Page 9 - Διαπολιτισμική Εκπαίδευση και Θρησκεία
P. 9

www.pemptousia.gr                      7 Αυγούστου 2015 / Διαπολιτισμική Εκπαίδευση και Θρησκεία / Τεύχος 33    ΑΝΑΛΕΚΤΑ




         Ταυτόχρονα με τη θρησκευτική εκπαίδευση κρίσι-        Η διαπολιτισμική διάσταση στο Ευαγγέλιο
         μο ρόλο στην αντιμετώπιση νοσηρών φαινομένων
         όπως: η ξενοφοβία, ο ρατσισμός, η καταπάτηση          Η εκπαίδευση είναι απαραίτητο να αποκτήσει δι-
         των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, η έλλειψη σεβασμού        απολιτισμικό προσανατολισμό, προκειμένου να εκ-
         στην ετερότητα κ.ά δύναται να επιτελέσει η διαπο-     πληρώσει επιτυχέστερα το ρόλο της στη σύγχρονη
         λιτισμική εκπαίδευση κυρίως σε μια κοινωνία πο-       εποχή. Ως διαπολιτισμικός προσανατολισμός δύνα-
         λυπολιτισμική, όπως είναι τα τελευταία χρόνια η       ται να θεωρηθεί η κατανόηση του «ξένου», η καλλι-
         ελληνική, η οποία χαρακτηρίζεται από τη συνύπαρ-      έργεια της ανοχής και του σεβασμού στο συνάνθρω-
         ξη ατόμων και ομάδων που εμφανίζουν διαφορετι-        πο με  διαφορετικό  θρήσκευμα, χρώμα, ηθικές και
         κά εθνικά, θρησκευτικά, φυλετικά και πολιτισμικά      ιδεολογικές αντιλήψεις και πεποιθήσεις (Ξωχέλλης,
         χαρακτηριστικά.                                       1994). Ο διαπολιτισμικός προσανατολισμός γίνε-
                                                               ται πράξη μέσω μιας διαπολιτισμικής διδασκαλί-
         Το παρόν άρθρο αποσκοπεί να αναδείξει πώς η δι-       ας. Πέρα από τους διδάσκοντες του μαθήματος των
         δασκαλία συγκεκριμένων σημείων του Ευαγγελίου         θρησκευτικών προσαρμογή στις νέες συνθήκες που
         μπορεί να λειτουργήσει ως μέσο προώθησης της δι-      επικρατούν στη σχολική αίθουσα χρειάζεται και ο
         απολιτισμικής εκπαίδευσης. Προς εκπλήρωση του         τρόπος διδασκαλίας. Αποτελεί αδήριτη αναγκαιό-
         σκοπού της εργασίας πραγματοποιείται ανάλυση          τητα της σύγχρονης κοινωνικής πραγματικότητας
         συγκεκριμένων χωρίων του Ευαγγελίου.                  της σχολικής τάξης η διαπολιτισμική διδασκαλία
                                                               (Salvadori, 1997). Μέσω του διαπολιτισμικού τρό-
         Εισαγωγή στη διαπολιτισμική εκπαίδευση                που διδασκαλίας καλλιεργείται η διαπολιτισμική
                                                               συνείδηση και κατανόηση στους  μαθητές και  μα-
         Τις τελευταίες δύο τουλάχιστον δεκαετίες στο χώρο     κροπρόθεσμα στο σύνολο των πολιτών ενός κοινω-
         των επιστημών της Αγωγής γίνεται ιδιαίτερος λόγος     νικού συνόλου. Αυτή συνιστά προαπαιτούμενο για
         για τη διαπολιτισμική εκπαίδευση, καθώς εξαιτί-       την αρμονική συμβίωση πολιτιστικών και θρησκευ-
         ας του συνεχούς και διαρκώς αυξανόμενου μετα-         τικών ομάδων, τις οποίες αυτό φιλοξενεί και εμφα-
         ναστευτικού ρεύματος, κυρίως προς τις χώρες της       νίζουν αντίστοιχα διαφορές και ομοιότητες (Τολού-
         Ευρώπης, έχουν συντελεσθεί σημαντικές μεταβολές       δη & Μαλιγκούδη, 2008).
         στη σύνθεση και στα χαρακτηριστικά του μαθητι-
         κού πληθυσμού. Αυτές οι μεταβολές έχουν διαμορ-       Οι απαιτήσεις για την υλοποίηση μιας διαπολιτι-
         φώσει και διαμορφώνουν διαρκώς νέες, διαφορε-         σμικής διδασκαλίας είναι υψηλές και δομούνται
