Το δικό μας Άγιο Πνεύμα: «Την καλήν παρακαταθήκην φύλαξον δια Πνεύματος Αγίου του ενοικούντος εν ημίν»

27 Δεκεμβρίου 2020

Εισαγωγικά. Σημειώνουμε ιδιαιτέρως στην αγάπη σας, φίλοι αναγνώστες, την παραγγελία του Αποστόλου των Εθνών προς τον κάθε πιστό Χριστιανό δια του Επισκόπου και Αποστόλου Τιμοθέου. «Την καλήν παρακαταθήκην φύλαξον δια Πνεύματος Αγίου του ενοικούντος εν ημίν», Β΄Τιμ.α΄14. Τι λέγει με αυτήν την παραγγελία του ο Παύλος;

Πιστέ Χριστιανέ, «Τον καλό και ανεκτίμητο θησαυρό της Ευαγγελικής διδασκαλίας που σου εμπιστεύτηκε ο Θεός, φύλαξέ τον ανόθευτο και ακέραιο με τη δύναμη και τη Χάρη του Αγίου Πνεύματος. Αυτού, που κατοικεί μέσα μας». Κατέχουμε επομένως, μέσα μας την μεγαλύτερη δύναμη. Αυτήν, που παρέχει το Άγιο Πνεύμα, το τρίτο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος και με δική της εντολή. Ευρισκόμενο το Άγιο Πνεύμα μέσα μας, φροντίζει για όλα τα προβλήματά μας. Είναι το δικό μας Άγιο Πνεύμα, που μας προστατεύει, μας δυναμώνει, μας φροντίζει.

Μερικές ειδικές παροχές, παρουσιάζονται στη συνέχεια.

Ειδικά στη ζωή μας. Όλοι οι πιστοί Χριστιανοί, έχουμε μια επιθυμία ως αίτημα, από το Άγιο Πνεύμα. Θέλουμε να γνωρίζουμε ποιο είναι το ειδικό έργο του που επηρεάζει τη δική μας ζωή. Για την ικανοποίηση του αιτήματος αυτού των πιστών, προτιθέμεθα να παρουσιάσουμε μερικά παραδείγματα απ’ το εξαιρετικό έργο του στη ζωή του κάθε Χριστιανού. Το πράττουμε τούτο, υπακούοντας και στον αποκαλυπτικό λόγο του Προφήτου Ζαχαρία που δραστηριοποιήθηκε το 520 π.Χ. Έλαβε το προφητικό αξίωμα από το Θεό με παρόμοια εντολή. «ουκ εν δυνάμει μεγάλη ουδέ εν ισχύϊ, αλλ’ ή εν πνεύματί μου, λέγει Κύριος Παντοκράτωρ», Ζαχ.δ΄6. Να στηριζόμαστε, δηλαδή, μόνο στη Χάρη και την ενίσχυση του Πνεύματός μου. Όχι σε έξωθεν δυνάμεις και προσωπική ισχύ.

Άρα, το Άγιο Πνεύμα επεμβαίνει ευεργετικά στη ζωή μας, και ιδού:

1. Στην αναγέννησή μας. Για την αναγέννηση των ανθρώπων, την επανασύνδεσή μας με τον Τριαδικό Θεό μας και τη σωτηρία μας, κατέβηκε ο Χριστός στη γη μας. Δίδαξε και αποκάλυψε το σχέδιο της σωτηρίας μας. Μεταξύ των άλλων όμως, ανατέθηκε και το ειδικό έργο της αναγέννησής μας στο Άγιο Πνεύμα. Το αποκάλυψε ο ίδιος ο Χριστός, όπως: «ελθών εκείνος (το Παράκλητο Πνεύμα) ελέγξει τον κόσμον περί αμαρτίας και περί δικαιοσύνης και περί κρίσεως», Ιωάν.ιστ΄8. Συμπλήρωσε μάλιστα ο Ιησούς: «Αμήν, αμήν λέγω σοι, εάν μη τις γεννηθή εξ ύδατος και Πνεύματος, ου δύναται εισελθείν εις την βασιλείαν του Θεού», Ιωάν.γ΄5. Αναγέννηση προς σωτηρία, μόνο δια του Αγίου Πνεύματος, πάντοτε δε, δια του αγίου Βαπτίσματος.

