν Χριστιανῶν ἡ ἀκαταίσχυντος καί ἡ μεσιτεία πρός τόν Ποιητήν ἡ ἀμετάθετος»(Κοντάκιον, Ἦχος β΄). Η Παναγία έλαβε το Άγιον Όρος από τον Υιό και Θεό της ως κλήρο δικό της κατά τον Ζ΄ ή Η΄ αιώνα σύμφωνα με ...
Γρηγόρης Αυξεντίου, Η πανήγυρη του μαρτυρίου του! 3 Μαρτίου 2024 Ο ήρωας του αγώνα της Κύπρου για την ένωση με την Ελλάδα Γρηγόρης Αυξεντίου (1928-1957). Κάθε χρόνο τέτοια μέρα όταν ο νεομάρτυρας* Γρηγόρης Αυξεντίου πλησιάζει τον λειτουργό ιερέα στο καθολικό της μονής της Παναγίας του Μαχαιρά, για να λάβει την μερίδα την οποία του βγάζει όταν προσκομίζει, μαζί με την ουράνια κατάνυξη που τον διακατέχει, έχει κ...
Θεοφάνεια. Κάθοδος Αγίου Πνεύματος 6 Ιανουαρίου 2024 Η χρονική «στιγμή» της θεοφάνειας Οι Ευαγγελιστές Ματθαίος και Μάρκος τοποθετούν «χρονικά» την κάθοδο του Αγίου Πνεύματος αμέσως μετά την έξοδο του Ιησού από τα νερά του Ιορδάνη και σε άμεση σχέση με τη βάπτιση. Ο Λουκάς διαφοροποιείται κάπως στο σημείο αυτό και τοποθετεί το «ανεωχθήναι τον ουρανόν και καταβήναι το Πνεύμα το Άγιον... επ’ αυτόν» (Λ...