Page 10 - Διαπολιτισμική Εκπαίδευση και Θρησκεία
P. 10

ΑΝΑΛΕΚΤΑ   Τεύχος 33 /  Διαπολιτισμική Εκπαίδευση και Θρησκεία / 7 Αυγούστου 2015                                        www.pemptousia.gr













































         που διέθετε (λάδι, κρασί), τα οποία ήταν απολύτως    κοινωνική τάξη που προέρχεται (Παλούκας, 2006).
         απαραίτητα για τους ταξιδιώτες εκείνης της επο-      Άλλωστε στην ορθόδοξη θεολογία δεν υφίστανται
         χής. Εν συνεχεία  φρόντισε με τον καλύτερο τρό-      περιθώρια για δυσμενείς διακρίσεις σύμφωνα με το
         πο για τη  βελτίωση της υγείας του πληρώνοντας       φύλο, την εθνική ή κοινωνική καταγωγή, την οικονο-
         το κόστος της διαμονής και της  περίθαλψής του,      μική κατάσταση και τη θρησκευτική πίστη (Μπαλ-
         ενώ παράλληλα, επέδειξε συνεχές ενδιαφέρον και       τατζής κ.ά, 2010β), ενώ οι διακρίσεις, οι οποί-
         ανησυχία για την πορεία της υγείας του. Αυτή η       ες  στηρίζονται  σε  ρατσιστικές  θεωρίες,  συνιστούν
         συμπεριφορά του Σαμαρείτη φανερώνει έμπρακτα         κατά κύριο λόγο πρόβλημα πνευματικό και ηθικό
         την  ενσυναίσθησή  του,  καθώς  θέτει  τον  εαυτό  του   (Μπαλτατζής κ.ά, 2010α). Συνεπώς, αποτελεί κοι-
         στη θέση του ανήμπορου και ταλαιπωρημένου συ-        νά αποδεκτή παραδοχή ότι ο χριστιανισμός συνιστά
         νανθρώπου του και πράττει ότι είναι δυνατόν από      έναν ασυμβίβαστο εχθρό των ρατσιστών (Παλούκας,
         μέρους του για να τον βοηθήσει χωρίς να λαμβάνει     1994) και κατ’ επέκταση των αντίστοιχων θεωριών.
         υπόψη του οποιαδήποτε διάκριση φίλου, εχθρού ή
         αλλοεθνούς (Παπαντωνίου, 2015).                      Μέσω της παραβολής του σπλαχνικού Σαμαρείτη
                                                              πραγματοποιείται μια ξεκάθαρη ομολογία ότι πλη-
         Η συμπεριφορά του φανερώνει αναμφίβολα αλλη-         σίον μου δεν είναι μόνο ο ομοεθνής και ο ομόπιστος,
         λεγγύη στο συνάνθρωπο στη δύσκολη στιγμή που         αλλά κάθε άνθρωπος που έχει ανάγκη και οφείλει
         βιώνει. Μια αλληλεγγύη που εκφράζεται έμπρακτα       κάθε άνθρωπος να σκύψει στην πληγή – στο πρό-
         με πράξεις που έχουν οικονομικό κόστος, για το       βλημα  του  και  να  τον  βοηθήσει,  πράττοντας  κατά
         οποίο δεν περιμένει ανταπόδοση, και όχι με ευχο-     αυτό τον τρόπο σύμφωνα με τη χριστιανική φιλο-
         λόγια. Οι πράξεις του Σαμαρείτη φανερώνουν την       σοφία που προτάσσει το κάνε ότι θέλεις να κάνουν
         πλήρη απουσία εθνικιστικής σκέψης και ρατσιστι-      οι άλλοι σε σένα (Χριστόδουλος Κουτλουμουσιανός,
         κής συμπεριφοράς, καθώς σπεύδει να βοηθήσει το       2014).
         συνάνθρωπο του μη λαμβάνοντας υπόψη την κατα-
         γωγή του, αλλά σεβόμενος το ανθρώπινο δικαίωμα       Για να αντιληφθούμε την αξία της πράξης του Σα-
         του στη ζωή.                                         μαρείτη ας σκεφτούμε πώς θα αντιδρούσε στην
                                                              αντίστοιχη κατάσταση στη σημερινή εποχή ένας Πα-
         Η έννοια του πλησίον που αναδεικνύεται ως σημαί-     λαιστίνιος έχοντας απέναντί του έναν Ισραηλινό ή
         νουσα στην παραβολή του σπλαχνικού Σαμαρείτη         ένας Σέρβος βρισκόμενος έναντι ενός Κροάτη ή ενός
         ταυτίζεται με τον οποιονδήποτε «άλλο» ανεξάρτη-      Αλβανού ή ακόμα και ένας Έλληνας ευρισκόμενος
         τα από  τη φυλή,  τη θρησκεία, το χρώμα και την      έναντι ενός Τούρκου. Ο σπλαχνικός Σαμαρείτης


         Σελίδα 10
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15