         τικές και ιδιαίτερες συνθήκες και απαιτήσεις στη      στις διαφορές και ομοιότητες των πολιτισμών, κα-
         σχολική αίθουσα.                                      θώς και στην καταπολέμηση των προκαταλήψεων
                                                               (Μπαλτατζής κ.ά, 2010α). Τα παραπάνω μπορούν
         Η διαπολιτισμική εκπαίδευση έχει ως σκοπό της να      να επιτευχθούν μέσα από την ανάλυση και εμβά-
         προετοιμάσει ανεξάρτητους ανθρώπους για τη συμ-       θυνση σε γεγονότα που περιγράφονται στο Ευαγγέ-
         μετοχή τους σε μια δημοκρατική, πολυπολιτισμική       λιο όπως: η παραβολή του σπλαχνικού Σαμαρείτη,
         κοινωνία που χαρακτηρίζεται από την πολιτιστική,      του πλούσιου και του φτωχού Λάζαρου, η θεραπεία
         εθνική, γλωσσική και θρησκευτική διαφορά και ανι-     της θυγατέρας της Χαναναίας και η συνομιλία του
         σότητα (Batelaan & Van Hoof, 1996).                   Ιησού με τη Σαμαρείτιδα. Σε αυτά αναδεικνύονται
                                                               σημαντικά στοιχεία και αρχές της διαπολιτισμικής
         Ως αρχές της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης λογίζο-      εκπαίδευσης όπως: η ενσυναίσθηση, η αλληλεγγύη,
         νται: η εκπαίδευση για την ενσυναίσθηση, για την      η ισότητα και η εξάλειψη του εθνικιστικού τρόπου
         αλληλεγγύη, για το διαπολιτισμικό σεβασμό και         σκέψης.
         εναντίον του εθνικιστικού τρόπου σκέψης (Essinger,
         1988). Οι παραδοχές – βάσεις στις οποίες στηρίζε-     Η παραβολή του σπλαχνικού Σαμαρείτη αναλύεται
         ται η διαπολιτισμική εκπαίδευση είναι η αναγνώρι-     στο κατά Λουκά Ευαγγέλιο και συνιστά κορυφαίο
         ση της ετερότητας, η κοινωνική συνοχή, η ισότητα      εκκλησιαστικό  κείμενο  από  το  οποίο  αναδεικνύο-
         και η δικαιοσύνη (Νικολάου, 2005). Αυτές κρίνο-       νται αρχές και ζητήματα της διαπολιτισμικής εκ-
         νται ως απολύτως απαραίτητες για τη διασφάλιση        παίδευσης. Συγκεκριμένα ο σπλαχνικός Σαμαρεί-
         της ομαλής λειτουργίας του κοινωνικού συνόλου,        της, ο οποίος θεωρούνταν εχθρός των Ιουδαίων,
         καθώς και για τη διατήρηση –  επικράτηση υγιών        έδειξε φιλευσπλαχνία στον πληγωμένο Ιουδαίο σε
         σχέσεων ανάμεσα στα μέλη του.                         αντίθεση με τους υπόλοιπους διαβάτες που είχαν
                                                               καθένας από την πλευρά του την «υποχρέωση» να
         Καταληκτικά  δύναται να  υποστηριχθεί  ότι η  διαπο-  τον βοηθήσουν, αλλά δεν το έπραξαν. Ο πρώτος
         λιτισμική εκπαίδευση διέπεται από αρχές, ασχολείται   τόσο  χρονικά,  όσο και  τυπικά  που θα  έπρεπε  να
         και ερευνά συγκεκριμένες θεματικές και συνιστά ανα-   βοηθήσει το μισοπεθαμένο συνάνθρωπο ήταν ο ιε-
         γκαιότητα σε εκπαιδευτικό και κοινωνικό επίπεδο στη   ρέας και εν συνεχεία ο Λευίτης. Αμφότεροι, όμως,
         σύγχρονη εποχή και στις πολυπολιτισμικές κοινωνίες.   προσπέρασαν το συνάνθρωπό τους, ενώ ο Σαμαρεί-
                                                               της έσπευσε αμέσως να τον περιθάλψει με τα μέσα


                                                                                                            Σελίδα 9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14