Page 2 - Διαπολιτισμική Εκπαίδευση και Θρησκεία
P. 2

ΑΝΑΛΕΚΤΑ   Τεύχος 33 /  Διαπολιτισμική Εκπαίδευση και Θρησκεία / 7 Αυγούστου 2015                                        www.pemptousia.gr




         Διαπολιτισμική





         εκπαίδευση και θρησκεία






               διαπολιτισμική αγωγή είναι ο τρόπος με τον οποίον απάντησε η εκπαιδευ-
           Η τική κοινότητα των προηγμένων κοινωνιών στην πρόκληση της συνύπαρξης
         μαθητών από διαφορετικά πολιτισμικά περιβάλλοντα στον ίδιο σχολικό χώρο. Το
         σύγχρονο κύμα μετανάστευσης, το οποίο διευκολύνθηκε κατά πολύ από τη διαδι-
         κασία της παγκοσμιοποίησης, συνέτεινε στο να μοιράζονται την ίδια τάξη ή ακόμη
         και το ίδιο θρανίο άτομα με διαφορετική καταγωγή, συνήθειες ή χρώμα.
            Ένα βασικό στοιχείο διαφοροποίησης είναι τo θρησκευτικό δόγμα στο οποίο
         κάποιος ανήκει και η θρησκευτική πίστη την οποία ασπάζεται. Από πολλούς θε-
         ωρείται, συνειδητά ή ασυνείδητα, ίσως ο βασικός παράγοντας διαφοροποίησης.
         Αυτό σημαίνει ότι η θρησκεία, ακόμη και από ανθρώπους που την αντιμάχονται
         και θέλουν να την περιορίσουν στην σφαίρα του ιδιωτικού βίου, αναγνωρίζεται ως
         η βασική σταθερά διαμόρφωσης των όπου γης πολιτισμών.
            Η διαπολιτισμική εκπαίδευση στον χώρο της χριστιανικής θεολογίας και  θρη-
         σκευτικής εκπαίδευσης αποτέλεσε μία δημιουργική πρόκληση. Οι ορθόδοξοι θεολό-
         γοι και εκπαιδευτικοί έπρεπε να ανταποκριθούν στο νέο αυτό αίτημα και να προ-
         βάλλουν αρχές και πρακτικές όχι μόνον συνύπαρξης, αλλά και κοινής εκπαίδευσης
         διαφορετικών πολιτισμικά και θρησκευτικά ανθρώπων.
            Σε ένα άρθρο των σημερινών Αναλέκτων της Πεμπτουσίας αναφέρεται: «Η δι-
         αφορά και η ποικιλία δεν αποτελούν έλλειψη αλλά δικαίωμα». Η ορθόδοξη θεο-
         λογία και πίστη προχωρά ακόμη περισσότερο: Η διαφορετικότητα δεν είναι απλά
         δικαίωμα, αλλά οντολογικό χαρακτηριστικό και τρόπος φανέρωσης του Ομοουσίου
         Όντως Όντος. Ο Δημιουργός Τριαδικός Θεός φανερώνεται και αυτο-αποκαλύπτεται
         ως Τριάδα διακριτών Προσώπων – Υποστάσεων, τα οποία ζουν μέσα σε πλήρη αλ-
         ληλοπεριχώρηση, ενότητα και αγάπη. Ο άνθρωπος δημιουργείται κατ’ εικόνα του
         τριαδικού Θεού ως διακριτό πρόσωπο και το ανθρώπινο γένος καλείται μέσα από
         τη διαφορετικότητα να προχωρήσει στην ενότητα και την άρση των διακρίσεων
         ομοιάζοντας προς το Αρχέτυπο της δημιουργίας του.
            Οι θεμελιώδεις αρχές της ενότητας, της αλληλοπεριχώρησης και της αγάπης που
         υπερβαίνει και αυτόν τον ίδιο το θάνατο απευθύνονται όχι μόνον στους πολιτισμι-
         κά και θρησκευτικά ομοίους μας, αλλά και στους διαφορετικούς. Ακόμη και σε
         αυτούς που εμφανίζονται ως αντίπαλοι και ως εχθροί. Υπό αυτήν την προοπτική η
         ορθόδοξη θεολογία όχι μόνο δεν αρνείται την πρόκληση της διαπολιτισμικής εκπαί-
         δευσης και αγωγής, αλλά «σηκώνει το γάντι» δημιουργικά και με το θάρρος που
         δίνουν οι αρχές της προχωρά σε ένα γόνιμο διάλογο με τη σύγχρονη επιστήμη της
         αγωγής.
            Η Πεμπτουσία αντιλαμβανόμενη την σημασία του εγχειρήματος αυτού, ως ελά-
         χιστη συνεισφορά μέσα από την παρουσία της στο διαδίκτυο προσφέρει στους
         αναγνώστες της το 33ο τεύχος των Αναλέκτων της αφιερωμένο στη Διαπολιτισμική
         Εκπαίδευση στο χώρο της θρησκείας.




            Νίκος Κόϊος

            Διευθυντής Σύνταξης





         Σελίδα 2
   1   2   3   4   5   6   7