Page 14 - Διαπολιτισμική Εκπαίδευση και Θρησκεία
P. 14

ΑΝΑΛΕΚΤΑ   Τεύχος 33 /  Διαπολιτισμική Εκπαίδευση και Θρησκεία / 7 Αυγούστου 2015                                        www.pemptousia.gr



              Προσεγγίζοντας  διαπολιτισμικά  τα


              σχολικά εγχειρίδια του μαθήματος των


              Θρησκευτικών



              Η διαπολιτισμική εκπαίδευση αποτελεί μία σχετικά νέα έννοια στον χώρο των επιστη-
              μών της Αγωγής, η οποία εμφανίστηκε στον εκπαιδευτικό χώρο στην Ελλάδα τις τελευ-
              ταίες δύο δεκαετίες. Από την άλλη το μάθημα των Θρησκευτικών συνιστά διαχρονικά
              φορέα αξιών που βοηθούν στην ηθική διάπλαση του παιδιού και στην ανάπτυξη και ολο-
              κλήρωση της προσωπικότητας του. Σκοπό της εργασίας αποτελεί να ερευνήσει για την
              ύπαρξη αρχών και ζητημάτων διαπολιτισμικής εκπαίδευσης στα σχολικά εγχειρίδια του
              μαθήματος τωνΘρησκευτικών στο γυμνάσιο.

              Γράφει ο Καδιγιαννόπουλος Γεώργιος, Καθηγητής Οικιακής Οικονομίας, Msc στη Βιώσιμη
              Ανάπτυξη, Διδάκτορας ΠΤΔΕ Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.




            1. Εισαγωγή                                       πολιτισμική εκπαίδευση ως μια νέα σύλληψη για την
                                                              εκπαίδευση, ως μια διαφοροποιημένη σχολική πρακτι-
            Το σχολείο είναι απαραίτητο να προσφέρει σύγ-     κή που είναι βασισμένη στην παραδοχή ότι η μονοπο-
         χρονη και εμπλουτισμένη παιδεία συμβάλλοντας στην    λιτισμική, εθνικά προσανατολισμένη εκπαίδευση, δεν
         ολόπλευρη ανάπτυξη των μαθητών, ώστε στο μέλλον      μπορεί να ανταποκριθεί στη σύγχρονη πραγματικότη-
         να μπορούν να λειτουργούν ως υπεύθυνοι, ενεργοί και   τα και έχει ξεπεραστεί ιστορικά.
         δημιουργικοί πολίτες ενός κοινωνικού συνόλου (Μα-
         τσαγγούρας,  2007). Το  μάθημα των  Θρησκευτικών        Ως  αρχές  της  διαπολιτισμικής  εκπαίδευσης  θεω-
         έχει επωμιστεί για δεκαετίες σημαντικό βάρος και     ρούνται (Essinger, 1988):
         ιδιαίτερη ευθύνη σε ότι αφορά την καλλιέργεια υπεύ-
         θυνων πολιτών με ηθικά σωστή κοινωνική συμπεριφο-       •   Η εκπαίδευση για ενσυναίσθηση. Ως ενσυναί-
         ρά. Τις τελευταίες δεκαετίες και η διαπολιτισμική εκ-       σθηση ορίζεται η ικανότητα γνωστικής και συ-
         παίδευση προσπαθεί να συνεισφέρει, ώστε οι μαθητές          ναισθηματικής τοποθέτησης του «εγώ» στη
         να εξελιχθούν σε ατομικό και κοινωνικό επίπεδο και          θέση του «άλλου» υπό την έννοια της απο-
         να αποκτήσουν ολοκληρωμένες προσωπικότητες. Σκο-            δοχής και της ένταξης των προσδοκιών «του»
         πό της εργασίας αποτελεί η έρευνα για την ύπαρξη            στη συμπεριφορά μου απέναντι σ’ «αυτόν». Ο
         αρχών και ζητημάτων  διαπολιτισμικής εκπαίδευσης            «Άλλος» γίνεται κατανοητός κυρίως ως πρό-
         στα σχολικά εγχειρίδια του μαθήματος των Θρησκευ-           σωπο, το οποίο λειτουργεί σε ένα πλαίσιο δυ-
         τικών στο γυμνάσιο.                                         νατοτήτων και περιορισμών που στιγματίζουν
                                                                     τις κοινωνικές συνθήκες διαβίωσής του (Γκό-
            2. Διαπολιτισμική Εκπαίδευση και Θρη-                    βαρης, 2001)
         σκευτική Εκπαίδευση
                                                                 •  Η εκπαίδευση για αλληλεγγύη. Αντιπροσωπεύ-
            Τα τελευταία χρόνια γίνεται ιδιαίτερος λόγος στο         ει την καλλιέργεια μίας συλλογικής συνείδη-
         χώρο των επιστημών της Αγωγής για τη διαπολιτισμι-          σης, η οποία υπερβαίνει τα όρια των ομάδων,
         κή εκπαίδευση, καθώς εξαιτίας του συνεχούς μετανα-          των φυλών και των κρατών, ώστε να αμβλύνε-
         στευτικού ρεύματος κυρίως προς την Ευρώπη έχουν             ται η κοινωνική ανισότητα και η αδικία
         υπάρξει σημαντικές μεταβολές στη σύνθεση του μα-
         θητικού πληθυσμού. Αυτές οι μεταβολές έχουν δια-        •  Η εκπαίδευση για διαπολιτισμικό σεβασμό.
         μορφώσει διαφορετικές συνθήκες στην τάξη.                   Αναφέρεται στην ανάγκη για πολιτισμική διεύ-
                                                                     ρυνση προσκαλώντας τους άλλους πολιτισμούς
            Σύμφωνα με τον Essinger (1990), ως διαπολιτισμι-         να συμμετάσχουν στο δικό μας πολιτισμό
         κή εκπαίδευση ορίζεται η παιδαγωγική απάντηση στα
         προβλήματα διαπολιτισμικής φύσης, τα οποία εμφα-        •  Η εκπαίδευση εναντίον του εθνικιστικού τρό-
         νίζονται σε μια πολυπολιτισμική και πολυεθνική κοι-         που σκέψης. Στοχεύει να εξαλείψει τα εθνι-
         νωνία, ενώ ο Dietrich (2006) αντιλαμβάνεται τη δια-         κά στερεότυπα και τις προκαταλήψεις, ώστε


         Σελίδα 14
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19