2. Στη Βάπτισή μας. Λίγο προ της Αναλήψεώς του ο Ιησούς Χριστός, αποκάλυψε προς τους Μαθητές και δι’ αυτών προς την Εκκλησία, μια παρακαταθήκη του. Είπε: «υμείς βαπτισθήσεστε εν Πνεύματι αγίω», Πραξ.α΄5. Συμπλήρωσε δε και αποκάλυψε απόφαση του Τριαδικού Θεού ότι, δια του Βαπτίσματος, «λήψεσθε δύναμιν επελθόντος του αγίου Πνεύματος εις υμάς», Πραξ.α΄8. Τούτων δοθέντων, χρεωθήκαμε ως βαπτισμένοι δια του Αγίου Πνεύματος και με την βοήθεια αυτού, να ακολουθήσουμε μια νέα ζωή. Για τούτο και το άγιο Χρίσμα που παίρνουμε αμέσως μετά το Βάπτισμα. Αυτή η ζωή, ιδού πώς περιγράφεται: «μη συσχηματίζεσθε τω αιώνι τούτο, αλλά μεταμορφούσθαι τη ανακαινώσει του νοός υμών, εις το δοκιμάζειν υμάς τι το θέλημα του Θεού το αγαθόν και ευάρεστον και τέλειον», Ρωμ.ιβ΄2. Ας προσέξουμε επομένως, τη νέα ζωή και συμπεριφορά μας, ως βαπτισμένοι. Να ζούμε ως φρονούντες, «κατά πνεύμα τα του πνεύματος», καθόσον, «το φρόνημα του πνεύματος (Αγίου) ζωή και ειρήνη». Αντιθέτως, «το φρόνημα της σαρκός (ανθρώπινη νοοτροπία) έχθρα εις Θεόν», Ρωμ.η΄5-6. Από την περαιτέρω συμπεριφορά μας κρίνεται η Πνευματική ζωή και η πίστη μας.

3. Στην πορεία της ζωής μας. Με την αναγέννησή μας και το Βάπτισμα, περνάμε σε ένα ταξίδι για την νέα ζωή. Είναι η ζωή του Πνεύματος πλέον, «του ενοικούντος εν ημίν», Β΄Τιμ.α΄14, ως καλή παρακαταθήκη. Κατοικεί πλέον μέσα μας ο Παράκλητος, το Πνεύμα το Άγιον. Τότε και η πορεία της όλης ζωής μας χρεώνεται την άνωθεν εντολή, προκειμένου «εν καινότητι ζωής περιπατήσωμεν», Ρωμ.στ΄4. Με το πνεύμα της νέας ζωής να πορευόμαστε. Σύμφωνα με το θέλημα του Θεού, δηλαδή, δια του Αγίου Πνεύματος. Ως πιστοί Χριστιανοί να ακούσουμε τον Κύριό μας Ιησού Χριστό. «τοις εν Χριστώ Ιησού μη κατά σάρκα (με ανθρώπινη νοοτροπία) περιπατούσιν, αλλά κατά πνεύμα», Ρωμ.η΄1. Σύμφωνα με τις εντολές του Αγίου Πνεύματος. Μετά από όλα τα παραπάνω, δικαιούμαστε να συμπεράνουμε ότι, για εμάς και όλους τους πιστούς, η πορεία της ζωής μας ακούει: «πνεύματι περιπατείτε και επιθυμίαν σαρκός ου μη τελέσητε», Γαλ.ε΄16. Τότε, διακηρύσσουμε: «Ει ζώμεν πνεύματι, πνεύματι και στοιχώμεν», Γαλ.ε΄16. Τηρούμε το θέλημα του Αγίου Πνεύματος.

4. Στη συμπόρευση. Όπου το Άγιο Πνεύμα εγκαθίσταται, αναλαμβάνει και έργο καθοδήγησης προς την τελειότητα και τη σωτηρία του ανθρώπου. Πορεύεται μαζί μας, ενισχύοντας τη δική μας ζωή. Είναι ξεκάθαρος ο αποκαλυπτικός λόγος του Θεού. «Όσοι Πνεύματι Θεού άγονται, ούτοί εισιν υιοί Θεού», Ρωμ.η΄14. Όσοι ζουν τη ζωή τους σύμφωνα με το Άγιο Πνεύμα, αυτοί λογίζονται παιδιά του Θεού. Συμπληρώνει μάλιστα, για να μη λαθέψουμε. «Αυτό το Πνεύμα συμμαρτυρεί τω πνεύματι ημών ότι εσμέν τέκνα Θεού», Ρωμ.η΄16. Το έργο του Αγίου Πνεύματος δηλαδή, με τη παρέμβαση και καθοδήγηση της ζωής μας, ομολογεί ότι πράγματι είμαστε παιδιά του Θεού.

