Page 11 - Διαπολιτισμική Εκπαίδευση και Θρησκεία
P. 11

www.pemptousia.gr                      7 Αυγούστου 2015 / Διαπολιτισμική Εκπαίδευση και Θρησκεία / Τεύχος 33    ΑΝΑΛΕΚΤΑ




         επέδειξε διαπολιτισμικό σεβασμό  στον τραυματία       κατ’ επέκταση στην άρρωστη κόρη της φαίνεται να
         συνάνθρωπό του και αναγνωρίζοντας την ετερότη-        δείχνει  έλλειψη  ενσυναίσθησης  και  απουσία  αλλη-
         τά του, έσπευσε να λειτουργήσει με γνώμονα τα         λεγγύης για την κατάστασή της, καθώς και να λει-
         ανθρωπιστικά ιδεώδη που προτάσσουν την ισότητα        τουργεί με εθνικιστικό τρόπο σκέψης από τον οποίο
         και αυξάνουν την κοινωνική συνοχή.                    απουσιάζουν η κοινωνική συνοχή και η ισότητα.
                                                               Μολαταύτα με αυτή τη συμπεριφορά του επιτυγχά-
         Η παραβολή του πλούσιου και του φτωχού Λάζα-          νει να ενισχύσει την πίστη και την προσπάθεια της
         ρου περιγράφεται στο κατά Λουκά Ευαγγέλιο και         Χαναναίας για θεραπεία της κόρης της και τελικά
         δημιουργεί πρόσφορο έδαφος για την επεξεργασία        πράττει εντελώς αντίθετα από ότι φανέρωναν οι
         ζητημάτων διαπολιτισμικής εκπαίδευσης. Συγκε-         αρχικές του προθέσεις. Συγκεκριμένα, δείχνει την
         κριμένα, ο βίος του πλούσιου φανερώνει την πλήρη      ενσυναίσθηση και την αλληλεγγύη του στη Χανα-
         απουσία ενσυναίσθησης για τον τρόπο ζωής και την      ναία και στην κόρη της, θεραπεύοντάς την. Η θερα-
         κατάσταση της υγείας του φτωχού Λάζαρου, καθώς        πεία της αποδεικνύει την έλλειψη εθνικιστικού τρό-
         και έλλειψη αλληλεγγύης έναντι του σκληρά δοκι-       που σκέψης και το αίσθημα ισότητας έναντι μιας
         μαζόμενου συνανθρώπου του.                            «ξένης» γυναίκας με την οποία όχι μόνο συνομιλεί,
                                                               αλλά ικανοποιεί και το αίτημά της για θεραπεία
         Επίσης,  με  τη  συμπε-                                                       της κόρης της.
         ριφορά του ο πλούσιος
         δείχνει ότι δεν αναγνω-                                                       Ο διάλογος του Ιησού με
         ρίζει την ετερότητα του                                                       τη Σαμαρείτιδα συνιστά
         φτωχού Λάζαρου και                                                            κομβικό κείμενο του Ευ-
         δεν πράττει με γνώ-                                                           αγγελίου,  το οποίο μπο-
         μονα την κοινωνική                                                            ρεί  να περάσει διαπο-
         συνοχή, αλλά με βάση                                                          λιτισμικά μηνύματα και
         την ακόρεστη επιθυμία                                                         περιγράφεται στο κατά
         του για υλικές απολαύ-                                                        Ιωάννη    Ευαγγέλιο.    Η
         σεις. Άλλωστε η βασική                                                        θέση των γυναικών εκείνη
         αμαρτία του πλούσι-                                                           την εποχή ήταν ιδιαίτε-
         ου είναι η ασπλαχνία                                                          ρα υποβαθμισμένη και οι
         που επέδειξε έναντι                                                           άνδρες  δεν τους  απεύθυ-
         του φτωχού Λάζαρου                                                            ναν το λόγο σε δημόσιους
         (Παπαντωνίου, 2015).                                                          χώρους. Η Σαμαρείτιδα
         Η ιδιοτέλεια συνιστά                                                          εκτός από ότι ήταν γυναί-
         δυστυχώς τη βάση του                                                          κα, επιπλέον είχε κατα-
         πολιτισμού μας και                                                            γωγή από μια φυλή που
         υποκρύπτει νοοτροπί-                                                          οι Ιουδαίοι μισούσαν. Πα-
         ες που εκφράζονται με                                                         ράλληλα, οι παραδόσεις
         εκφράσεις όπως: «κοι-                                                         των ραββίνων απαγόρευ-
         τάζω τη δουλίτσα μου,                                                         αν να μιλούν δημόσια
         το σπιτάκι μου και                                                            με γυναίκες.  Επομένως,
         τα λεφτουδάκια μου»                                                           υπήρχαν όλες  οι απαραί-
         (Χρυσόστομος  Κουτλουμουσιανός, 2014). Για τη         τητες προϋποθέσεις, προκειμένου ο Ιησούς να μην
         σωτηρία του ανθρώπου δεν είναι αρκετό να μην          της απευθύνει το λόγο. Παρόλα αυτά ο Ιησούς της
         πειράζει τον άλλον, αλλά οφείλει να ενσκύπτει στο     ζητά  να του δώσει να  πιει  λίγο νερό. Με  τη  συ-
         πρόβλημά του και να του προσφέρει όποιο είδος         μπεριφορά του αυτή φανερώνει άμεσα την έλλειψη
         βοήθειας μπορεί οικονομική, ψυχολογική κ.ά (Χρι-      εθνικιστικού τρόπου σκέψης, καθώς και την ισότητα
         στόδουλος Κουτλουμουσιανός, 2014).                    με την οποία αντιμετώπισε τη γυναίκα που είχε
                                                               απέναντί του. Σε κάθε περίπτωση ο Ιησούς έδειξε
         Σε κάθε περίπτωση η βασιλεία του Θεού, όμως,          έμπρακτα το σεβασμό του στο γυναικείο φύλο, κα-
         αποδίδει δικαιοσύνη και αντιμετωπίζει όλους τους      θώς έκανε διάλογο με την αμαρτωλή Σαμαρείτιδα,
         ανθρώπους ως ίσους, γεγονός που οδήγεισαι το          πράξη πρωτοπόρα και «επαναστατική» για εκεί-
         φτωχό Λάζαρο στον παράδεισο και τον άφρονα            νη την εποχή (Παλούκας, 1994). Αυτή με τη σειρά
         πλούσιο με τη συμπεριφορά του στην κόλαση.            της συμπεριφέρεται με ενσυναίσθηση και αλληλεγ-
                                                               γύη έναντι της ανάγκης του συνανθρώπου της για
         Η θεραπεία της θυγατέρας της Χαναναίας περιγρά-       λίγο νερό, μη φανερώνοντας με τη συμπεριφορά της
         φεται τόσο στο κατά Ματθαίο, όσο και στο κατά         οποιαδήποτε εθνικιστική σκέψη.
         Μάρκο Ευαγγέλιο και αποτελεί κείμενο που δια-
         χέει διαπολιτισμικά μηνύματα. Αρχικά, ο Ιησούς        Η  υπέρβαση,  όμως,  επιτελείται  από  τον  Ιησού  ο
         με τη συμπεριφορά του έναντι στη Χαναναία και         οποίος  κάνει  κοινωνό  της  βασιλείας  του  Θεού  τη


                                                                                                            Σελίδα 11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16