Page 12 - Διαπολιτισμική Εκπαίδευση και Θρησκεία
P. 12

ΑΝΑΛΕΚΤΑ   Τεύχος 33 /  Διαπολιτισμική Εκπαίδευση και Θρησκεία / 7 Αυγούστου 2015                                        www.pemptousia.gr



         Σαμαρείτιδα, ενώ ταυτόχρονα, της φανερώνει αρνη-     να εισέλθουν στοχευμένα στοιχεία διαπολιτισμικής
         τικά στοιχεία του βίου της, σεβόμενος την ετερότη-   εκπαίδευσης που θα ωφελήσουν τόσο το μαθητή,
         τά της και ως προς αυτόν τον τομέα, όχι για να την   όσο και το κοινωνικό σύνολο (Καδιγιαννόπουλος
         επιπλήξει, αλλά για να τη βοηθήσει να μετανοήσει     κ.ά, 2013). Αυτά τα στοιχεία πρέπει να συνοδεύ-
         και να αποκτήσει πίστη, ώστε να ακολουθήσει το       ονται από τα κατάλληλα μεθοδολογικά εργαλεία
         δρόμο που υποδεικνύει ο Θεός.                        προσέγγισης από τους εκπαιδευτικούς.

         Συνοψίζοντας συμπεραίνει κανείς ότι στο κείμενο      Καταληκτικά  δύναται  να  υποστηριχθεί ότι  η  θρη-
         του  Ευαγγελίου  υφίστανται  ορισμένα  σημεία  που   σκευτική και η διαπολιτισμική εκπαίδευση μπορούν
         δύνανται να συμβάλουν στη διάχυση αρχών και αξι-     να συνδυαστούν άριστα στην προσπάθεια για την
         ών της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, οι οποίες συ-    εξάλειψη ή την άμβλυνση νοσηρών κοινωνικών φαι-
         νεισφέρουν τα μέγιστα στην ατομική και κοινωνική     νομένων. Για να συμβεί αυτό απαιτείται σοβαρή
         ισορροπία και ειρήνη. Αυτά τα σημεία είναι απα-      και μεθοδική προσπάθεια, μέσω του μαθήματος των
         ραίτητο να αναδεικνύονται μέσω της διδασκαλίας       θρησκευτικών, στη διδασκαλία κειμένων του Ευαγ-
         του μαθήματος των θρησκευτικών, καθώς θα προ-        γελίου στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκ-
         κύψουν πολλαπλά οφέλη σε ατομικό και κοινωνικό       παίδευση.
         επίπεδο.
                                                                Βιβλιογραφία
         Συμπεράσματα – Προτάσεις
                                                                 Batelaan, P. & Van Hoof, C. (1996), Cooperative
         Η μελέτη όσων αναλύθηκαν παραπάνω οδηγεί στην           learning in intercultural education. European Journal
         εξαγωγή ορισμένων χρήσιμων συμπερασμάτων. Ως            of Intercultural Studies, 7 (3), pp 5-16.
         κορυφαίο συμπέρασμα μπορεί να υποστηριχθεί ότι
         κείμενα του Ευαγγελίου,  όπως: η παραβολή του           Essinger, H. (1988), Interkultureller Erziehung als
         σπλαχνικού Σαμαρείτη, του πλούσιου και του φτω-         antirassistische Erziehung. In: Pommerin G (ed),
         χού Λάζαρου, η θεραπεία της θυγατέρας της Χανα-         Und im Ausland sind die Deutsche auch Fremde,
         ναίας και η συνομιλία του Ιησού με τη Σαμαρείτιδα,      Frankfurt, pp 58-72.
         προσφέρονται για τη διάχυση και ανάλυση αρχών,
         ζητημάτων και αξιών της διαπολιτισμικής εκπαί-          Salvadori,  R.   (1997),    The   difficulties  of
         δευσης.                                                 interculturalism. European Journal of Intercultural