5. Στα δικά μας προσόντα. Η όλη ζωή μας χαρακτηρίζεται από πολλά προσόντα και χαρίσματα. Η εξυπηρέτηση τούτων απαιτεί μερικές φορές υπέρτερες δυνάμεις. Εκείνη ακριβώς την ώρα δεν μένουμε μόνοι. Έρχονται οι μεγάλες και αποτελεσματικές δυνάμεις του Αγίου Πνεύματος. Δεν έρχεται μυστικά, αλλά φανερά. Ο λόγος του Θεού αποκαλύπτει: «Εκάστω δίδοται η φανέρωσις του Πνεύματος προς το συμφέρον», Α΄Κορ.ιβ΄7. Όταν έρχεται κοντά μας και μέσα μας, πιάνει αμέσως δουλειά. Βεβαιώνει: «Διαιρέσεις χαρισμάτων εισί, το αυτό δε Πνεύμα», Α΄Κορ.ιβ΄4. Να γνωρίζουμε καλά δε, ότι «Πάντα ταύτα ενεργεί το έν και το αυτό Πνεύμα, διαιρούν ιδία εκάστω καθώς βούλεται», Α΄Κορ.ιβ΄11. Πλέον τούτων, ο λόγος του Θεού ζητάει και από εμάς μια ιδιαίτερη χάρη. Να επιδιώκουμε τα καλύτερα προσόντα και χαρίσματα, για να ομορφαίνει η ζωή μας. Μιλάει με σαφήνεια: «Ζηλούται δε τα χαρίσματα τα κρείτονα. Και έτι καθ’ υπερβολήν οδόν υμίν δείκνυμι», Α΄Κορ.ιβ΄31.

Το Πνεύμα το Άγιον, συγκροτεί το πλήρωμα των πιστών σε μια αρμονία.

6. Για τα δύσκολα. Η ανθρώπινη φύση μας έχει τα καλά της, έχει όμως και απαράδεκτες αδυναμίες. Πολλές φορές να οφείλονται σε δικά μας λάθη. Η ξεχασιά κρατάει από παλιά, ακόμα και για συμφέροντά μας. Έχοντας συνοδό μας το Άγιο Πνεύμα, έχουμε τη σιγουριά της παρακολούθησης των αναγκών μας. Λέγει ο λόγος του Θεού: «το Πνεύμα συναντιλαμβάνεται (συμπαραστέκεται) ταις ασθενείαις υμών». Ακόμα και όταν δεν γνωρίζουμε πώς να προσευχηθούμε και τι να ζητήσουμε, το Άγιο Πνεύμα μας δίνει τη λύση. Μεσιτεύει υπέρ ημών. «αυτό το Πνεύμα υπερεντυγχάνει υπέρ ημών», Ρωμ.η΄26.

Από μόνο του αναλαμβάνει έργο προστασίας μας.

7. Δωρεά – Χαρίσματα – Καρποί. Κατά καιρούς και από διάφορες αιτίες και αφορμές, χαρακτηρίστηκαν με διάφορες έννοιες, οι παροχές του Αγίου Πνεύματος προς τους πιστούς Χριστιανούς.

Ονομάστηκαν ως «Δωρεές», με την έννοια της παροχής χωρίς ανταπόδοση, όπως η μυστηριακή προσφορά της θείας Χάριτος. Δεν πληρώνουμε τίποτα.

Καθορίστηκαν ως «Χαρίσματα», με την έννοια του προτερήματος ως αρετής, δια της πνευματικής παροχής της θείας Χάριτος. Κάθε προσφορά, χαριτωμένη.

Κατέληξαν ως «Καρποί», με την έννοια της ανανέωσης και της συνέχειας της ζωής, με κατάλληλες συνθήκες. Δια του Πνεύματος, η νέα πνευματική ζωή.

Με τους καρπούς του Αγίου Πνεύματος θα ασχοληθούμε στη συνέχεια, αναδεικνύοντας με απλή γραφή και διατύπωση τον κάθε καρπό. Και τους εννέα.

Προς το παρόν, «ως τέκνα φωτός περιπατείτε», Εφεσ.ε΄8.

Όπως μας θέλει το δικό μας  Άγιο Πνεύμα.