Page 18 - Πάσχα των Ελλήνων
P. 18

ΑΝΑΛΕΚΤΑ Τεύχος 38 /  Πάσχα των Ελλήνων / 29 Απριλίου 2016                                                                                                        www.pemptousia.gr














































         Η αναστάσιμη λύτρωση στα διηγήμα-
         τα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη                        Η Ανάσταση, συνεπώς, δημιουργεί νέα «δεδομένα» για
                                                               τον αφηγηματικό- ήρωα, τον άνθρωπο, και προσωπικά
                                                               και πνευματικά. Ο χριστιανισμός δείχνει μια ιδιαίτερη ευ-
         Ο  Γιάννης  του  Λέκα  –Το Χριστός  Ανέστη του Γιάννη-   αισθησία για τον πάσχοντα συνάνθρωπο, τον πένητα, τη
         αυτό το παιδί που μετεβλήθη ευθύμως εντός του ο ρυθ-  φτωχολογιά. Και το κέντρο ενδιαφέροντος του Σκιαθίτη
         μός του κόσμου  αποκαλύπτει τον κλέφτη παρά τις απει-  συγγραφέα και στη ζωή και στη τέχνη είναι ο μικρόκο-
         λές του και τις ξυλιές που δέχεται προκαταβολικά από   σμος των καθημερινών φτωχών ανθρώπων. Αυτούς αφου-
         αυτόν. Θυμάται και γνωστοποιεί. Γίνεται πιστευτός και   γκράζεται, με αυτούς συγχρωτίζεται, αυτούς παρουσιά-
         δικαιώνεται:  –Μὴν εἶδες, Γιάννη, τὰ σανίδια πουθενά;  ζει.
          Ὁ ἄκακος νέος ἀπήντησε μόνον:
          -Κουβάλας.                                           Είναι γιος παπά, το τρίτο από τα έξι[8] παιδιά του πα-
                                                               πα-Διαμάντη Εμμανουήλ, γνωρίζει εκ των «έσω» πολ-
         Ὁ περὶ οὗ ὁ λόγος τῷ ὄντι εἶχε συναντήσει τὸν Γιάννην   λά για τον κλήρο και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει,
         κατὰ τὴν προχθές, τὴν ὥραν ὁποὺ ἐκουβάλα τὰ κλοπι-    τις οποίες και αποκαλύπτει στα διηγήματά του. Εμμένει
         μαῖα. Τοῦ ἔδωκε δύο ξυλιὲς ὡς ἀρραβῶνα, καὶ τὸν ἐφο-  στην παρουσίαση του κατώτερου κλήρου. Η πλειοψηφία
         βέρισε νὰ μὴν μαρτυρήσῃ τίποτε. Ὁ Γιάννης ἀπήντησε μὲ   των εγγάμων κληρικών έχει ταπεινή καταγωγή, όπως
         τὸ παγωμένον γέλιο του.                               συμβαίνει και με τον παπα-Κυριάκο (Εξοχική Λαμπρή):
                                                               Ὁ καταλληλότερος δέ, κατὰ τὴν γνώμην πάντων, ἱερεὺς
         Εἶχε ξεχάσει τὶς ξυλιές, ὡς καὶ τὴν φοβέραν. Τὴν ἐπαύρι-  τῆς πόλεως, ἦτο ὁ παπα-Κυριάκος, ὅστις δὲν ἦτο «ἀπὸ
         ον ἀνεῦρε τὰ κλοπιμαῖα ἡ Μαλαμώ.                      μεγάλο τζάκι», εἶχε μάλιστα καὶ συγγένειαν μέ τινας τῶν
                                                               ἐξωμεριτῶν, καὶ τοὺς κατεδέχετο.
         Της  λύτρωσης των αφηγηματικών-ηρώων προηγείται η
         μετάνοια και η εξομολόγηση: Ο παπα-Κυριάκος ζητάει    Είναι οι καλοί ποιμένες που προσπαθούν να επαναφέρουν
         συγχώρεση  από  τον  Κύριο  και  δακρύζει[5]·  η  Μολώτα   πάλι τον απολεσθέν ερίφιο -αυτοβούλως- στην ασφάλεια
         εξομολογείται το «βάρος» της πρώτα στην Αφέντρα, ζητά   του ποιμνίου: (παπα-Γαρόφαλος, Ο Αλιβάνιστος) Τότε ὁ
         συγχώρεση  από  τον  Κόλια  και  στη  συνέχεια ο  ιερέας   παπα-Γαρόφαλος ἔλαβε τὸν λόγον:  -Νά ᾽χῃς τὴν εὐχὴ
         μαζί με άλλες στο Κοινωνικό της διαβάζει συγχωρητική   τοῦ Χριστοῦ, παιδί μου! Ἔλα!… Νὰ πάρῃς εὐλογία!… Νὰ
         ευχή[6]· ο Γιάννης του Κόλια, το χαμογελαστό παιδί,  δε   μοσχοβολήσ᾽ ἡ ψυχή σου! Ἔλα ν᾽ ἀπολάψῃς τὴ χαρὰ τοῦ
         ζητά συγχώρεση, γιατί είναι εν συνειδήσει αθώος[7].   Χριστοῦ μας! Μὴν ἀδικῇς τὸν ἑαυτόν σου! Μὴν κάνῃς τοῦ


         Σελίδα 18
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23