                                                                 Studies, 8 (2), pp 185-191.
         Επιπροσθέτως, τα παραπάνω αναλυθέντα κείμενα
         του Ευαγγελίου δύνανται να συνεισφέρουν τα μέγι-        Καδιγιαννόπουλος, Γ., Καρβούνη, Ε. & Που-
         στα στη βελτίωση των ανθρωπίνων σχέσεων και στην        λιανίδης,  Κ. (2013), Οι δυνατότητες προώθη-
         άμβλυνση των νοσηρών φαινομένων του ρατσισμού,          σης της Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης μέσω
         της ξενοφοβίας, της καταπάτησης των ανθρωπίνων          των σχολικών εγχειριδίων των Θρησκευτικών
         δικαιωμάτων και του εθνικιστικού τρόπου σκέψης.         του γυμνασίου. Στο: Π. Γεωργογιάννης (επιμ.)
                                                                 (2013), Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευ-
         Σε κάθε περίπτωση, με δεδομένο ότι κείμενα του          σης – Διαπολιτισμικότητα και τα Ελληνικά ως
         Ευαγγελίου διδάσκονται στην εκπαίδευση στις πε-         Ξένη Γλώσσα, τόμ. Ι,  Πρακτικά 16ου Διε-
         ρισσότερες ευρωπαϊκές χώρες και ειδικότερα στην         θνούς Συνεδρίου ΚΕΔΕΚ (Πάτρα 28-30 Ιουνίου
         Ελλάδα, μπορεί να εξαχθεί το συμπέρασμα ότι το          2013). Πάτρα, σ.σ. 291-300.
         μάθημα των θρησκευτικών είναι δυνατό να αποτε-
         λέσει τον πυλώνα μετάδοσης των βασικών αρχών            Μπαλτατζής, Δ., Τσουκαναρίδης, Δ. & Μπαλ-
         της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης στους μαθητές.          τατζή, Ε. (2010α), Η συμβολή της χριστιανικής
                                                                 αγωγής στην εξάλειψη του ρατσισμού. Στο: Π.
         Προτείνεται, λοιπόν, στους εκπαιδευτικούς που           Γεωργογιάννης & Β. Μπάρος (επιμ.) (2010),
         διδάσκουν το αντίστοιχο γνωστικό αντικείμενο,           Διαπολιτισμική Εκπαίδευση – Μετανάστευση –
         δασκάλους και θεολόγους, να αναδεικνύουν τα             Διαχείριση  Συγκρούσεων  και  Παιδαγωγική  της
         αντίστοιχα  διαπολιτισμικά ζητήματα, όπου αυτά          Δημοκρατίας, τομ. ΙΙ, Πρακτικά 13ου Διεθνούς
         υφίστανται στη διδακτέα ύλη. Βασική προϋπόθεση          Συνεδρίου ΚΕΔΕΚ (Αλεξανδρούπολη 7-10 Μαΐ-
         για  να συμβεί αυτό αποτελεί  η σε εύλογο χρονι-        ου 2010). Αλεξανδρούπολη, σ.σ. 613-623.
         κό διάστημα ενημέρωση, επιμόρφωση και κατάρτι-
         ση των εκπαιδευτικών στα αντίστοιχα ζητήματα με         Μπαλτατζής, Δ., Τσουκαναρίδης, Δ. & Μπαλ-
         ημερίδες, σεμινάρια και υποστηρικτικό υλικό.            τατζή, Ε. (2010β). Η εκπαίδευση με σεβασμό
                                                                 στη θρησκευτική ετερότητα. Στο: Π. Γεωργο-
         Σε κάθε περίπτωση μακροπρόθεσμα κρίνεται ανα-           γιάννης & Β. Μπάρος (επιμ.) (2010), Διαπο-
         γκαίος  ο  επανασχεδιασμός  του  αναλυτικού  προ-       λιτισμική  Εκπαίδευση  – Μετανάστευση – Δι-
         γράμματος του μαθήματος των θρησκευτικών, ώστε          αχείριση Συγκρούσεων και Παιδαγωγική της


         Σελίδα 12
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17